Головна Статті Бізнес економіка Врятувати від корупції: для чого німців кличуть в «Укрзалізницю»
commentss НОВИНИ Всі новини

Врятувати від корупції: для чого німців кличуть в «Укрзалізницю»

У ході Міжнародного економічного форуму в Давосі прем'єр-міністр України Олексій Гончарук заявив, що вдалося досягти домовленості про передачу ПАТ «Укрзалізниця» в управління залізничному операторові Німеччини Deutsche Bahn. Втім, незабаром німецька сторона спростувала заяви чиновника, зазначивши, що вони будуть виступати не управлінцями українських залізниць на протязі 10 років, а всього лише займуться консультуванням при реформуванні галузі

25 січня 2020, 17:25 comments6239
Поділіться публікацією:
Врятувати від корупції: для чого німців кличуть в «Укрзалізницю»

Подібні розмови про реформування компанії або навіть передачі "Укрзалізниці" в управління іноземній стороні виникли не на порожньому місці, а причиною цього послужив стан монополіста і перш всього "дика" корупція в ній, за словами того ж глави Кабміну.

"Дика" корупція "Укрзалізниці"

Залізничний монополіст "Укрзалізниця" викликає постійні нарікання з боку українців, незадоволених цінами на проїзд, браком поїздів і квитків, а з боку влади – постійними звинуваченнями в корупції на найвищому рівні.

Так, ще в 2016 році свого поста позбувся виконуючий обов'язки голови "Укрзалізниці" Олександр Завгородній. За даними ЗМІ в його відношенні було направлено колективне звернення 29 народних депутатів, в якому йшлося про факти розкрадань і зловживань службовим станом на суму близько 1 млрд грн., що і стало причиною відставки.

Боротися з корупцією намагалися запрошенням на пост голови "УЗ" іноземних фахівців в особі Войцеха Балчуна, правда домогтися своєї мети топ-менеджер не зумів і запам'ятався більше скандалом навколо своєї зарплати і конфліктом з тодішнім міністром інфраструктури Володимиром Омеляном. При цьому корупційні скандали також регулярно стрясали компанію.

Нарешті, на зміну Балчуну прийшов український керівник "УЗ" в особі Євгена Кравцова, що перебуває на цій посаді по сьогоднішній день, але і він боротьбу з корупцією в держкомпанії явно провалив.

Ще в серпні 2019 року народний депутат від партії "Європейська солідарність" Ігор Артюшенко звернувся з депутатським зверненням до нового президента Володимира Зеленського, в якому описав ситуацію на підприємстві як критичну. Зокрема, мова йшла про зростання витрат і рівні корупції.

У середині листопада прем'єр-міністр України Олексій Гончарук в ефірі телеканалу "1+1" заявив про "дику корупцію" в "Укралізниці".

"Головна претензія до них – корупція в "Укрзалізниці" – на жаль, триває. Вона там абсолютно дика, крадуть майже на всьому. Кінця і краю цьому не видно. Ми будемо приймати з цього приводу кадрові рішення найближчим часом, так як продовжувати працювати так, як вони зараз працюють, неможливо", – заявив глава уряду.

Глава держкомпанії Євген Кравцов натяк зрозумів і на початку грудня написав заяву на звільнення за власним бажанням, правда, поки так і не затверджену Спостережною радою компанії.

Словом, не дивно що, як і в 2016 році уряді задумався про іноземну допомогу для компанії, але закінчилося це, ще не розпочавшись, черговим скандалом.

Тендери – золоте дно "Укрзалізниці"

Коли кажуть про корупцію на будь-якому державному підприємстві, передусім, мають на увазі порушення при здійснення закупівель за рахунок коштів компанії. Саме на останні припадає левова частка "виведення" коштів з компанії, хоча останні і здійснюються за спеціальною процедурою, але чиновники давно навчилися її обходити. Зрозуміло, "Укрзалізниця" в цьому сенсі не виняток.

Заробляють на сумнівні тендери для підприємства буквально на всьому.

Так, восени 2018 року "УЗ" провела тендер на 3,98 млн грн., на які планувалося провести модернізацію окремих частин інтер'єрного оздоблення електропоїздів HRCS2" або простіше кажучи, облицювання 180 унітазів у поїздах. Як виявилося, переможець тендеру ТОВ "Світ постачання" просто не мав штатних співробітників, необхідних для проведення робіт і тому Державна аудиторська служба заявила про невідповідність переможця умовами тендеру. Однак сама "Укрзалізниця" подала позов до Окружного адміністративного суду Києва з вимогою скасувати висновок госаудиторів.

Здавалося б, дрібниця, туалети, а хтось стоїть за спиною фірми з 2 працівниками, яка отримала держзамовлення на 4 млн грн. і, судячи з позовом "УЗ" до Держаудитслужбі, цей "хтось" явно має відношення до держкомпанії.

Ще більш скандальний тендер відбувся восени 2019 року, пов'язаний з технічним переобладнанням залізничної станції Козятин-1 на суму в 30 млн грн. Так, у вересні "УЗ" оголосила тендер, переможцем в якому опинилося ТОВ "Ноєр систем груп", в якому, як виявилося, налічувалося всього 7 співробітників, з яких 5 були субпідрядниками. Рішення було скасовано, проте вже в жовтні тендер пройшов і знову його переможцем стало ТОВ "Ноєр систем груп", яке надало довідку, що роботи буде виконувати субпідрядник ТОВ "ВП-957" у складі 4 працівників. Однак цього разу це нікого не збентежило і з ТОВ "Ноєр систем груп" був укладений договір на 30,12 млн грн., які підприємство отримає лише на підставі актів виконаних робіт.

Враховуючи, що за 6 місяців 2019 року витрати "Укрзалізниці" склали 11,5 млрд грн., можна тільки припустити, скільки коштів держкомпанії пройшло через сумнівні тендери подібні до зазначених вище.

Втім, іноді підприємство блокує вже проведені тендери за власною ініціативою, як це трапилося влітку 2019 року, коли була припинена купівля суцільнокатаних залізничних коліс на загальну суму майже 196 млн грн. У компанії пояснили це бажанням переможця – ТОВ "Інтерпайп Україна" – підняти ціну на 30%.

Але буває і так, що "УЗ" купує потрібні їм деталі і в 5 разів дорожче, і це не бентежить керівництво компанії, як це трапилося із закупівлею запчастин для локомотивних швидкостемірів загальною вартістю 25,5 млн грн. За даними ЗМІ, мало того, що швидкістемір виявився російського виробництва, так ще й ціна на нього була завищена у 5 разів.

Корупція на "Укрзалізниці": залізниця для нардепа

Можна знайти багато конкретних прикладів "темних" тендерів для "УЗ", але більшість з них так чи інакше ведуть до структур братів Богдана та Ярослава Дубневичів – народних депутатів Верховної Ради України VIII скликання. Парламентарії були відомі як "смотрящі" за залізничною галуззю у часи президента Петра Порошенка. Брати заробляли, за даними ЗМІ, не менше 1 млрд грн. на рік на тендерах для "УЗ" за рахунок цілого розсипу структур, які самі виробляють запчастини, так і постачають продукцію іншим підприємствам і стали основними постачальниками запчастин для потреб компанії вже з 2014 року.

Успішний бізнес на залізниці і не тільки, зробив братів найбагатшими нардепами минулого скликання за вказаними в електронній декларації готівкових коштів – сукупно понад 20 млн дол., 2 млн євро і 130 млн грн.

Втім, не можна сказати, що діяльність нардепів була для них безхмарною – їх імена регулярно лунали у ЗМІ як "смотрящих" за "УЗ", а з 2016 року Національне антикорупційне бюро України початок розслідування за фактом зловживань посадовими особами "Укрзалізниці" при закупівлі запчастин у ТОВ "Експозиція" з орбіти братів Дубневичів, що призвело до збитків для компанії на суму більше 200 млн гривень. А у 2017 році той же НАБУ відкрило слідство по бізнесу братів у газовій сфері.

В подальшому за фірми братів взялося ще й СБУ, і поповзли чутки про те, що силовики розслідують справи у відношенні Дубневичів, що свідчать про мільярдні збитки для держави від їх діяльності.

Втім, до зміни влади народним депутатам нічого не вирішувалися пред'явити, лише в травні 2019 року НАБУ заявило, що в закінчену ними розслідуванні фактів заволодіння 93,28 млн грн. акціонерної компанії "Укрзалізниця" є слід участі народного депутата. Мова йшла про закупівлі для підприємства в 2015-2017 роках стрілочної продукції за завищеними цінами з залученням підконтрольних підприємств-посередників.

Хоча на дострокових виборах 2019 року Ярослав Дубневич знову потрапив у Верховну Раду, часи були вже не ті, про що яскраво свідчила заява голови "УЗ" Євгена Кравцова на особистій сторінці в Facebook. Топ-менеджер назвав братів "гігантами тіньових закупівель" і навів приклад таких махінацій, які обійшлися "Укрзалізниці" в 60 млн грн. за 7 місяців 2019 року.

"Як це працювало: дві компанії зі схожими назвами, протягом 2018 – 2019 років поставляли нам заставні анкери АС-2 під виглядом продукції вітчизняного виробника. Як показала перевірка: анкери завозили з Білорусі. Імпортував цю продукцію вітчизняний виробник через фірму-прокладку. Цікаво, що завозилися анкери під виглядом заготовки, що дозволило істотно знизити імпортні мита. Орієнтовна собівартість однієї одиниці такої "деталі" становила близько 50 грн., а "Укрзалізниці" її вже продавали як товар за 94 грн. За нашими підрахунками, тільки за 7 місяців 2019-го завищення вартості могло скласти більше 60 млн грн. Місяць тому ми призупинили рознарядки на постачання анкерів АЗ-2 за укладеними договорами", – написав Євген Кравцов, та не пояснив, чому він як глава компанії це не сприяв втручанню силовиків.

Все ж подібна публічна заява голови "УЗ" була неприємним сигналом для Дубневичів і продовження не змусило себе чекати: у жовтні генеральний прокурор Рулсан Рябошапка звернувся до ВР з поданням щодо зняття недоторканності і арешт Ярослава Дубневича. Тоді ж рішенням суду було заарештовано майно братів, частиу4 якого брати переписали на синів Юрія і Павла.

Нарешті, 31 жовтня ВР дала згоду на арешт Ярослава Дубневича, втім, незабаром він опинився на волі після внесення застави у 90 млн грн.

Майбутнє корупції в "УЗ" – світло і безхмарно

З часу заяви прем'єр-міністра Олексія Гончарука про "дику корупцію" в "УЗ" пройшло більше 2 місяців, глава підприємства написав заяву на звільнення, але продовжує працювати. Втім, главі Кабміну зараз явно не до кадрових призначень в держкомпанії, адже над ним самим нависає загроза позбутися своєї посади після скандалу з власним прослуховуванням.

Тим часом Євген Кравцов заявив про очікування рекордного прибутку за 2013 рік у розмірі 2,5-3 млрд грн. з урахуванням тривалої збитковості пасажирських перевезень.

У той же час, за даними ЗМІ філія "Укрзалізниці" "Центр забезпечення виробництва" придбала на заводі "Екватор" кондиціонери для пасажирських вагонів на суму в 28,43 млн грн.

Мова йде про 19 комплектів дахової системи кондиціонування повітря з індивідуальним регулюванням температури в кожному купе, придбаних у середньому за 1,5 млн грн., при тому що найдорожчим і найпотужнішим серед кондиціонерів, є канальний інверторний Mitsubishi Heavy FDU250VS. Вартість останнього всього 323 тис. грн.

Цікаво, що власником "Екватора" також є депутат, правда Миколаївської міськради від партії "Наш край", Сергій Кантор.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!