Рубрики
МЕНЮ
0
аналітика, економіка, фінанси
Постійний автор «Ділової столиці» та інших провідних видань, лідер рейтингів медійного цитування. Має великий досвід роботи в банках та інвестиційних компаніях. Працював начальником департаменту цінних паперів, директором іпотечного центру. Багаторічний радник президента Асоціації українських банків.
Важко стригти свиню. Вереску багато, а шерсті мало. Але саме в такому стилі у нас люблять працювати чиновники.
Тільки замість свині, у них гусак та його пір’я. Себто простий українець.
Найближчим часом міністр фінансів Марченко планує запровадити "унікальну" податкову реформу. За всю історію фіскальних нововведень, це будуть зміни в системі оподаткування з найвищими витратами на адміністрування та найнижчими результатами у вигляді зібраних податків.
Але про все по порядку.
За ініціативи Мінфіну українців можуть зобов’язати сплачувати імпортне ПДВ з міжнародних посилок. Йдеться про законопроєкт, який Кабмін підтримав 18 липня 2024 року. Якщо він буде прийнятий Верховною Радою, посилки від однієї фізособи до іншої будуть оподатковуватися, якщо їхня вартість перевищую 45 євро (зараз діє ліміт 150 євро). А на посилки, які українці отримують з зарубіжних інтернет-магазинів взагалі встановлений поріг оподаткування в нуль євро.
Принагідно зауважимо, що такі посилки під час війни в умовах погіршення торгівельної логістики та зупинки частини вітчизняних підприємств, стали для українців єдиним джерелом отримання найнеобхіднішого: від генераторів до аптечок.
Саме тому, наприклад, Нова пошта проти такого підвищення, бо на прикладі вантажопотоків, які обслуговує, бачить зростання саме гуманітарної складової таких операцій під час війни.
Українці виручають один одного, намагаються якось виживати, відправляючи товари власного виробництва, збирають гуманітарку, готують відправлення на фронт, переживають кризи енергетики за допомогою різноманітних технічних засобів. І все це або в режимі "людина до людини" або "бізнес до людини".
Що має робити держава в таких умовах?
Звісно, максимально спрощувати режим поштових відправлень.
Стимулювати розвиток поштових та логістичних компаній.
А що міністр Марченко робить натомість?
Він хоче збільшити вартість імпорту для українців одразу на 20% за рахунок застосування до таких посилок ставки податку на додану вартість. Яку, до речі, паралельно хочуть підняти до 24%! Співпадіння? Не думаю.
Зокрема, міністр фінансів Сергій Марченко в інтерв’ю РБК-Україна заявив:
"В Україні практично вся інтернет-торгівля та електронна комерція знаходяться в "тіні". Умовно кажучи, в рамках ліміту 150 євро неоподатковуваної вартості товару у нас завозять все".
Тобто міністр підкреслює, що держава в особах міністерств, відомств, митниці та правоохоронних органів не спроможна проконтролювати роботу "сірого" бізнесу та зрештою витягнути його з "тіні".
Тому, на думку міністра, потрібно взятися за посилки простих українців. Якась занадто дивна логіка.
"В середньому, виходить, кожен українець отримав дві посилки за рік. Думаю, 10,2 млн пенсіонерів були б дуже здивовані, дізнавшись, скільки посилок з-за кордону вони "завезли", — сказав Марченко.
А ось це - приклад дуже однобокої арифметики.
Бо, по-перше, багато пенсіонерів намагаються економити і замовляють більш дешеві товари в інтернеті.
По-друге, є сім'ї з дітьми, з хворими людьми, багатодітні, тощо, які можуть отримувати і 10 поштових відправлень на місяць.
Тому Марченко говорить про якусь "середню температуру по лікарні".
Але на цій "аргументації" вибудовується аргументація щодо прийняття законопроекту!
І дуже дивно, коли напередодні важкої зими українці замовляють зарядні пристрої, повербанки, автономне освітлення, одяг, взуття, їх вирішили "підстригти".
Причому, на відміну від імпортерів-юридичних осіб - без права на податковий кредит.
Не забуваємо і про волонтерів, які тисячами замовляють, наприклад, комплектуючі для дронів.
Тому в цьому випадку підрахунки Марченка викликають ще більше запитань.
За статистикою за 2023 рік, відзначив Марченко, без оподаткування митними платежами імпортовано 51,5 млн штук міжнародних поштових відправлень.
Тепер найголовніше, як митниця збирається контролювати таку шалену кількість посилок?
Який для цього у держави є ресурс?
Нарахування мита та ПДВ на посилку ціною від 1 долара з AliExpress буде варте величезних витрат на адміністрування цих податків?
Технічно це напевно заблокує саму систему через величезні затримки.
З іншого боку втрачається будь який сенс підвищення податків для збільшення надходжень до бюджету.
Адже ніяких додаткових надходжень не буде — збір та адміністрування таких податків коштуватимуть дорожче, ніж сама додаткова сума зборів.
В цьому немає жодної логіки.
Якщо, звичайно, Мінфін свідомо не бажає створити колапс на митниці та високі ризики корупції.
Маю надію, що українців у підсумку не обкладуть додатковими податками.
Адже цей законопроєкт має пройти розгляд в комітетах та два читання у парламенті, після чого потрапити на підпис до президента.
А це процес мінімум на пів року.
На якомусь з етапів ухвалення текст закону може змінитися до непізнаваності, на що й залишається сподіватися.
До речі, США поріг оподаткування посилок - від 800 дол, у Британії - від 135 фунтів.
Може Марченко надихнувся прикладом Туреччини та Ердогана, де збільшують оподаткування посилок?
Але роблять це для стимулювання власного виробництва та залучення інвестицій через такий своєрідний шантаж іноземних товаровиробників.
Але у Туреччині немає війни, а Україна ще не скоро зможе виробляти все необхідне для населення.
Тож чи не переплутав Марченко країни і навіть континенти під час своїх експериментів?
Новини партнерів
Інші матеріали автора
Новини