Проект бюджету: вчасно, але нереалістично

У середу, 15 вересня, Кабмін вніс до Верховної Ради проект державного бюджету на 2022 рік (№6000). Своєю думкою про цей документ з порталом «Коментарі» поділився народний депутат Верховної Ради VI-IХ скликань Дмитро Шпенов

Уряд направив до парламенту проект бюджету на 2022 рік. Зроблено це було згідно з термінами, передбаченими в Бюджетному кодексі. Первинний аналіз документа залишає складні почуття.

Розумію, що планувати що-небудь в умовах триваючої глобальної пандемії і цінових сюрпризів на світових ринках - складно. Проте, в документі є очевидні промахи, які можуть створити труднощі з виконанням бюджету у другому півріччі наступного року.

Радує, що уряд при підготовці проекту бюджету приділив велику увагу таким важливим соціальним питанням, як підвищення мінімальної зарплати і пенсій, виплати тимчасово переміщеним особам, стипендії, виплати за пільгами, субсидії. Крім того, в проекті бюджету передбачено значне зростання витрат на охорону здоров'я і оборону. Питання в тому, наскільки реально буде виконати обіцяне.

Наприклад, в проект бюджету закладено доходи від перерахування частини прибутку НБУ і НАК "Нафтогаз України". Тільки від одного Нацбанку уряд очікує в 2022 році 24,4 млрд грн. Однак в нинішньому році обидві інституції відчувають значні проблеми з прибутковістю. Станом на 1 липня 2021 року збиток НБУ склав 12 млрд грн, Нафтогазу - 11,5 млрд грн. За прогнозами експертів, в наступному році тренд збитковості може продовжитися. Отже, держава може отримати дірку в бюджеті і проблеми з виконанням соціальних зобов'язань.

Також звертає на себе увагу більш ніж скромне зростання фінансування Мінсоцполітики у 2022 році: всього 2,3%, в порівнянні з 2021 роком. Це слабо корелюється з передбачуваним річним рівнем інфляції в 6,2%.

Але більш страшно інше: судячи з цифр, наведених у проекті бюджету, уряд не розглядає варіант збереження високих цін на газ. Якщо ціни збережуться на рівні, близькому до нинішнього, то вже в другому півріччі 2022 роки виникне проблема виплати субсидій. Цей промах може коштувати влади втрати рейтингів і нових проблем у відносинах з МВФ і ЄС.

Серйозні труднощі можуть виникнути у уряду з обслуговуванням зовнішнього боргу. У проект бюджету закладено курс 28,65 грн / дол. Однак український гірничо-металургійний комплекс (ГМК), що забезпечує більше третини експорту в грошовому вираженні, зазнає серйозних труднощів. З липня ціна на руду впала майже на 40%, чорних металів - більш ніж на 10%. Експерти вважають, що падіння цін продовжиться і в 2022 році.

Якщо парламент прийме кабмінівський законопроект №6000, то з урахуванням зазначеного цінового тренда компанії ГМК будуть змушені скорочувати виробництво. Це призведе до зниження валютних надходжень, що в свою чергу ускладнить підтримку стабільності гривні. Тому вважаю, що будувати бюджет з урахуванням прийняття з / п №6000 - помилкове рішення уряду.

Читайте также