Рубрики
МЕНЮ
Ткачик Олеся
Перукарка радить збергіати спокій
Олена Харюкова вже 10 років працює з особливими дітьми.
Перукар-стиліст знайшла власний підхід до дітей з розладами аутичного спектра,
розповідають "Подробиці". За інформацією видання, свій практичний досвід Олена
описує та публікує в наукових журналах та ділиться порадами з колегами з
American Barber Association. Спочатку Олена стригла "особливих" хлопчиків і
дівчаток в Одесі, а тепер приймає "сонячних" клієнтів в США. Як повідомляють "Подробиці",
у Штати вона переїхала з початком повномасштабного вторгнення, і зараз мріє
створити власний салон краси, де буде приймати дітей з аутизмом.
Олена поділилась з "Подробицями" своїм досвідом і дала
поради, як краще поводитися з дітьми з аутизмом.
Хто така Олена Харюкова
Олена є автором публікацій та статей у низці наукових
журналів. Важлива тема її досліджень – як саме перукар має працювати з
дітьми із розладом аутистичного спектра. Олена описує свій 10-річний практичний
досвід для наукових робіт. Її поради та методики можуть стати у пригоді
багатьом, хто цікавиться темою РАС.
Також вона є учасником професійних асоціацій – наприклад, American Barber Association. Це американська організація перукарів-професіоналів та експертів, які мають Американську ліцензію.
Як поводитися з дітьми з аутизмом: поради Олени Харюкової
Моя мама була талановитим перукарем. Вона завжди мала багато
клієнтів, і я з дитинства спостерігала за її роботою. Пам'ятаю, як одного разу
привели до неї на стрижку хлопчика. Він з самого початку не хотів
стригтися, тому батьки тримали його силою. У мене був шок. Потім мені
розказали, що у хлопчика аутизм.
Я думала, що якщо виросту та стану майстром – точно не буду
так працювати. І дотримуюсь слова. У мене були десятки незвичних клієнтів, і до
всіх я мала підхід: діти ніколи не плакали та не кричали. Тому вже знаю, як
можна та не можна поводитися, і можу сформулювати поради.
1. Зберігати спокій
Я завжди зберігаю внутрішній спокій. У мене довіра до таких
дітей, бо вони це дуже відчувають. Якщо ти дитину боїшся – вона теж тебе
боїться. Такі діти відчують твою тривогу або переживання, тому я йду до
них зі впевненістю. Завжди має бути внутрішня установка, що це звичайна дитина.
Ніяких думок, що дитина хвора, я її жалію та швидше хочу вже підстригти.
Для мене це звичайна дитина, якої просто потрібно трохи
більше терпіння та уваги.
2. Говорити чітко та бути готовими повторити
Факт: багато людей з аутизмом не здатні фільтрувати звуковий
потік і не здатні відокремити шум фону від мови. Коли є одразу
кілька звуків – шум вулиці, лай собаки, музика, розмова – все це може
просто злитися в єдине ціле для людини з РАС. Тому почути, що саме говорить та
чи інша людина, може виявитися складним завданням.
Ми спілкуємось з такими дітьми спокійно, врівноваженим
тоном, чіткими словами та реченнями. Ми маємо розмовляти як з усвідомленою
дорослою людиною. Не треба не щиро посміхатися, сюсюкатись – вони це не
люблять. Дитина, швидше за все, не зможе стригтись у такого майстра.
3. Знайомство –
обов'язково
Коли до мене приходить особлива дитина, спочатку я вітаю її.
Ми проходимо етап знайомства: "Привіт, я Олена. Я буду твоїм майстром сьогодні,
буду тебе стригти". Максимально просто.
Знайомство вкрай важливе. Дитина має бути в курсі, що саме
відбувається. Тому що тривога при аутизмі тільки зростає, якщо не вистачає
інформації про найближчі дії або заплановані зміни. Навіть дошкільнят навчають
планувати та розуміти плани – це важливо.
Ще я ніколи не спішу одягати на дитину накидку та одразу
брати ножиці. Я собі спокійно працюю, щоб клієнт адаптувався і звик. Я
навіть не завжди одягала накидку на свого маленького гостя.
4. Ніяких гучних інструментів
Я не використовую гучні інструменти. Можу, наприклад, взяти
машинку і показати дитині: "Дивись, цією машинкою я зазвичай стрижу діток".
Можу включити її на відстані, не біля скроні або голови, і якщо дитина реагує
спокійно – ми починаємо стригтись.
Якщо дитині не подобається, вона починає застосовувати руки,
аби захистити себе – я одразу припиняю. Ніякого звукового насилля! "Окей,
ми не будемо робити це машинкою". Тому все ж таки найчастіше я стрижу
таких діток просто ножицями.
5. Мінімум фізичного контакту
Діти з аутизмом не люблять, коли їх чіпають. Мінімум
дотиків! Ми не чіпаємо цих дітей за ручки, за ніжки, не намагаємося їх
наполегливо крутити в кріслі. Можна з дозволу батьків включити мультик, який
любить дитина. Або відео, яке її заспокоює.
У мене є хлопчик, який обожнює дивитися автоперегони, тому
стрижка проходить непомітно. Може кілька разів подивитись на мене і все. Але
все індивідуально і тільки з дозволу батьків.
Важливо розуміти, що аутизм – це не хвороба, це такий стан.
Більшість аутистів просто потребують уваги, терпіння та турботи.
В Україні тема професійної поведінки перукарів з малюками з
аутичним розладом майже не обговорюється в публічному просторі.
У США заведено допомагати таким людям. Є центри підтримки, є
заклади зі спеціальною терапією. Діти з аутизмом, які живуть в Америці, мають
повноцінне майбутнє. І саме в США я відчуваю, що мій 10-річний досвід
необхідний та може допомогти багатьом колегам. Саме тому зараз я пишу
дослідницькі роботи та готуюсь до відкриття власного салону краси для дітей з
аутизмом.
Новини партнерів
Новини