Блог

Кущ Олексій: Націоналізація «Укрнафти» дозволила Міноборони зменшити ціни на пальне

Укрнафта забезпечує ЗСУ паливом, за ціною нижчою за ринок

0

comments4111

Кущ Олексій

аналітика, економіка, фінанси

Постійний автор «Ділової столиці» та інших провідних видань, лідер рейтингів медійного цитування. Має великий досвід роботи в банках та інвестиційних компаніях. Працював начальником департаменту цінних паперів, директором іпотечного центру. Багаторічний радник президента Асоціації українських банків.

Нинішня війна сформує для нас декілька важких уроків, усвідомлення яких визначає нашу ефективність та унеможливить повторення гірких помилок у майбутньому.

 

Сьогодні я зупинюсь на двох таких уроках.

 

Перший - державні компанії стали основою резистентності нашої економіки як щодо зовнішніх, екзогенних, так і щодо внутрішніх, ендогенних, викликів.

 

Важко собі уявити, як з генерацією електроенергії для населення під час війни нижче собівартості справлявся би приватний Енергоатом, а з магістральною передачею - приватне Укренерго.

 

Чи приватна Укразалізниця з евакуацією населення.

 

Другий урок - олігархія завжди шукає спосіб вилучити з економіки свою корупційну ренту, при чому розраховує на константу, намагаючись навіть під час війни отримувати "приємний" для себе профіт.

 

В цьому контексті, цікавий кейс ми бачимо на прикладі Укрнафти, яка перейшла під повний контроль держави.

 

Наявність державної паливної компанії з власним видобутком, переробкою та мережею АЗС, дозволя державі проводити паливні інтервенції на внутрішньому ринку, стримуючи зростання цін на пальне.

 

Крім того, державний характер Укрнафти дозволяє уникнути повторення ситуації 2014 року, коли певні олігархи заробляли на постачанні палива ЗСУ.

 

До речі, така ситуація могла повторитись і зараз.

   

Як демонструє журналістське розслідування на enkorr:

 

"Націоналізація «Укрнафти» дозволила Міноборони зменшити ціни на пальне

 

Після націоналізації «Укрнафти» і «Укртатнафти» закупівельні ціни на нафтопродукти для потреб армії впали до ринкового рівня, тоді як 2022 року були значно вищими за них.

 

Про це свідчить аналіз закупівель Міністерством оборони України в системі «Прозорро», який провели «Наші Гроші».

 

Зокрема було проаналізовано дані про 27 контрактів на постачання дизпального за час повномасштабного вторгнення, починаючи з весни 2022 року.

 

Згідно з законом, назви постачальників і обсяги постачань не розкриваються. Відомі лише ціни за одиницю.

 

З них виходить, що до лютого 2023 року різниця між вартістю пального, яке контрактували військові, з ринковими оптовими цінами в Україні була подекуди навіть більшою за 11 тис. грн/т, або 19%.

 

До прикладу, за договором від 21 листопада міністерство купило арктичний дизель за ціною 71 904 грн/т, тоді як його ринкова оптова ціна, за даними Консалтингової групи «А-95», складала 60 180 грн/т.

 

Згідно з контрактом від 15 грудня 2022 року, зимове ДП обійшлось військовим у 70 999 грн/т, що на 9 024 грн/т більше від ринкової ціни на той час (61 976,05 грн/т).

 

«Наші гроші» зазначають, що наразі Служба безпеки України веде розслідування щодо сплати МОУ своїм постачальникам палива 7% ПДВ, хоча уряд ще на початку вторгнення встановив нульову ставку на паливо для потреб ЗСУ.

 

За даними джерела видання в Державній аудиторській службі, приватний постачальник 2022 року через механізм «скруток» відразу вивів з обороту кошти, призначені для сплати податку назад державі.

 

Кардинально ситуація змінилась навесні цього року, коли постачальником пального стала «Укрнафта».

 

У квітні при середньоринковій ціні на літнє ДП на рівні 44 610 грн/л МОУ змогло його купити за 36 900 грн/л.

 

Ця тенденція спостерігається і зараз. Останній договір, який опубліковано у «Прозорро» 6 червня, свідчить про те, що ресурс військові купили за 35 459 грн/т при його ринковій ціні 39 521 грн/т.

 

За наявними даними, незважаючи на військовий стан, Міноборони продовжує купувати пальне через систему «Прозорро», тобто за конкурентною процедурою.

 

«Укрнафта» пропонує найбільш конкурентну ціну і тому наразі є єдиним постачальником оборонного відомства".

 

Тобто усвідомте ситуацію: у 2022 році пальне для МОУ, так саме як і у 2023 році, постачала Укрнафта.

 

Але у 2022 році вона контролювалась відомим олігархом і ціна на пальне для ЗСУ коштувало на 19% дорржче.

 

При цьому, продавці палива примудрились ще скрутити ПДВ у розмірі 7%, який взагалі не мав нараховуватись на продаж пального для потреб армії.

 

До речі, великий привіт прихильникам зниженої ставки ПДВ на пальне у розмірі 7%, яку, нібито, бізнесу вже не вигідно "скручувати", а простіше сплатити в бюджет.

 

Ага, отак взяли і сплатили...

 

А у 2023 році, коли Укрнафта вже працює під контролем держави, пальне для ЗСУ продється дешевше за ринок.

 

Заміна  у системі держзакупівель компаній на кшталт «Трейд Комодіті» на державну Укрнафту приносить державі мільйони гривень економії дефіцитних коштів.

 

Наразі, як зазначив голова «Укрнафти» Сергій Корецький, компанія виконує всі взяті на себе зобов'язання з постачання палива армії.

 

Хоча б заради того, щоб певні групи не наживались на потребах армії, варто було повернути Укрнафту під контроль держави.

 

Це не могли зробити десятки років. Але війна розтавила всі крапки на і.

 

Графік взято з сайту enkorr:



comments

Новини партнерів

comments

Інші матеріали автора


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!