Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Дніпро
є одним з найбільших промислово розвинених міст України. Бюджет
міста на 2020 рік становить близько 13 млрд грн., з яких понад 3 млрд
грн. передбачені на сферу ЖКГ. Але увагу до себе місто приваблює не цими
цифрами, а обсягом корупції, в тому числі і в сфері ЖХГ.
Дніпро
у певному сенсі є унікальним для України великим містом – незважаючи на кількість корупційних скандалів і кримінальних виробництв, які відкриваються по них, поки ні в одному з них в якості підозрюваного не фігурує
міський голова Борис Філатов, чим вигідно відрізняється від тієї ж Одеси.
Градоначальник останньої Геннадій Труханов є фігурантом мінімум 5
кримінальних справ. Під прицілом силовиків був і мер Харкова Геннадій Кернес.
Тим
не менше, не можна сказати, що дніпровський градоначальник "чистий" перед законом –
влітку 2019 року Національне Антикорупційної Бюро України (НАБУ) відкрило щодо Філатова кримінальне провадження. Меру інкримінують порушення статті
366-1 Кримінального кодексу "Декларування недостовірної інформації". Як
з'ясувало Національне агентство з протидії корупції (НАПК) в
деклараціях про активи за 2016-2017 роки мер не вказав інформацію про земельну
ділянку, мотоцикл, судно і орендовану земельну ділянку, а також про будинок дружини і
вказав недостовірну інформацію про джерело і розмір свого доходу і дружини.
Сукупно за 2 роки порушень набралося на 1 млн грн.
Втім,
даним порушенням важко здивувати вітчизняних чиновників, але визнання
винним у цій статті градоначальника може позбавити його посади мера і перешкодити
спробі переобратися на місцевих виборах.
Втім,
поки Борис Філатов продовжує виконувати звичні публічно-представницькі
функції, скандалити з депутатами міськради і користувачами соцмереж, а також
рекламувати всіма способами себе коханого. На рекламу своєї діяльності
ЗМІ, до речі, мерія Дніпра з початку 2018 року до осені 2019 року примудрилася
витратити 55 млн грн.
Однак
подібні потужні піар-зусилля явно не надто допомагають Борису Філатову, над
яким з перемогою Володимира Зеленського на президентських виборах і посиленням
позицій олігарха Ігоря Коломойського, явно згустилися хмари.
Перший
випуск свого відеоблогу "Запитай Філатова" влітку 2019 року дніпровський
градоначальник присвятив викриттю колишнього члена своєї команди і завершив
побажанням, щоб сім'я колишнього секретаря міськради В'ячеслава Мішалова, перш
за все батько, бізнесмен Дмитро Мішалов, опинилися за ґратами. Колишня друга людина у міськраді Мішалов-молодший не залишився в боргу, запропонувавши не випускати мера
Дніпра з України, щоб той не втік.
Конфлікт
удостоївся освітлення на телеканалі "1+1", який пов'язують з олігархом Ігорем Коломойським, з якими, в свою чергу,
дніпровський градоначальник посварився ще за часів президента Петра Порошенка.
Причиною тому – одіозність фігури колишнього секретаря Дніпровського міськради
В'ячеслава Мішалова, який залишив посаду в 2017 році, але все вже вважається
"головним корупціонером" Дніпра.
"Спусковим
гачком" для конфлікту мера і екс-секретаря міськради став новий міст у місті,
тривалий ремонт якого з 2017 року "прославив" Дніпро в цілому ряді сфер, в
тому числі і кримінальній. Так, у липні у ході свого візиту в місто президент
Володимир Зеленський посперечався з Борисом Філатовим про те, що якщо тривалий
ремонт не завершать до Дня міста, 14 вересня, то градоначальник повинен піти у
відставку.
Стимул
спрацював і міст відкрили вчасно, щоправда, роботи на ньому ще не були закінчені,
але головні проблеми з мостом залишилися, цього разу кримінальні. До 2019 року
навколо його ремонту виріс вже цілий розсип кримінальних проваджень про розкрадання
бюджетних коштів.
Вже
у лютому 2018 року Дніпропетровська обласна прокуратура повідомила директорів компаній генпідрядника і субпідрядника ремонту
Нового мосту в Дніпрі про підозру у крадіжці бюджетних коштів в особливо великих
розмірах. Мова йшла про аванс у 73 млн грн., з яких за формою були закриті
тільки 70 млн, а також будівельники "заощадили" на якості. Разом порядку 10 млн
грн. були виведені через підставні фірми. В цілому ж ремонт мосту обійшовся в
250 млн грн., хоча початковий кошторис обмежувався 177 млн грн.
Пікантності
ситуації надавав той факт, що переможцем тендеру на ремонт мосту, який відбувся ще в листопаді 2016 року, було ТОВ "Завод Майстер-Профі". Вже тоді
ЗМІ звернули увагу на те, що компанія входила в орбіту впливу Дмитра
Мішалова – батька секретаря міськради, власника групи компаній "Майстер буд" і
великого будівельного магната Дніпра. Однак чомусь владу Дніпра це не
збентежило, що дозволило фірмі отримати в 2016-2018 року з бюджету близько 229
млн грн.
Втім,
насправді ремонт Нового мосту хоча і найскандальніший, але далеко не єдиний
тендер "виграний" Мішаловим-старшим. Приміром, ще в 2016 році, з березня по
листопад ЗМІ нарахували 466 млн грн. бюджетних коштів за допомогою тендерів
перетекших в структури Мішалова-старшого, якщо ж рахувати з 2015 року, то
набиралася сума понад 1 млрд грн.
Серед
великих перемог структур Дмитра Мішалова на тендерах можна виділити капремонт
Набережної Перемоги за 56,11 млн грн., поточний ремонт доріг на 150 млн грн. і 40
млн грн. за проведення Інтернету у школи міста та розробку системи підвищення прозорості міської
влади перед городянами.
Однак
апетити і протекція секретарем міськради бізнес-інтересів батька стали занадто
вже відвертими і навесні 2017 року депутати навіть голосували за відставку
Мішалова-молодшого з його посту, правда, невдало. Однак той факт, що колеги
В'ячеслава Мішалова по партії "Самопоміч" стали вибачатися перед жителями
Дніпра за його поведінку і закликати піти у відставку говорили, що його дні на
посаді полічені.
Тим
не менш, у своєму кріслі В'ячеславу Мішалову вдалося просидіти до жовтня 2017
року, коли вже прості жителі Дніпра почали збирати голоси за його відставку. Зрештою Мішалов-молодший пішов у відставку 23 жовтня 2017 року, щоправда його
корупційний шлейф в Дніпрі помітний досі.
Вже
до листопада НАБУ відкрило кримінальне провадження по використанню 69 млн грн. з
бюджету на держзакупівлі, в тому числі у структур Мішалова, але це їм явно не нашкодило. Більш того, як не дивно, але структури Дмитра Мішалова в 2018
році отримали новий тендер на ремонт доріг Дніпра на 200 млн грн. Правда цього разу все було складніше – переможець тендеру фірма "Тракція Інфра" виявилася
дочірньою компанією "Тракція Україна", 49,9% якої належить фірмі "Келіо", зареєстрованої за однією адресою з однієї з фірм Мішалова-старшого ТОВ
"Мезон".
Хоча
імена обох Мішалових для багатьох і стали синонімом "дніпровської" корупції, але
їх вплив значно скоротився, так і Дніпро занадто велике місто щоб
"їсти" його поодинці.
Іншою корупційною "акулою" Дніпра, у всякому випадку за скандальністю, останніх
місяців, став заступник міського голови Михайло Лисенко. У жовтні
Дніпропетровська обласна прокуратура повідомила про вручення підозри трьом
чиновникам мерії, в тому числі заммеру – підозри в розтраті понад 16,8 млн грн..
бюджетних коштів на паспортизації вулиць в 2018 році. Останню повинна була
проводити якась фіктивна фірма, засновники якої живуть в Туреччині і тимчасово
непідконтрольній частині Донецької області. Ніяких робіт фірма звичайно ж не
виконала.
Цікаво,
що на момент оголошення підозри на 16 млн грн. Михайло Лисенко вже був у
розшуку у справі про розкрадання 29,5 млн грн. на ремонті все того ж Нового мосту.
Як кажуть "наш шибеник скрізь поспів", що було нескладно враховуючи, що
Лисенко був також директором департаменту
благоустрою та інфраструктури міськради і курирував усі великі
проекти з благоустрою.
26
жовтня Михайло Лисенко був затриманий у Харкові прикордонниками, правда відразу ж
за нього було внесено заставу в 600 тис. грн. і, що дивно, продовжує
працювати на своїй посаді в мерії. Останнє, правда, не здається таким вже
дивним, якщо врахувати, що в самому Дніпрі чиновника називають "людиною"
Геннадія Корбана, який перебуває в хороших відносинах з мером.
На
думку місцевих ЗМІ на міському бюджеті Дніпра заробляють не тільки від
"Самопомочі" і мерії, але і "Солідарність" Петра Порошенка. Так, депутат
міськради Максим Кучугура, будучи співвласником низки фірм отримав десятки
мільйонів гривень на реалізацію "Стратегії розвитку Дніпра на 2017-2021 роки".
Вартість програми, прийнятої в 2016 році становила тоді 300 млн грн., але з
урахуванням інфляції і різних "додаткових угод", її реалізація безсумнівно обійдеться
набагато дорожче.
До
2019 році "корупційна вертикаль" Дніпра набула іншого вигляду, відмінного від
часів В'ячеслава Мішалова: якщо раніше син-чиновник допомагав вигравати тендери
батьку-бізнесмену, то тепер фаворитами міської влади стали бізнесмени з
Кам'янського (ранішк Дніпродзержинськ) Володимир і Леонід Дубинські формально не
пов'язані з владою.
Почали
бізнес ще в 90-х на ниві ЗМІ, в 2000-х брати переорієнтувалися на сферу ЖКГ
спочатку в рідному Кам'янському, а з 2014 року прийшли в Дніпро. Спочатку їх
інтереси були зосереджені в області та основні виграні тендери
проводилися під егідою ОДА, але поступово позиції братів зміцніли, що стало
особливо помітно після відставки з посади секретаря міськради В'ячеслава Мішалова.
За
підрахунками журналістів в орбіті впливу братів знаходяться близько 20 фірм так або
інакше зайнятих в ЖКГ – вони виконують роботи за замовленням мерії, надають послуги
жителям міста, вивозять сміття прибирають автодороги. Сукупний обсяг тендерів,
виграних братами за рахунок міського бюджету, за версією журналістів, з 2014
по 2019 роки перевищив 1,5 млрд грн. Серед найбільших з них – березневий тендер
2019 року на прибирання автодоріг на суму понад 400 млн грн. для ТОВ "Екологія-Д"
і ТОВ "Інкомеко".
ТОВ
"Екологія-Д", до речі, також є одним з перевізників сміття в Дніпрі,
ринок по прибиранню якого оцінюється приблизно в 400 млн грн. на рік і також
фактично монополізований братами Дубинськими за допомогою фірм "Екологія-Д",
"Екосфера Дніпро" і "АТЦ04092017".
Однак
в цілому ситуація в мільйонному Дніпрі сьогодні вкрай заплутана і хоча брати
Дубинські все частіше миготять як монополісти на ринку ЖКГ в місті, незрозуміла
ступінь їх самостійності.
У
досягнення таких "успіхів по освоєнню міського бюджету для ЖКГ не
обійтися без могутньої підтримки представників міської влади і краще
всього на цю роль підходить заступник мера-директора
департаменту благоустрою та інфраструктури міськради Михайло Лисенко. Однак
останній вважається в місті людиною Геннадія Корбана, так і мер Борис Філатов
навряд чи дозволить своєму партнерові по "Привату" або братам з
провінційного Каменська "захоплювати" Дніпро без свого дозволу.
Ще більше заплутаності додав січневий тендер на ремонт
автодоріг в Дніпрі на суму понад 600 млн грн. Перемогу в тендері здобула
фірма-новачок ТОВ "СВФ "Елітпроект". Журналісти
виявили її зв'язок з ТОВ "Тракція Інфра" у якій переможець масштабного
конкурсу орендував техніку, так як не має власної. Здавалося б, цього
факту – відсутність своєї техніки, повинно було вистачити, щоб геть
перекрити шанси фірми на перемогу, але цього не сталося. "Виною" тому як раз
ТОВ "Тракція Інфра", яку пов'язують з Геннадієм Корбаном і виграла за 2
року тендери на ремонт доріг у місті на понад 1 млрд грн. Як вже писали, також
цю компанію пов'язують з Мішаловим-старшим.
Новини партнерів
Новини