Блог

Алексей Буряченко: «Назад в минуле» -- реалії російського автопрому або феєричне повернення «Москвича»

Санкції в дії

9

comments9487

Алексей Буряченко

Политолог, кандидат политических наук, доктор философии, юрист, финансист

Исполнительный директор Ассоциации органом местного самоуправления "Международная ассоциация малых громад"

Російський автопром зі-за супутніх санкційних обмежень, які були накладені на росію після повномасштабного вторгнення в Україну, зазнає великих втрат і на сьогодні, як зауважують експерти, є найбільш постраждалою галуззю російської промисловості. Так, у березні скорочення виробництва у галузі становило 45,5% по відношенню до аналогічного періоду минулого року при загальному зниженні випуску в обробній промисловості на 0,3%. 

 

Зауважу, автомобільна промисловість відрізняється від решти не тільки високою залежністю від імпорту, на частку якого до останнього часу припадало до 50% вартості кінцевої продукції, але також широкою номенклатурою запчастин і широкими міжгалузевими зв'язками.

 

До прикладу, середньостатистичний автомобіль складається приблизно з 30 тисяч деталей. І всі ці деталі виробляються не на одному заводі, а величезною кількістю найрізноманітніших постачальників першого, другого та третього рівня (за оцінками інженерів компанії Toyota). 

 

Так сталося, що у Росії її розвинена система постачальників компонентів історично не склалася. У радянські часи все виробництво було сконцентровано на великих автомобільних заводах, які самостійно виготовляли більшу частину продукції. Потім акцент у розвитку автопрому в Росії було зроблено на розвиток збірних підприємств за рахунок запрошених іноземних автовиробників, які вже мали налагоджені контакти з постачальниками за межами росії. Отже, стратегія промислової зборки дозволила у найкоротші терміни забезпечити росіян відносно якісними та доступними автомобілями.

 

Однак російським постачальникам було проблематично вбудуватися в нову конфігурацію галузі та розвивати власне виробництво в умовах жорсткої конкуренції зі світовими лідерами у цій сфері, а також без досвіду, потрібної кваліфікації, доступу до дешевих кредитів та державної підтримки. В результаті процес локалізації у галузі, тобто підвищення частки компонентів і матеріалів, вироблених у росії був мінімальним.

 

У нинішніх умовах єдина можливість виходу з кризи для російського автопрому, як зауважують експерти, полягає у прискореному розвитку внутрішнього виробництва компонентів але це процес не одного дня. Для купірування кризової ситуації, яка склалася в сфері автопрому уряд росії в авральному режимі, зараз, намагається створювати умови для виробництва автокомпонентів та матеріалів. Хоча до останнього часу кошти, що виділяються на підтримку виробників у цій сфері, були надто скромними в масштабах галузі та завдань, що стоять перед нею. Для порівняння, обсяг ринку легкових автомобілів оцінювався за підсумками 2021 року у суму 3 трлн рублів, а обсяг інвестицій в основний капітал у галузі становив близько 90 млрд рублів на рік. Цього року уряд росії оголосив про виділення 30 млрд. рублів на підтримку виробників автокомпонентів. Проте самі російські виробники оцінюють загальний обсяг необхідних вкладень у розвиток галузі істотно вищий, приблизно 200-300 млрд. рублів додаткових інвестицій.

 

Зауважу, від початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну російський ринок покинули багато автомобільних компаній, зокрема:

  • - німецькі автомобільні компанії Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, MAN,
  • - японські – Honda, Nissan, Infinity,
  • - американські – General Motors, Ford та Harley-Davidson,
  • - італійські – Ferrari, Lamborghini та Iveco Group,
  • - шведські – Volvo Group та Scania,
  • - британські – Jaguar Land Rover та Rolls-Royce,
  • - корейські – Hyundai також покинула ринок Росії. Тепер росіяни можуть забути про улюблений та бюджетний Solaris.
  • - французькі – Renault, який збирав в Росії кросовери Duster, Arkana та Kaptur, а також позашляховик Nissan Terrano. Російський ринок був другим за обсягом для Renault. Наприкінці минулого року компанія оцінювала російський бізнес у 2,4 мільярда доларів. Наприкінці березня французька компанія Renault прийняла рішення покинути ринок Росії. В рамках існуючих ліцензій на заводах АвтоВАЗу продовжать випускати усю лінійку автомобілів Lada.

 

Також, на тлі санкцій став неминучим вихід автомобільних дилерів з російського ринку. Цей процес вже почався із-за припинення поставок нових автомобілів, сталого падіння продажів внаслідок зниження реальних доходів населення та курсових коливань. Обговорюваний окремими експертами сценарій трансформації дилерського бізнесу та перехід його повністю у систему технічного обслуговування автомобілів -- не став перспективним. 

 

Офіційні автомобільні дилери до початку повномасштабної війни росії проти України займали нішу продажу нових автомобілів та їх подальшого гарантійного обслуговування. Нова ж економічна реальність не дозволяє їм переключитися в сегмент ремонт. Так як дилери не мають необхідних конкурентних переваг. І в результаті вони програють як за якістю послуг, так і ціновим фактором.

 

Станом на квітень 2022 року, в росії налічується близько 3,2 тис. автомобільних дилерів. Згідно з наявними прогнозами протягом року від третини до половини дилерів можуть повністю припинити свою діяльність.

 

На користь негативного сценарію свідчить повідомлення Асоціації європейського бізнесу (AЄБ), яке було зроблене 6 червня. Отже, оскільки санкції заблокували основні ланцюги поставок то через дефіцит запчастин і зростання цін продажі автомобілів в росії, в травні впали на 83,5% до чергового історичного мінімуму. За перші п'ять місяців 2022 р. продажі впали на 52%, склавши 318 114 автомобілів. Минулого місяця було продано лише 24 268 автомобілів, повідомляє AЄБ. У порівнянні з 2021 роком продажі були в шість разів більші. 

 

Також, за даними Росстат, ціни на автомобілі, з початку року, підскочили майже на 50%, що вплинуло на попит, де доходи домогосподарств знизилися, а інфляція коливається близько 20-річного максимуму, повідомив Росстат. Для прикладу, продаж найпопулярнішого і доступного бренду Lada, контрольний пакет акцій якого належав групі Nissan-Renault, виробник АвтоВАЗ, впали на 84%, до 6000 одиниць на рік.

 

Критичне скорочення продажів автоматично призводить до втрати іншого сегмента – гарантійного обслуговування транспортних засобів. Крім того, офіційні дилери вже сьогодні стикаються із відчутним дефіцитом оригінальних запасних частин та витратних матеріалів.

 

За даними «Автостата», після гарантійного терміну більше половини автовласників, як правило, відмовляються від обслуговування у офіційних дилерів. Частина як альтернатива вибирають обслуговування на незалежних СТО, або проводять ремонт власними силами. 

 

Інший потенційний напрямок диверсифікації бізнесу пов'язаний з реалізацією автомобілів, що були у використанні. Однак і цей вектор розвитку навряд чи може служити ефективним антикризовим заходом: згідно з опитуваннями, більшість росіян продають і купують автомобілі через послуги інтернет-торгівлі.

 

Гравці ринку визнають, що вже розпочали поступове скорочення персоналу, не розраховуючи на кардинальне покращення ситуації у найближчій перспективі. За існуючими прогнозами, автомобільний ринок у Росії може скоротитися щонайменше вдвічі.

 

Отже, санкції продовжують набирати обертів в росії. А ми побачимо, що росія випустить на заводі Renault у Москві під «історичним» брендом «Москвич».



comments

Новости партнеров

comments

Другие материалы автора


Новости

Подписывайтесь на уведомления, чтобы быть в курсе последних новостей!