Що може завадити стимулювати створення індустріальних парків в Україні

Під час позачергового засідання Верховної Ради, ввечері 15 квітня, був прийнятий за основу законопроект № 4416-1 про внесення змін до Закону України "Про індустріальні парки", спрямований на залучення інвестицій в промисловий сектор економіки шляхом впровадження стимулів в індустріальних парках. Своєю думкою про запропоновані зміни зокрема і індустріальні парки в цілому з виданням "Коментарі" поділився віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців, експерт Growford Institute Віктор Скаршевський

Для розвитку економіки, промисловості, експорту в багатьох країнах застосовуються такі інстурментаріі як індустріальні парки (ІП). Причому вони не просто створюються, для них передбачаються різні стимули. Такі парки існують в Китаї, Південній Кореї, Польщі. У Туреччині їх 415, в Угорщині - 210. До речі, в Угорщині 30% ВВП формують саме індустріальні парки.

В Україні закон про ІП прийнятий давно. Але там не було прописано особливих стимулів. Відповідно - не було особливої зацікавленості для їх розвитку. У нас зареєстровано 48 індустріальних парків, а працюють - всього 7. Їх внесок в економіку - мізерний. Тому і виникла ініціатива у нардепів (хоч логічніше було б, щоб вона виходила від уряду) - прийняти ряд законопроектів для стимулювання створення ІП. Перший прийнятий зараз в першому читанні. Ще два, де прописані митні і податкові стимули - поки на розгляді. Без прийняття всіх трьох, в комплексі, ІП у повну потужність не запрацюють.

У тому законопроекті, що прийнятий 15 квітня, є ряд істотних стимулів. Так, передбачається компенсація 50% витрат підключення і приєднання до електромереж. В Україні це - одна з болючих тем при створенні нових промислових підприємств. Також передбачається компенсація процентних платежів по кредитах (в залежності від частки експорту продукції власного виробництва в загальному доході від їх господарської діяльності). Це важливо з точки зору стимулювання експорту. Чим більше експорту, тим більше компенсаційний відсоток по кредитах. І третій стимул - часткова компенсація інвестицій учасників ІП у створенні виробництва, здійснених протягом перших трьох років господарської діяльності в межах індустріального парку.

Все це - правильні стимули. Але є побоювання щодо перспектив прийняття законопроектів в цілому. І цього, і тих двох, що ще не проголосовані в першому читанні. І перешкоджати цьому можуть наші міжнародні зобов'язання перед МВФ, ЄС, а також Світовою організацією торгівлі (СОТ).

Так, після прийняття законопроекту про локалізацію в першому читанні, була бурхлива реакція з боку ЄС і США. Мовляв, не можна віддавати пріоритет національному товаровиробнику, зокрема машинобудуванню. Це нібито порушує міжнародні зобов'язання, взяті на себе Україною.

Це ж може повторитися щодо законопроектів про стимулювання створення ІП. Та ж СОТ може говорити про порушення принципів конкуренції. А МВФ, хоч ІП працюють у багатьох країнах і показали свою високу ефективність, цілком ймовірно, буде робити наголос, що пропоновані стимули можуть привести до дефіциту бюджету.

Загалом, реалізацію правильної, хорошою ідеї можуть гальмувати міжнародні структури.

Читайте также