Головна Новини Інтерв'ю 2020 Віталій Голомб: як пандемія коронавірусу відбилася на венчурному бізнесі
commentss Інтерв'ю Всі новини

Віталій Голомб: як пандемія коронавірусу відбилася на венчурному бізнесі

Інвестиційний банкір і серійний підприємець Віталій Голомб в інтерв'ю для порталу «Коментарі» розповів про підсумки 2020 року для венчурного бізнесу

1 лютого 2021, 20:41 comments1456
Поділіться публікацією:
Віталій Голомб: як пандемія коронавірусу відбилася на венчурному бізнесі

Віталій Голомб

Пандемія коронавірусу відбилася абсолютно на всіх сферах життя у всіх країнах світу. Особливо дісталося світу економіки. Бізнес і загалом весь діловий світ змушені підлаштовуватися під нові реалії та намагатися вижити. Портал "Коментарі" підготував ряд інтерв'ю про венчурних капіталістів і бізнес-ангелів, які зможуть представити своє бачення ситуації в контексті сьогоднішніх реалій. Адже саме вони відіграють одну з ключових ролей в процесі відновлення економіки та формування стратегії розвитку бізнесу.

Героєм сьогоднішнього інтерв'ю став інвестиційний банкір і серійний підприємець Віталій Голомб. Він народився в Одесі, але ще в дитинстві разом з батьками переїхав до Каліфорнії, де вже в 13 років почав стажування в одній з компаній Кремнієвої долини, а потім став наймолодшим співробітником мережі Kinko's.

Через кілька років Віталій Голомб піднявся на доткомівській хвилі та створив ряд успішних стартапів в Кремнієвій долині, був партнером-засновником HP TECH VENTURES — корпоративного венчурного підрозділу оригінального стартапу Кремнієвої долини, заснував GS Capital, і зовсім недавно став партнером офісу Сан-Франциско глобального інвестиційного банку Drake Star Partners. Віталій Голомб також є гостьовим автором інтернет-видання Techcrunch і журналу Entrepreneur.

Підприємець відвідує понад 20 країн щорічно в якості спікера, тренера і консультанта у сфері інновацій. Він бере активну участь у розвитку українських стартапів, будучи членом ради директорів Української Венчурної Асоціації венчурного і приватного капіталу. Він виконавчий продюсер Startup AddVenture, компанії-організатора стартап-конференцій в Центральній і Східній Європі.

В останній місяць 2020 року відбулася онлайн-презентація його книги "Прискорений стартап", яка, свого часу, стала бізнес-бестселером в США. Тепер вона адаптована для українських професіоналів й українською мовою.

- Віталій, що такого є в вашій книзі, чого немає в базі теорії венчурних і ангельських інвестицій?

- На той момент, коли я працював над книгою, Кремнієва долина вже мала близько 70 років досвіду інновацій, так що нічого наднового я там не написав. Але це та книга, яка допомагає засновнику пройти весь шлях від початку й до кінця.

Є багато книг, які сфокусовані на конкретних вузьких проблемах і етапах реалізації стартапів: підйомі грошей або дизайні проектів, ідеях, інженерних ідеях і т.д. Але провести засновників від початку і до кінця з точки зору бізнесу і зрозуміти, як все це працює — це те, що на цей час все ще робить мою книгу унікальною.

-   У якому зараз стані знаходиться галузь венчурних інвестицій у світі? Чи змінилося щось радикально через пандемію?

- Венчурна індустрія продовжує зростати. У березні всі, звичайно, боялися, що діяльність заморозити набагато більше, але після невеликої паузи рух знову почалося.

Колосальна кількість грошей увійшло в проекти на пізній стадії розвитку компаній, тому що вони більш безпечні і ближче до виходу. Для компаній на ранньому рівні розвитку, у яких ще немає доходу, підіймати гроші стало значно важче. Але в цілому Кремнієва долина в цьому році зросла, так само як і більшість інших регіонів. Портфельна теорія розрахована на багато років вперед, тому один рік не в змозі глобально щось змінити.

Бізнес-ангели розуміють, що вони повинні зробити мінімум 20 інвестицій, щоб статистично у них був шанс виграшу. Особливо на ранній стадії компанії. Важливо розуміти не тільки технічні фактори інвестиції, але враховувати, де ринок буде через 10 років. Статистично компанії, які сьогодні утворюються і отримують перші інвестиції, будуть виходити на публічний ринок приблизно через 10 років. Сьогодні на публічний ринок виходять, компанії, яким в середньому 13 років. Наприклад, один з перших акселераторів Y Combinator повернув всі свої інвестиції за останні 15 років коштом одного виходу на публічний ринок AirBnb. Великий ризик — великий виграш, для цього потрібно мати терпіння.

Об'єктивно, в Каліфорнії менше компаній можуть підняти гроші, але ті, які їх піднімають, вже знаходяться на світовому рівні. Наприклад, в грудні компанія з України Reface підняла 5,5 млн доларів Andreessen Horowitz.

- Що зараз важливо враховувати починаючому стартапу?

- Найголовніше для будь-якого стартапу — це вибрати правильний час. Якщо технологія ще не готова перетворюватися в продукт і ринок покупців для цього продукту ще не дозрів — починати цей стартап занадто рано. Але коли всі конкуренти вже стали великими компаніями, використовують нове покоління технологій і володіють великою часткою ринку, починати стратап в цій сфері вже занадто пізно. Дуже важко здолати велику технологічну компанію таким же способом, яким вони виграють на ринку. Наступне покоління лідерів в будь-якої категорії не виглядатиме так само, як Apple, Amazon, Google, Facebook і т.д., а буде використовувати вже зовсім інший підхід і стратегію.

Але для подібних інновацій теж потрібен час. Зручний час реалізації — це найважливіше.

Другий фактор — це зовнішні умови. Наприклад, на пострадянському просторі дуже багато залежить від уряду, який створює або змінює економічні умови для інвестицій. Потрібні стабільні правила гри.

І звичайно, дуже важливо кількість підтримують бізнес-ангелів, які дають гроші на перших раундах і допомагають компаніям почати рости.

- Хто з інвесторів зараз іде зі світу стартап-інвестицій з-за нестабільності? Як визначити свого інвестора?

- Будуть йти інвестори-туристи, бізнес-ангели, які інвестують раз на рік і не зовсім розуміють, що таке ангельські інвестиції. Вони бояться великої волатильності, коли все швидко змінюється і не зрозуміло, що буде далі.

Третина капіталу цієї індустрії, на даний момент, приходить з великих корпорацій. Незважаючи на їх бізнес, їх капітал в балансових звітах в цьому році впав. Багато з цих компаній сприймають інвестиції в якості розкоші. Тому багато корпоративних інвестори зробили паузу в цьому році, але вони повернуться, як і в попередніх циклах.

- Чи є унікальні вікна можливостей в пандемічний період?

- Зараз великі зміни йдуть в транспортному сегменті, сегменті охорони здоров'я і всьому тому, що можна робити віддалено.

Звичайно, треба враховувати звички і пріоритети клієнтів майбутнього бізнесу. Але не йти на поводу. Головне для засновників думати про те, як їх ідея буде релевантною в світі після пандемії. Стартап-інвестиції — це не спекуляція, а довгостроковий проект. Потрібно думати, як світ буде виглядати через кілька років, коли стартап повинен вже перетворитися у велику компанію.

- У цьому контексті, які проекти найбільш перспективні — футуристичні або прибуткові? Щось затребуване — літаючі таксі і машини на повному автопілоті або відкриття мережі інноваційних бізнесів зі сфери обов'язкових послуг, але з довгою історією довіри споживача?

- Все залежить від досвіду і особистості інвестора. Кожен з них вибирає свою індустрію, яку він добре розуміє. І якщо вони бачать потенціал, виходячи зі свого досвіду, вони можуть легко зрозуміти нюанси підходу, технології і конкретного ринку для проекту і команди, в які вони вирішують інвестувати. Але не всі інвестори вибирають те, що вони добре розуміють.

Наприклад, кілька років тому я вибрав транспортну індустрію і вивчив її "від і до". Це дозволяє мені оцінювати компанії в цій індустрії і визначати перспективні проекти. Зараз транспортна індустрія має річний оборот близько 5 трлн. доларів. Вона росте і швидко оновлюється. Це справжній ознака того, що покоління технологій змінюється і відкриває колосальні можливості для стартапів.

- Розкажіть про Rimac Automobili, один з Ваших кращих проектів.

- У 2017 році я допоміг хорватської електромобільної компанії Rimac підняти раунд в 50 млн. Євро від провідного виробника автомобільних батарей в Китаї, і Porsсhe. На той момент це була найбільша венчурна угода, яка відбулася в південній Європі. Крім того, ми сформували спільне підприємство з початковим капіталом 150 млн. Євро.

В результаті Rimac став однією з найважливіших компаній серед електромобільних технологій.

- Розкажіть, чому багато компаній зараз переїжджають з Кремнієвої долини в Техас і Канаду, або кудись ще? Хто залишається і чому?

- Новини про гучні переїздах великих компаній і деяких мільярдерів в інші штати майже завжди умовні. У Сполучених Штатах існують податки, як на федеральному, так і на рівні штатів. Податки в Каліфорнії і Нью-Йорку найвищі. Це завжди було ціною ведення бізнесу і платою за те, щоб мати можливість бути в центрі екосистеми, де знаходиться критична маса таланту, грошей, ресурсів і т.д.

Мільярдери, які вже заробили свої гроші і змінюють свій стиль життя, переїжджають на теплі береги зі зниженими податками. Компанії, який змінюють офіційну адресу своєї штаб-квартири, часто роблять це тому, що вони не бачать в найближчому майбутньому перспективи великого зростання. Але для засновників стартапів Кремнієва долина залишиться центром Всесвіту на багато поколінь вперед.

Думайте не про те, де буде наступна Кремнієва долина, так як вона, швидше за все, залишиться незмінною, а про те, де будуть нові екосистеми, які будуть створювати нові можливості для успіху.

Нагадаємо, доктор економічних наук, один з найбільш авторитетних вчених-методологів української школи репутаційного менеджменту Олена Дерев'янко розповіла порталу "Коментарі" про терплячості українського бізнесу, про цільову репутації, марності влади, "користь" олігархату, зовнішньому управлінні та корпоративної безпеки України.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!