Рубрики
МЕНЮ
0
Народна депутатка, голова підкомітету з питань вищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
Заступник голови депутатської фракції політичної партії "Слуга народу". Член Комісії з питань правової реформи при Президентові України. Президент ГО "Комісія з юридичної освіти та обізнаності". Доктор юридичних наук, професор кафедри трудового права та права соціального забезпечення Інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Експерт з питань освіти та науки.
Світ швидко змінюється. Розвиток сучасних інформаційних технологій, вибуховий ріст використання штучного інтелекту та загальна тенденція старіння населення змушують дорослих в розвинених країнах більше працювати.
Вже зараз розвиток професійних та особистих навичок, а також пошук можливостей для перенавчання новим професіям стає глобальним трендом, який зумовлює створення нових інструментів та технологій освіти. Достатньо згадати успіх проектів типу Cursera, Udemy та edX, які стали мільярдними світовими бізнесами.
Україна не знаходиться поза світових тенденцій. Навпаки, ситуація посилюється впливом війни та економічної кризи, спричиненою її наслідками. Майже 8 мільйонів українців покинули країну. Більшість — це працездатне населення молодого віку.
Всередині країни також складна ситуація із робочими місцями. За оцінками експертів від чверті до третини українців не мають роботи. А це скорочення витрат і відповідне зменшення споживання, що має лавиноподібний ефект для економіки. Окремо стоїть проблема майбутнього перенавчання та працевлаштування військовослужбовців, яка має величезне значення для українського суспільства.
Освіта дорослих, як найбільша частина відомого терміну «навчання впродовж життя» покликана вирішити, або принаймні зменшити негативний вплив цих трендів на життя українців.
Інститут ЮНЕСКО з освіти впродовж життя (UNESCO Institute for Lifelong Learning) визначає термін «безперервна освіта» як «інтеграція навчання та життя, яка передбачає навчальну діяльність людей різного віку у будь-якому життєвому середовищі та через різноманітні методи, які разом задовольняють широке коло навчальних потреб».
В 2018 році було презентовано аналітичний звіт «Якою має бути політика навчання дорослих в Україні?», в якому одним з головних викликів на шляху розвитку держави було визначено дефіцит людських ресурсів, компетентність яких відповідає вимогам ринку. При цьому окремо в звіті було відзначено, що однією з основних проблем, що призвели до такого дефіциту, є відсутність державної політики з навчання дорослих.
Україна остаточно обрала для себе шлях європейської інтеграції. Питання вступу до ЄС є ключовим пріоритетом Києва у діалозі з Брюсселем. Європейська сторона уважно слідкує за ухваленням законопроектів, які мають статус євроінтеграційних, та розглядає реформи в Україні як частину нашої спільної роботи на шляху до членства в ЄС.
У січні цього року в першому читанні було ухвалено проєкт закону «Про освіту дорослих», який ґрунтувався на результатах дослідження освіти дорослих в Україні, програмних документах Європейського Союзу та Угоді про асоціацію між Україною та ЄС.
6 квітня 2023 року в Києві відбувся Форум з питань законодавчого забезпечення навчання та освіти дорослих, на якому зібралось біля 150 представників різних органів влади, неурядових організацій, бізнесів, наукових і освітніх установ з різних регіонів України. Учасники обговорили безліч питань освіти та навчання дорослих, ознайомилися з успішними кейсами інших країн.
Форум пройшов за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини, Громадської спілки “Українська асоціація освіти дорослих” та DVV International — Інституту міжнародного співробітництва Німецької асоціації народних університетів. В роботі Форуму взяли представники Швеції, Фінляндії, Сербії та інших європейських країн.
Зараз ми готуємо законопроєкт до другого читання. Дуже важливо, щоб такі освітні ініціативи підтримувалися. Зокрема у ініційованих мною правках до законопроєкту закладено механізми конкурсного розподілу публічних коштів серед надавачів освітніх послуг для дорослих незалежно від форми власності.
Крім того, одна з цілей законопроєкту — надати місцевим органам самоврядування законодавчу можливість приймати та впроваджувати програми підтримки освіти дорослих, зокрема залучаючи бізнес та неурядові організації. В документі є багато інших новацій, які зроблять освіту дорослих максимально доступною навіть для найбільш вразливих груп населення. Створенню законопроєкту передувало багато років досліджень, обговорень, пошуків рішень. Цей документ є дійсно народним і враховує інтересів усіх основних стейкхолдерів.
Більше того — ми маємо стати інноваторами. І саме тому я подала правки до проекту, які дозволяють кожному громадянину просто у своєму телефоні через Дію мати доступ до власного цифрового освітнього портфоліо. Просто за QR-кодом людина зможе продемонструвати своєму роботодавцю чи партнерам, які освітні курси вона відвідали, які компетентності здобула.
Надзвичайно важливо, щоб парламент ухвалив згаданий законопроєкт якнайшвидше. Документ, що без перебільшень сприятиме поступу суспільства та кращій якості життя громадян.
Новини партнерів
Інші матеріали автора
Новини