Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Політексперт Тарас Загородній
нагадує, що парламентські вибори – це не президентські. Тут більше
гравців, значні перетоки електорату. Свої особливості, але вже в новій
реальності, яка у нас утворилася після президентської кампанії.
"Саме тому партії запускають "ліфти",
багатоступінчасті перевірки кандидатів. Саме тому варто чекати більше
інтерактиву, соцмереж, спроб "грати в Зеленського", в тому числі, копіюючи
політтехнології, які допомогли йому стати президентом, – зазначає Загородній для
видання "Коментарі". – Ляшко вже осідлав велосипед і намагається вести
онлайн-трансляції. Гройсман ходить у джинсах, Тимошенко періодично записує
ролики. Але не факт, що те, що працювало для Зеленського, буде працювати для
інших. То був контекст саме Зеленського і саме президентської кампанії. А
тепер у нас зовсім інші ігри".
Ще однією особливістю дострокових
парламентських виборів в Україні є потоки нових осіб практично у всіх
партіях.
"Ми вже бачимо, що однією з "фішок" стане кардинальне оновлення списків. Це і Голос Вакарчука, де чи не вперше в українській історії висунуті чіткі вимоги до кандидатів. І партія "Слуга народу" грає на цьому. Так само як "Європейська солідарність" (колишня БПП), також заявила про серйозне оновлення. Наскільки запиту на нові обличчя відповідатимуть списки партій, ми скоро побачимо. Але не прислухатися до цього навіть не побажання, а крику електорату – це значить серйозно втратити у відсотковому відношенні", – вважає виконавчий директор Центру прикладних політичних досліджень "Пента" Олександр Леонов. – До речі, однією з "фішок", як мені здається, стало перейменування БПП в ЄС. Дуже промовиста назва. Цікаво, чи не найстарішим політичним гравцем стає "Батьківщина", яка розгортається в політичній грі та яка навряд чи буде серйозно оновлювати список. Як мені здається, Тимошенко свої основні прийомчики використовувала під час президентської кампанії. І судячи з того, що не потрапила під другий тур, вони не спрацювали".
Запит на оновлення політичних
гравців, гостро встав під час президентської кампанії, залишається і під час
парламентської. Саме тому ставка робиться не тільки на партійний ребрединг,
але й, власне, на нові обличчя.
Керівник виборчого штабу
партії "Слуга народу" Олександр Корнієнко повідомив, що з'їзд партії буде
проходити у два етапи. Зі своїми "фішечками".
"Ми діджиталізована партія" – 8 червня відбудеться з'їзд "Слуги народу", на якому члени партії сформують списки кандидатів на виборах в Раду. Голосувати на з'їзді з допомогою Telegram-бота, а репутацію кандидатів будуть перевіряти в інтернеті", – зазначив Корнієнко.
Кандидати мають пройти чотири
етапи перевірки, під час яких перевірять не тільки їх минуле, але і оцінять їх
корисність в майбутньому (певні якості).
29 травня команда Зеленського дала чотири тим, хто хоче в рядах Слуги народу взяти участь у кардинальній зміні політсистеми. Всі бажаючі можуть запропонувати себе в якості кандидата від мажоритарного округу.
Політолог Олексій Якубін зазначає, що таке "ліфт Зеленського" – це ще й спроба вирішити проблему кадрового голоду. "У команди Зеленського ця проблема є в контексті виконавчої влади, навіть тієї ж АП. Лава запасних дуже маленька, те ж саме стосується і питання мажоритарників, і навіть списочників", – вважає Якубін.
Свої "ліфти" запускає і Святослав
Вакарчук, відбирає у партію "Голос" через жорстке сито. Він також анонсував #ТурЗмін,
з яким збирається об'їхати всю країну. Обіцяє "справжнє живе спілкування і
нескінченний рок-н-рол".
Праймеріз вустами радника Петра Порошенка Юрія Бірюкова обіцяє і партія екс-президента, яка 31 травня вже провела свій перший з'їзд в якості політсили "Європейська солідарність". "Хтось потрапить в список партії на вибори. Хтось піде на округи, з підтримкою партії. Комусь запропонують місце у керівництві самої партії, від Центральної Ради і Президії, і до регіональних обласних організацій. Комусь пошукають місце у виконавчій владі", – заявив Бірюков.
З метою "зрізати" Вакарчука, який
поки більше сприймається як лідер гурту "Океан Ельзи", а не як політик,
політтехнологи можуть запустити на вибори цілий "зоряний десант".
Близька до Зеленського співачка і актриса Оля Полякова заявила про створення жіночої партії. На думку Полякової, "сьогодні країні, як ніколи, потрібен жіночий погляд, жіночий розум і жіночий підхід".
І хоч артистка запевняє, що її
потенційна партія не братиме участі в дострокових виборах у Верховну Раду,
сам факт подібних заяв – це вже політика.
Про намір брати участь у виборах
заявили співак Віктор Павлик. На партійних заходах з участю Петра
Порошенко були помічені лідер гурту "Плач Єремії" Тарас Чубай та співачка
Анжеліка Рудницька. партійний з'їзд "Батьківщини" відвідували Олександр Пономарьов,
Павло Зібров і Анастасія Приходько. Всі вони можуть піти на вибори від
представників зазначених політсил.
"Починаю підозрювати, що нинішні вибори придумані спеціально, щоб насильницьким спосіб познайомити мене з вітчизняною поп-естрадою", – іронізує блогер, спеціаліст з питань розвитку сучасного медіа-ринку, засновник сайту Site.ua Роман Шрайк.
Аналітик Олександра Решмеділова
вважає, що з допомогою артистів партійці мають намір розбавити токсичність
списків. Ну і медійні обличчя, знову ж таки, працюють партіям в "плюс".
Експерти вважають, що Михайло Саакашвілі,
який повернувся в Україну 29 травня, буде використовуватися як таран проти
представників минулої влади.
Якщо підсумувати всі причини
повернення Саакашвілі, то вийде, що:
- могли зробити певні
рекомендації зі США (на екс-президента Грузії давно і вперто робить ставку
частина американських гравців);
— подвійний удар по Порошенко ("утилізовано" його рішення щодо видворення
Саакашвілі; створена загроза атак з боку скривдженого політика, який вже
заявив, що має намір "всіляко допомагати повному оновленню політичного класу
в Україні, повного позбавлення від бариг і підбарижників, і людей, які
грабували Україну");
— залякування опонентів нової влади (включаючи олігархів), яких Саакашвілі
може "таранити" заради задоволення;
— показати тому ж главі МВС Арсену Авакову, з яким у Саакашвілі відносини
не склалися, що новий президент вибудовує свою гру, а не грає за
правилами, які діяли раніше;
— відволікання уваги своїми фінтами (а мало хто сумнівається, що вони будуть) від
реально важливих речей, які відбуваються в українському політикумі.
Аналітик Олександра Решмеділова однією
з "фішок" парламентської кампанії назвала її малі терміни.
"Ми маємо фактично кампанію без
кампанії, так як на агітацію залишається дуже мало часу, – пояснює експерт.
– У даний момент жоден гравець на нашому політичному ринку не веде кампанії,
зате всі з усіма ведуть переговори. Неясно хто з ким іде, хто на що
претендує. Зате ясно, що ще до дня голосування основні гравці намагаються
домовитися про конфігурації нової коаліції".
Олександр Леонов також зазначає, що
швидкоплинність парламентської кампанії не дозволить пропонувати політсилам
електорату якісь серйозні новації.
"Кожен спробує взяти своє, – вважає
Леонов. – І буде досить щільна конкуренція на всіх флангах. Поява "Партії
мерів" вдарить по "Опозиційній платформі – За життя" і "Слузі народу" в Одесі та Харкові, де Бойко і Зеленський були лідерами під час президентської
кампанії. "Голос" Вакарчука серйозно пощипає оновлену партію Порошенко. З
ними ж буде конкурувати "Сила і честь" Ігор Смешко. Та й "Українська
стратегія" прем'єр-міністра Володимира Гройсмана теж. До речі, Гройсман свою "фішку",
як мені здається, вже зірвав заявою про відставку. А ВР підіграла, цю саму
відставку не прийняв. Зеленський очевидно хотів побудувати свою кампанію на жорсткому
протистоянні зі старими політсилами, які представлені в Кабмін і ВР. Але
і ті, і інші, показали, що не особливо тримаються за портфелі і мандати. Так що
енергія нового президента пішла в порожнечу. А щодо процедурних моментів його
справа дотискують".
Політолог Кирило Сазонов згоден з
тим, що особливих "фішечек" на цих парламентських виборах не передбачається, так як
всі заготовки політики використовували на президентських. І на реалізацію
принципово нових ідей банально немає часу.
"До дня голосування залишилося менше двох місяців, тому партії і мажоритарники максимально задіюють традиційні способи агітації, – впевнений Сазонов. – Ми побачимо традиційні заяви одного табору про курс в ЄС і НАТО і не менш традиційні від протилежного табору про переговори з РФ, ОРДЛО і "мир будь-якою ціною". За соціальних питань політики намагаються вичавити максимум з теми зниження тарифів, підвищення зарплат з пенсіями, створення робочих місць та боротьби з корупцією. Плюс – вже звичні ремонти доріг, встановлення лавок і дитячих майданчиків. Тобто — нічого нового. Немає часу на експерименти. Хіба що традиційний підкуп виборців з допомогою сіток буде ускладнений через принципову позицію міністра МВС Арсена Авакова, так що більшу частину зусиль і ресурсів кандидати направлять на непрямий підкуп, або на роботу через свої благодійні фонди".
Новини партнерів
Новини