Рубрики
МЕНЮ
0
аналітика, економіка, фінанси
Постійний автор «Ділової столиці» та інших провідних видань, лідер рейтингів медійного цитування. Має великий досвід роботи в банках та інвестиційних компаніях. Працював начальником департаменту цінних паперів, директором іпотечного центру. Багаторічний радник президента Асоціації українських банків.
З 01 липня було відновлене нарахування ПДВ на паливо у розмір 20% замість пільгових 7%.
Але цінового апокаліпсису, який пророкували деякі експерти на ринку не відбулось.
Ціни не суттєво зросли і зупинились.
До речі, я давав саме такий прогноз - незначна цінова корекція.
Так само як і восени 2022 року, коли повернули акцизи на паливо - тоді теж прогнозували ціновий шторм, а я казав, що цього не станеться.
У реальності, ціни, навіть, трохи .... впали.
І тут не треба бути оракулом, варто лише добре вчитись і засвоювати ази курсу мікроекономіки, яка дає розуміння що таке специфічна цінова еластичність певних видів товарів.
Крім того, ця історія дуже показова у контексті аналізу як податкових моделей/реформ, так і у контексті ролі держави для проведення економічної політики.
Наприклад, тема пільгового ПДВ у розмірі 7%.
Для потреб ЗСУ податок на додану вартість взагалі скасували, але минулого року, певні ділки, які в інтересах відомого олігарха контролювали ринок палива для армії, примудрились нараховувати ПДВ у ціні палива, яке постачалось для армійських потреб.
Потім цей ПДВ "скручувався" за допомогою фірм-прокладок та переводився у кеш, а не сплачувався державі.
Лише тоді, коли Укрнафта повернулась під контроль держави, армія почала отримувати паливо за ціною нижче собівартості.
А пам'ятаєте, як певні експерти питали, навіщо Укрнафту передають під контроль МОУ?
Наявність "Укрнафти", у статусі компанії під контролем держави, дозволила сформувати товарні інтервенції на паливному ринку з метою амортизації фактору збільшення ПДВ з 01 липня 2023.
Укрнафта сформувала "пологу" криву зростання цін трохи нижче ринкового тренду, щоб "заякорити" цінову динаміку і не дати їй злетіти у "стратосферу".
З 1 липня 2023 року вартість літра бензину чи дизельного пального на стелах "Укрнафти" зросте мінімально, всього на одну гривню.
Це зменшить "цінову травматизацію" споживача і примусить інші компанії зменшити свій "зазор".
Вже зараз можна прогнозувати, що повернення податків - зменшить розмір маржі трейдерів з 4-10 грн на літрі пального до 2-6 грн.
До речі. у контексті споживання відбудеться певне переформатування попиту з бензину на скраплений газ і це також є частиною функції еластичності цін на паливо.
Якщо взяти ціну літра пального (бензин) на рівні 50 грн, то вартість скрапленого газу складе 25 грн і частина водіїв перейде саме на нього.
А тепер щодо специфіки еластичності пального.
Її формула - це економетрична модель у вигляді логарифмічної функції, яка складається зі споживання і-го виду палива, валових поставок палива на ринок, ціни на і-го виду палива та ціна заміщуючого виду енергоресурсу (у випадку з бензином - це скраплений газ).
Повернення податків на пальне - це фінал суто українського винаходу у вигляді податкових пільг для високомаржинального бізнесу.
Моторне паливо - товар з низькою еластичності, нижче одиниці.
Тобто, якою б не була ціна, обсяг споживання буде приблизно на тому самому рівні (з незначними коливаннями).
Звичайно, тут теж є крайнощі.
Але еластичність розраховується як відношення відносної зміни попиту щодо відносної зміни ціни.
Якщо товар не еластичний, тобто його коефіцієнт нижче одиниці, попит змінюється повільніше за зміну ціни.
Акциз та ПДВ - начебто непрямий податок, який сплачується кінцевим споживачем і в загальній теорії, зниження непрямих податків призводить до зниження цін.
Але в паливі зниження податків ніколи не призведе до зниження ціни в умовах відносно постійного попиту .
Простими словами, якщо споживач готовий платити певну ціну за паливо, ринок збалансується на цьому рівні хоч із податками, хоч без.
Податки в даному випадку лише впливають на рівень маржі власників АЗС.
Вони отримають або високий профіт за рахунок податкової пільги або поміркований за умови сплати податків.
Але споживач заплатить саме ту ціну, яка є рівноважною на даному етапі.
Звичайно не можна казати, що податки зовсім не впливають на вартість палива. Це було б теж явним перебільшенням.
Але цей вплив не є прямо пропорційним.
Крім того, на вартість палива впливають і інші чинники: ціна нафти на світовому ринку, курс гривні до долару/євро, логістика.
У підсумку, за рахунок повернення ПДВ держава отримає додатково 11-12 млрд грн.
І заправляючись на АЗС, водій буде розуміти, що висока ціна на паливо, яку він сплачує - це не лише профіт трейдера, але й дохід державного бюджету, який зараз витрачається на сектор оборони.
І добре, що у нас нарешті є Укрнафта під управлінням держави, яка може гальмувати цінову динаміку за рахунок паливних інтервенцій, забезпечувати армію пальним за прийнятною ціною та платити податки.
Новини партнерів
Інші матеріали автора
Новини