Рубрики
МЕНЮ
Виталий Войчук
Цікаво, що спочатку цей закон передбачав введення санкцій проти Ірану і лише пізніше в ньому з'явилися поправки щодо Росії. Поправки вносять наступні обмеження:
1) американські компанії та фізичні особи не можуть укладати угоди з російськими з наданням фінансування більш ніж на 14 днів, сьогодні цей термін становить 90 днів;
2) надання фінансування при угодах з енергетичними компаніями Російської Федерації з боку американських компаній обмежується лише 30 днями;
3) президент США не може скасувати або послабити санкції відносно РФ без згоди Конгресу.
Остаточно нові санкції будуть затверджені та підписані президентом США Дональдом Трампом після їх схвалення нижньою палатою Конгресу США – Палати представників.
Працюють санкції?
Червневі санкції у випадку їх затвердження стануть черговими у довгому переліку обмежень, накладених на Російську Федерацію внаслідок анексії Криму і втручання в конфлікт на Донбасі, початок яким було покладено в середині березні 2014 року.
Міжнародні організації та окремі країни наклали санкції на Російську Федерацію, які можна розділити на:
1) персональні – щодо російських політиків, підприємців, громадських діячів, діячів самопроголошених "народних республік" на Донбасі, політиків і чиновників Кримського півострова, останнім заборонений в'їзд на територію Євросоюзу і США, а також обмежена можливість користування своїми активами на їх території;
2) фінансові санкції – закриття доступу російських компаній до кредитних ресурсів та інвестицій компаній, чиї країни ввели санкції проти РФ, припинення обслуговування банківських карток міжнародних платіжних системах, випущених банками, що належить росіянам, які потрапили під персональні санкції Євросоюзу;
3) технологічні санкції – обмеження імпорту в Російську Федерацію обладнання та товарів подвійного призначення, які можуть бути використані у військовій сфері, а також деякі послуги, зокрема в енергетичній сфері, наприклад, буріння;
4) торговельні та інвестиційні санкції – заборону на експорт товарів з Криму, а також туристичні послуги.
У свою чергу Російська Федерація ввела відповідні санкції, обмеживши ввезення продовольчих товарів з низки країн ЄС і США.
Поступово ряд обмежень, накладених санкцій щодо російських компаній були зняті, так само як були зняті обмеження на ввезення низки продовольчих товарів в Російську Федерацію.
Пройшло більше 3 років з моменту введення санкцій у відношенні Російської Федерації і можна підвести деякі підсумки щодо їх ефективності.
У цілому досить складно оцінювати ефект від введення персональних санкцій щодо російських політиків, бізнесменів, діячів культури і громадських активістів. Безперечні мінуси для них – заборона в'їзду на територію ЄС або США, особливо якщо там є активи, банківські рахунки, але до певної міри це компенсується іміджем "постраждалих за Росію", що в кінцевому рахунку можна звернути з морального капіталу в політичний, а то і економічний.
Дещо складніше ситуація з бізнесменами – санкції, введені проти особисто їх власників, так і належних їм компаній явно дають великий матеріальний збиток, але і тут моральний капітал "страждальця за Росію" може допомогти.
Найболючіше фінансові санкції – відсутність доступу до іноземних кредитів та довгострокових інвестицій. На думку експертів Інституту народногосподарського прогнозування (ІНП) Російської Академії Наук "російська економіка змушена заповнити $160-200 млрд випадають позикових ресурсів". Альтернативою могли б стати азіатські банки, що неможливо зробити швидко, або ж їх необхідно вилучати з оборотних коштів. У будь-якому випадку це загрожує уповільненням зростання економіки, а то і її падінням.
Не менш болючим став удар санкцій для імпорту технологій та енергетичної сфери: не секрет, що Російська Федерація залежить від іноземних, а обмеження в бурінні і постачання устаткування для нафтової промисловості може спричинити за собою зниження обсягів видобутої нафти.
В цілому ж, за словами президента Російської Федерації Володимира Путіна, сказані ним 27 квітня 2015 року на засіданні Ради законодавців у Санкт-Петербурзі, російська економіка з-за санкцій недоотримала $160 млрд.
Санкції мовою цифр
Найбільш показовими є цифри, що стосуються російської економіки за останні 3 роки, починаючи з моменту дій санкцій.
Так, якщо за підсумками 2013 року валовий внутрішні продукт Російської Федерації продемонстрував зростання в 1,3%, то у першому "санкционном" 2014-му році зростання склало 0,6%, в 2015 році було зафіксовано падіння російської економіки на 3,8%, за підсумками 2016 року падіння знизилася до 0,2%.
Втім, уповільнення ростов економіки Російської Федерації було зафіксовано ще раніше: якщо у 2013 році ВВП РФ виріс на 1,3%, за рік до цього в 2012 році цей показник становив 3,4%, а за підсумками 2011 – 4,3%. Тобто наскільки тут великий вплив санкцій – невідомо.
Мабуть, найбільш боляче санкції вдарили по фінансовим засобам Російської Федерації, змусивши її фактично "проїдати" свої запаси.
Так, офіційні міжнародні запаси Росії, за даними Центрального банку РФ з 1 квітня 2014 року по 1 червня 2017 року зменшилися з 486,131 млрд. дол. до 405,721 млрд. дол. За той же період Резервний Фонд РФ за даними Міністерства фінансів Росії зменшився з 87,49 млрд. дол. до 16,5 млрд. або в 5,5 разів.
Однак куди більше шкоди економіці Росії завдало падіння цін на вуглеводні – нафту і газ, що спостерігається останні кілька років. Саме експорт останніх становить левову частку доходів російського бюджету:
2014 рік — доходи РФ від експорту газу році склали 54,730 мільярда доларів, що на 18,6% менше, ніж у 2013 році, експорт нафти приніс 153,878 мільярдів доларів або на 11,3% менше, ніж у 2013 році;
2015 рік – виручка від експорту газу склав 41,844 млрд. дол. (падіння на 23,5%), дохід від експорту нафти склав 89,521 млрд. дол. (падіння на 42%);
2016 рік — виручка від експорту газу склала 31,2 млрд. дол. (падіння на 25,4%), дохід від експорту нафти склав 73,676 млрд. дол (падіння на 17,7%).
Таким чином за рахунок падіння цін на вуглеводні за 3 роки російська економіка втратила близько 104 мільярдів доларів.
Удар по Росії — мета Іран?
Найбільш цікавим в нові санкції є те, що спочатку даний законопроект, спрямований проти Ірану, не мав ніяких пунктів і санкцій відносно Російської Федерації. Зміни були внесені чи не в останній момент, що навіває деякі думки щодо зв'язку такого удару по Ірану.
Взимку Ісламська республіка Іран провела випробування балістичної ракети середньої дальності, згодом проводилися маневри збройних сил. Такі демонстративні кроки не лишилися без відповіді, і президент США Дональд Трамп заявив про посилення своєї і без того немягкой позиції по відношенню до Ірану.
Близькосхідна політика США, в якій так чи інакше зачіпається Іран, включає в себе безліч вимог і планів, починаючи з компенсації власності американських компаній, конфіскованої під час Ісламської революції 1979 року, допуском іноземних нафтових компаній до нафтовидобутку в Ірані і закінчуючи створенням близькосхідного аналога НАТО на чолі з Саудівською Аравією.
Всі ці вимоги, втім, явно нездійсненні під час одного президентського терміну, але безсумнівно є довгостроковою стратегією, яка повинна враховувати безліч чинників. І один з цих факторів – Росія, явно претендує на вибудовування власної близькосхідної політики, про що свідчить участь у збройному конфлікті в Сирії. Окремим фактором є участь РФ у ядерній програмі Тегерана, яка хоча і заявлена виключно мирною, але постійно створює дискомфорт у стосунках між Іраном і Заходом.
З урахуванням цих чинників, санкції проти Росії в законопроекті, спочатку призначеного проти Ірану, можуть бути натяком для Російської Федерації не втручатися в близькосхідну політику США.
Новини партнерів
Новини