"Наскоком систему не візьмеш": експерти прокоментували бажання Зеленського навести порядок на митниці

Навести порядок на митниці необхідно, але відразу це зробити не вийде, - політолог

Політолог Андрій Золотарьов та фінансовий експерт Олексій Кущ висловили думку видання "Коментарі", що навести порядок на митниці, за яку взявся зараз президент Володимир Зеленський (змусив в. о. голови Державної фіскальної служби Олександра Власова піти у відставку після того, як той "псевдозвільнив" керівників митниць в чотирьох областях – Волинської, Закарпатської, Львівської і Чернівецької, чого вимагав голова держави), з наскоку не вийде. Але робити це, безумовно, треба.

"Швидше за все, Зеленському поклали на стіл цифри, що підтверджують фантастичну корупції на українській митниці. За найскромнішими підрахунками, повз бюджету йде майже 200 млрд грн на рік, - зазначає Андрій Золотарьов. - Фантастична сума, що дорівнює двом бюджетам Міноборони. Мова про "лівий товар" та інше. Крім того, Україна перетворилася на головного постачальника контрабандного тютюну до Європи. Тільки у Великобританії його йде приблизно на 600 млн фунтів стерлінгів у рік, причому третину коштів повертається "кешем" в Україну. Само собою, не в бюджет.

В результаті корупції на кордоні, у нас жирують митниця, СБУ, місцеві влади (особливо на Заході і в Одесі). Щось перепадає МВС та іншим.

За словами політолога, після спроб змінити кадрову обойму митників, Зеленський, схоже, приходить до розуміння, що наскоком цю систему не візьмеш.

"Тому що – кругова порука, - пояснює Золотарьов. - Як у випадку з "звільненням" глав митниць від Власова, коли ті просто пішли у відпустку. Зеленський зрозумів, що його дурять. І взявся вже за Власова. На моїй пам'яті це вже, напевно, двадцята спроба зламати систему корупції на митниці. Нагадаю, що раніше це пробував зробити прем'єр-міністр Гройсман. Проте після "наїзду" на екс-главу ГФС Продана, близького до Гройсмана, прем'єра фактично змусили відступити – і навіть якийсь час слідувати у політичному фарватері Порошенко".

Говорячи про боротьбу з корупцією на митниці, треба не забувати, що тут є ще й соціальна функція, підкреслює політолог.

"З контрабанди красиво живе митне та сбушное керівництво. А просто виживає величезна кількість людей простіше, - каже Золотарьов. - Якщо взяти і перекрити все, не давши нічого натомість, можна отримати соціальне невдоволення. І воно буде спрямовано на Зеленського. Для початку слід прийти до мирової угоди: поділити корупційну ренту, щоб до бюджету йшло на порядок більше. Потім - вводити ті ж сканери на митниці, які чомусь ламалися у нас на третій день. Поставити охорону, забезпечити цілісність цієї техніки. Головне - не намагатися вирішити проблему одночасно, швидко, тут і зараз. Тут потрібен вдумливий, послідовний, поступовий демонтаж всієї корупційної вертикалі".


Фінансовий експерт Олексій Кущ запевняє, що неодноразово казав: якщо влада буде зацікавлена у реальному наведення порядку на митниці – це можна легко зробити за допомогою зіставлення даних дзеркальної статистичної звітності митних органів країн - торгових партнерів.

"Як правило, вони відрізняються на мільярди в рік, - говорить Кущ. - Наприклад, китайська митниця показує одну цифру експорту в Україну, а наша – набагато менше імпорту. Внаслідок китайська продукція на мільярди "випаровується на "нульовому кілометрі", щоб матеріалізуватися на наших ринках".

Експерт пропонує у контракт митників закласти пункт, згідно з яким буде проводиться щомісячна звірка даних нашої митниці та митниць країн-партнерів. І якщо відхилення понад обумовленого відсотка (частини відсотка), то особа підлягає звільненню з митних органів без права обіймати посаду там протягом 10-15 років.

"Але ніхто у владі на це не йшов і не йде, так як це означає вистрілити собі в ногу, - підкреслює Олексій Кущ. – Ніхто не хоче відмовлятися від корупційної ренти, яка стягується на різних митницях. Все що ми бачимо – спроба змінити "смотрящих" за митницями. Раніше вони належали одним політсилам які перебувають при владі, тепер їх намагаються відсунути на користь нових навколовладних груп впливу. Все йде не через системні зміни а через кадрові рішення".

Експерт підкреслює, що при неправильно працюючій системі можна застосовувати на митниці "чорні сотні", вводити поліцію, навіть танки і бойову авіацію, а проти морських контрабандистів – військовий флот.

"Але це нічого не дасть, оскільки система так працює, автоматично корумпує будь-яку людину, яка туди заходить, - пояснює Кущ. - Потрібно застосовувати механізми контролю, які б знищували корупційні інституції, а не міняти людей, які перерозподіляють фінансові потоки в користь нових "смотрящих" і тих, хто стоїть за ними".

Як повідомляли "Коментарі", Система "електронна митниця" отримала достатнє фінансування і може бути запущена за рік.