Туризм дає Україні куди більше, ніж раніше вважалося

Нещодавно Національна туристична організація України (НТОУ) провела презентацію Туристичного барометра України. Про те, чому це важливо і що дасть для розвитку туризму, «Коментарям» розповів президент НТОУ Іван Ліптуга

Туризм - це драйвер національної економіки, каталізатор малого і середнього бізнесу. Туризм створює робочі місця, збільшує експорт послуг, стимулює державні і приватні інвестиції в інфраструктуру. Він розвиває міста, села і природні території. Якщо ми не можемо це все елементарно порахувати, то як ми можемо цим керувати?

Ще в 2008 році ООН розробила міжнародні рекомендації по статистиці туризму і методику так званого допоміжного рахунку до основного плану рахунків. Це дозволяє порахувати туризм не тільки за кількісними показниками (в'їзд, виїзд, пасажиропотік і койко-місця), а й за економічними (платіжний баланс, внесок туризму в сукупну пропозицію товарів і послуг в рамках національної/регіональної економіки, зайнятость й інвестиційна активність).

На жаль, на державному рівні змінити підходи до статистики туризму і привести їх у відповідність до міжнародних - дуже складно. Офіційна причина, чому в Україні не вводять сателітний рахунок туризму - постійна відсутність фінансування на проведення соціологічних досліджень. Як результат, в офіційних джерелах ми бачимо, що сектор туризму в економіці країни займає близько 1,5%.

Національна туристична організація України, будучи недержавною і неприбутковою організацією, за підтримки Програми USAID "Конкурентоспроможна економіка", розробила національну систему статистики туризму. Ми зібрали всі можливі статистичні дані, які в тій чи іншій мірі характеризують туризм. Всі вони взяті з офіційних джерел - Держслужба статистики України, Державна прикордонна служба України, Нацбанк, Державна податкова служба України, головні управління статистики областей.

НТОУ розрахувала частку туризму так, як це вважає Всесвітня туристична організація ООН і більшість розвинених країн. В результаті ми побачили, що галузі, які прямо і побічно стосуються туризму, генерують не 1,5% а 11,6% ВВП. А це, як кажуть у нас в Одесі, дві великі різниці!

Маючи адекватні об'єктивні цифри можна абсолютно інакше ставитися до туризму - як на рівні держави, так і на рівні областей, районів, муніципалітетів і територіальних громад. Фінансувати не за залишковим принципом, а - за першочерговим. Займатися системним маркетингом територій і туристичних продуктів на внутрішньому і міжнародному ринку. Готувати кваліфіковані кадри в індустрії гостинності та впроваджувати міжнародні стандарти безпеки, якості та екологічності.

Розмови про необхідність введення міжнародної методики статистики туризму велися останні років дванадцять. Але до логічного завершення така робота доведена вперше в історії України. Тому можемо вважати цей пілотний проект початком епохи адекватних і достовірних даних в туризмі!

Читайте также