Зниження цін на АЗС з подачі Зеленського: експерти розповіли про плюси й мінуси

Експерти розповіли, чому зниження цін на АЗС після наради з президентом Володимиром Зеленським не є надійним

Президент Володимир Зеленський провів нараду з представниками компаній - учасниць паливного ринку, нафто - і газодобувної галузі і мереж автозаправних станцій (АЗС). Він закликав їх знижувати ціни на паливо у зв'язку зі зміцненням гривні. Експерти висловили виданню "Коментарі" думки щодо подібної політики регулювання цін, а також – щодо того, завищені вони чи ні на українських АЗС.

"До повноважень президента не входить регулювання ціноутворення в мережах АЗС"

Юрист Андрій Вігірінський вважає, що зниження цін на АЗС (на деяких - на 50 коп, на деяких - на 1 грн), для споживача - це добре. Але є питання щодо загальнодержавного регулювання.

"Президент не є в Україні суб'єктом (з точки зору повноважень), який зобов'язаний спостерігати за ціноутворенням у мережах АЗС, - нагадує експерт. - Точно так він не є суб'єктом, який повинен впливати на їхню цінову політику. Якщо високі ціни, які вони тримають, або синхронність підняття цін великими мережами, є наслідком їхньої умовної змови на ринку палива, то це - предмет розгляду Антимонопольного комітету України (АМКУ). Так як і предмет подальших виробництв, наслідком яких може бути накладення певних штрафних санкцій. Якщо цей механізм не працює, то ми знаходимося на тій стадії, коли батько-командир (президент) дає вольове доручення - та ціна зменшується. Це суперечить тому, що є ринковою економікою, а також - боротьбою з монополістами, у тому числі з їхньою змовою".

Саме тому юрист вважає неправильним, коли президент збирає представників мереж АЗС, після чого вони на наступний день знижують ціну.

"Ще один момент. Курс гривні до долара зміцнився протягом поточного року на 15%. Це 3-4 гривні, - зазначає Вігірінський. - Але у нас не працює механізм, який визначав би, за рахунок чого така ціна може зростати або знижуватися. АМКУ міг би з цим впоратися, але ми бачимо, що він трохи, скажімо так, запізнюється з певними висновками. І втручатися доводиться президентові, хоч це і не входить в його компетенцію. І, начебто, він виходить з цієї історії переможцем. Але насправді зниження цін на АЗС на 50 копійок виглядає як якась насмішка".

За словами юриста, має право на життя і аргументація нафтотрейдерів, яка полягають у тому, що у нас є величезний сектор "тіньових АЗС". Але це вже – питання до правоохоронців.

"У той же час, офіційні великі мережі з продажу пально-мастильних матеріалів (ПММ) за програмою лояльності для своїх клієнтів вдаються до знижок (залежно від обсягу купленого пального) у діапазоні 2-4 грн, - продовжує Вігірінський. - А на певних мережах АЗС є знижки за купонами за програмою лояльності в межах 4-5 грн. За логікою, ви ж не торгуєте собі в мінус? Тобто, таке зниження можливе..."

Будь-яке питання, впевнений експерт, є комплексним. І вирішувати його швидким шляхом (умовно - протягом одного дня, однієї наради) - це більше схоже на загравання з виборцем (я швидко реагую - і даю результат).

"От тільки результат такий існує нетривалий період часу, - упевнений юрист. - Він - ситуативний. Відповідно, ситуативним є і зниження цін (ще й вельми непропорційне зміцнення до нацвалюти) на АЗС. Знизилася ціна у силу ринкових факторів або в силу наради у президента? Думаю, зрозуміло, що друге. Чи змінилася конструкція тіньового ринку після наради? Навряд чи. Можна говорити про те, що проблема вирішена? Ні. Так, ми приходимо до висновку, що учасники наради діяли за принципом: ви хотіли знижку - отримайте знижку. А велика або маленька - вже інше питання... Як і залишається відкритим питання щодо ефективності діяльності АМКУ".

"Повинен вирішувати ринок - при чесних і чистих правила"

Заступник директора Агентства моделювання ситуацій, політтехнолог Олексій Голобуцький впевнений, що ситуація спровокована відсутністю чесної конкуренції на нашому ринку – за присутності на ньому монопольних змов.

"Не функції президента або прем'єра вказувати тим чи іншим підприємцям, як потрібно працювати. Все повинен вирішувати ринок - при чесних і чистих правилах. Але чесного ринку в нас немає, як немає і нормальної роботи АМКУ, - зазначає Голобуцький. – Подібне "ручне управління" цінами застосовували і раніше, застосовують і тепер. Для монополістів, які ставлять себе вище закону, це - не проблема. Спаде хвиля, знову піднімуть ціни. Таке було вже не раз".

Щоб вирішити проблему, нам потрібні реально функціонуючі антимонопольні, антикорупційні, правоохоронні та інші органи, впевнений політтехнолог.

"Лише коли правила одні для всіх – можна придавити монополістів. А як їх придавити, якщо вони зрослися з владою? Не зі всією, але з багатьма її представниками. Враховуючи, що президент та деякі члени його команди, можливо, навіть не знають, як функціюють деякі схеми, все робиться ще більш нахабно, ніж раніше", - резюмує Голобуцький.

"Країна не може розвиватися за допомогою "чарівних пенделів"

Динаміка цін на нафтопродукти, акцизна політика держави щодо ринку нафтопродуктів, курс нацвалюти, боротьба з картельною змовою – це все ланки одного ланцюга, переконаний політичний експерт Руслан Бізяєв.

"Питання треба вирішувати в комплексі, потрібна стратегія, а її – немає, - підкреслює політексперт. - Президент звернув увагу на проблему – побігли з нею боротися. А якщо б не звернув, так би ціни і стояли на місці... У нас же, на жаль, багато хто, включаючи АМКУ, працюють тільки після "чарівного пенделю". І ціни на ПММ знижують теж після нього. Але країна не може розвиватися за допомогою "чарівних пенделів". Треба працювати не від проблеми, а з проблемою. Приймати комплексні рішення".

Бізяєв впевнений, що поки не буде державних стратегій з усіх питань (фінансового, економічного, соціального і так далі), поки проблеми будуть вирішуватися за допомогою "чарівного пенделя", нічого доброго очікувати не доводиться. Будуть локальні досягнення, які на загальну ситуацію вплинуть тимчасово і умовно.

Нагадаємо, "Коментарі" писали про відкриття першої в Україні автозаправки-автомату, на якій не працюють співробітники.