Зміни в проект про БЕБ внесли, але тиск на бізнес триває
Фінансовий комітет рекомендує Верховній Раді прийняти у другому читанні та в цілому законопроект № 3078-п і тим самим створити Бюро економічної безпеки (БЕБ) замість податкової міліції. Внесені зміни проаналізував Грігол Катамадзе - президент Асоціації платників податків України, член Наглядової ради Української Ради Бізнесу
"Комітет з питань фінансів, податкової та митної політики підготував до другого читання проєкт закону № 3087-д "Про Бюро економічної безпеки України". Члени нашої експертної групи, наполягаючи на створенні БЕБ, наголошували: головна проблема – у нинішній системі організації роботи правоохоронних органів та організації досудового розслідування. Зокрема, йдеться про дискрецію прокурора у питаннях досудового розслідування, та характер злочинів, підслідних конкретному правоохоронному органу.
Ми наполягали, що потрібно обрати концепцію ризик-орієнтованої системи протидії злочинам у сфері економіки. Законопроєкт №3087-д хоча й враховує позицію експертів щодо посилення аналітичної складової у розслідуванні економічних злочинів, проте ніяк не зменшує тиску на бізнес.
Комітет пішов шляхом внесення змін до нормативних конструкцій законодавчих актів, якими визначаються повноваження правоохоронних органів при розслідуванні економічних злочинах. Але проблема криється не в них, а в самій системі організації досудового розслідування. Варто зауважити і методи, якими правоохоронці домагаються контакту з підприємцями. Вони навмисне включають до переліку обставини, які не мають стосунку до кримінального розслідування, маніпулюють фактами, змінюють фабулу справи тощо.
Окремо звертаємо увагу на таку новацію документу, як дослідча перевірка, яка складається з отримання заяви, опитування, пояснень, копіювання документів тощо. Щорічно розслідується від 1,5 млн до 1,7 млн економічних кримінальних проваджень, отже є небезпека, що правоохоронні органи зловживатимуть своїм правом на проведення перевірки та затягуватимуть процес.
Попри очевидну недосконалість документу, є вихід: імплементувати
прогресивну ILP модель (тобто, модель поліцейської діяльності, керованої
аналітикою). В її межах встановити 3-5-рівневу систему визначення загроз з
оцінкою можливих наслідків; запровадження оцінки ризиків перед початком та
закриттям кримінальних проваджень; визначення пріоритетності розслідування
тощо. Така система значно зменшить корупційні ризики і зробить аналітику
серйозним інструментом в роботі правоохоронних органів".