Цей проекту держбюджету призведе до прямого збитку державі і блокуванню роботи парламенту
Сьогодні, 18 вересня, міністр фінансів України Сергій Марченко представив в парламенті проект держбюджету на 2021 рік. Головний фінансовий документ зазнав серйозної критики з боку депутатів. Думкою про нього поділився з виданням «Коментарі» глава Директорату Асоціації франчайзингу України, віце-президент Асоціації інвесторів в Україні Андрій Кривонос
"Приєднаюся до числа тих, хто жорстко критикує бюджет-2021.
Три закладені глиняні основи руйнують весь колос, адже бюджет спирається на те, що:
- пандемія завершиться в 2020 році,
- бюджетну декларацію можна не формувати, трирічне планування можна не застосовувати,
- соціально значущі проекти не оформляються в окремі цільові програми.
На підставі таких вихідних даних в принципі цифри держбюджету не мають ніякого значення.
Щорічно є основний лейтмотив, який використовується як тлумачення обставин, які не дозволили зробити бюджет - бюджетом розвитку. Якщо в минулому році це були вибори президента і депутатів, то в цьому, зрозуміло - COVID-19. Звичайно, непередбачуваність цієї ситуації повністю зупинила плановість написання проекту бюджету, відбилася на економічних показниках в країні. Однак наші фінансисти від держави йдуть максимально далі - все складно, але подолаємо COVID-19 в 2020 році і почнемо відновлювати позитивний тренд розвитку економіки.
ВООЗ такої перспективи не підтримує. Жити нам з пандемією ще довго. Серед європейських політиків все частіше чути думку про відновлення економік за п'ять років. Ми ж збираємося впоратися миттєво.
Статистика, на яку посилається уряд в пояснювальній записці, взагалі справляє враження, що на дворі не 2020-й з його пандемією і іншими проблемами, а початок 80-х минулого століття з їх "так жити не можна". Чиновники спираються на цифрові факти, приймати до аналізу які слід не тільки як окремі цифри, а й з огляду на інші прояви - організаційні, їх перспективи, потреба в них для економіки.
Позитивна соціалізація бюджету (мінімальна заробітна плата, додаткові витрати на медицину і на освіту) створюєь враження, що все буде добре. Насправді, оперувати в непрогнозованій ситуації змінами на кілька відсотків (як то скорочення кінцевих споживчих витрат домогосподарств на 1,2%, або зниження безробіття на 0,2%, або зростання експорту товарів і послуг на рівні 2,9%) - просто цинічно.
Карт-бланш "працюємо без бюджетної резолюції і плануємо один рік" чомусь розуміється, що всі дії і програми також мають виключно річну реалізацію, і немає впевненості, що такі проекти будуть тривати далі. Взагалі, трирічне планування дозволяло вивести на якісно новий рівень розвиток територій і підтримку значущих галузей. А відхід від нього повертає нас до ручного режиму.
Війна, реінтеграція Донбасу і Криму, навіть "Велике будівництво", забуті квартири для переселенців і учасників АТО, не кажучи про дійсну реалізацію проектів по квартирам для молоді, медичну реформу, 5-7-9% і багато іншого - знову не зібрані в єдине місце в документі. Вони розсіяні по всіх статтях: від адміністративних витрат органів влади в цільових програмах - до (вже за межами держбюджету) проектів місцевих бюджетів.
Дуже напрошується оцінити це як бажання максимально подовжувати можливості ручного управління.
"А це мені на помідорчики" - зростання витрат на існування органів влади (вже все висловилися про Офіс президента, сумно повторювати), катастрофічно необґрунтований дефіцит, основний приріст дохідної частини, який планується за рахунок більш ефективного адміністрування ПДВ і боротьбі з "тінню" - все це вказує, що шукати способи для розвитку економіки не планується.
Як на мене, проект державного бюджету-2021 не відбувся. Його слід жорстко доводити до реальної ситуації в країні і норм законодавства. І знову подавати в парламент як новий документ.
Крім прямого збитку державі, чинна редакція проекту призведе і до нової хвилі поправочного тероризму і блокування роботи парламенту. А воно нам треба?!"