Уряд України включив ручне управління - чому це зло
Під час позачергового засідання 18 січня Кабмін прийняв рішення про зниження ціни на газ, встановивши її фіксовану вартість на рівні 6,99 гривень за куб. Фактично - повернув державне регулювання цін. Ситуацію для видання «Коментарі» проаналізував експерт енергоринку, генеральний директор ТД «SunOil» (мережа АЗС) Леонід Косянчук
Ми бачимо судорожні рухи уряду у відповідь на негативну реакцію населення на їх же ініціативи щодо збільшення тарифів на ЖКП. Ну, справді: спочатку вони довели ситуацію до тотальної приватизації окремими олігархами інфраструктури забезпечення енергоресурсами, що є важливою складовою частиною енергетичної безпеки Держави. А потім намагаються якось проявити "стурбованість" для утримання свого рейтингу, що катастрофічно скачується "під плінтус"...
Здається, ще Енгельс говорив: "не знаєш як поступати, поступай по Закону". Все необхідно було б зробити шляхом внесення відповідних змін до Закону №329-VIII від 9.04.2015 р "Про ринок природного газу" та відповідно до "Господарського Кодексу України" (ст. 190,191 і 192) і Закону України №5007-VI "Про ціни і ціноутворення" (ст. 9,12 і 15). В іншому випадку, це рішення КМУ носитиме рекомендаційний характер, яке монополісти можуть і проігнорувати або оскаржити в судах. Тим більше, що КМУ є суб'єктом законодавчої ініціативи.
Мало того, що встановлення граничних цін повинно бути економічно обґрунтована і не бути нижче рентабельності постачальника товарів і послуг, так ще й, у відповідність до вимог законодавства, Кабмін, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які встановили державні регульовані ціни на товари в розмірі , нижче економічно обґрунтованого розміру, зобов'язані відшкодувати суб'єктам господарювання різницю між такими розмірами (за рахунок коштів відповідних бюджетів). Або вжити заходів щодо забезпечення соціальних гарантій населенню, насамперед - малозабезпеченим сім'ям, шляхом введення системи компенсаційних виплат у зв'язку із зростанням цін та індексації грошових доходів соціально-економічних груп населення.
Слід також зазначити, що ще жодного разу урядові спроби "ручного управління ціноутворенням" ні до чого доброго не приводили. Так що особисто у мене немає впевненості, що і зараз ця ініціатива буде реалізована "по уму".
Що стосується т.зв. "енергетичної кризи", то тут багато складних і взаємопов'язаних причин. Якщо коротко, то зараз склалася парадоксальна ситуація, коли в Україні формально оголошений ринок електроенергії, а фактично його не існує. Держкомпанії "Енергоатом" і "Центренерго" майже доведені до банкрутства. Тим самим створені ідеальні умови для маніпуляцій, зловживань і корупції. Ключові посади в уряді надані лобістам різних олігархічних груп і відвертим агентам зовнішнього впливу, так що очікувати від них якихось рішень в інтересах народу України не доводиться.
На моє глибоке переконання, будь-яке держрегулювання - є зло. Уряд повинен створити єдині для всіх "правила гри", привести в порядок законодавчу базу, яка виключала б будь-які зловживання з боку учасників ринку - і налагодити дієвий контроль за їх дотриманням.