Названі головні корупційні скандали в "Укрзілізниці"
Розмови про реформування або навіть передачу "Укрзалізниці" в управління іноземній стороні виникли не на порожньому місці, а причиною тому стан монополіста і, насамперед, "дика" корупція, за висловом того ж глави Кабміну
Залізничний оператор Німеччини Deutsche Bahn консультуватиме ПАТ "Укрзалізниця" при реформування галузі, оскільки українську компанію за свою історію існування викривали в різних корупційних скандалах. Про це йдеться в матеріалі "Коментарів".
Так, ще в 2016 році своєї посади позбувся виконуючий обов'язки голови "Укрзалізниці" Олександр Завгородній. За даними ЗМІ в його відношенні було направлено колективне звернення 29 народних депутатів в якому йшлося про факти розкрадань і зловживань службовим становищем на суму близько 1 млрд грн., що і стало причиною відставки.
Боротися з корупцією намагалися запрошенням на пост голови "УЗ" іноземних фахівців у особі Войцеха Балчуна, правда домогтися своєї мети топ-менеджер не зумів і запам'ятався більше скандалом навколо своєї зарплати і конфліктом з тодішнім міністром інфраструктури Володимиром Омеляном. При цьому корупційні скандали також регулярно стрясали компанію.
Нарешті, на зміну Балчуну прийшов український керівник "УЗ" в особі Євгена Кравцова, але і він боротьбу з корупцією держкомпанії явно провалив. Ще в серпні 2019 року народний депутат від партії "Європейська солідарність" Ігор Артюшенко звернувся з депутатським зверненням до нового президента Володимира Зеленського, в якому описав ситуацію на підприємстві як критичну. Зокрема, мова йшла про зростання витрат і рівень корупції. В середині листопада прем'єр-міністр України Олексій Гончарук в ефірі телеканалу "1 1" заявив про "дику корупцію" в "Укрализниці". Голова держкомпанії Євген Кравцов натяк зрозумів і на початку грудня написав заяву на звільнення за власним бажанням.
Можна знайти багато конкретних прикладів "темних" тендерів для "УЗ", але більшість з них так чи інакше ведуть до структур братів Богдана та Ярослава Дубневичів – народних депутатів Верховної Ради України VIII скликання. Парламентарії були відомі як "смотрящі" за залізничною галуззю за часи президента Петра Порошенка. Брати заробляли, за даними ЗМІ, не менше 1 млрд грн. у рік на тендерах для "УЗ" за рахунок цілого розсипу структур, які виробляють запчастини, так і постачають продукцію інших підприємств і стали основними постачальниками запчастин для потреб компанії вже з 2014 року.
Успішний бізнес на залізниці", і не тільки, зробив братів найбагатшими нардепами минулого скликання за вказаними в електронних деклараціях готівковим коштам – сукупно понад 20 млн дол., 2 млн євро і 130 млн грн.
Втім, не можна сказати, що діяльність була для нардепів безхмарною – їх імена регулярно лунали у ЗМІ як "смотрящих" за "УЗ", а з 2016 року Національне антикорупційне бюро України почало розслідування за фактом зловживань посадовими особами "Укрзалізниці" при закупівлі запчастин у ТОВ "Експозиція" з орбіти братів Дубневичів, що призвело до збитків для компанії на суму понад 200 млн гривень. А в 2017 році те же НАБУ відкрило слідство щодо бізнесу братів у газовій сфері.
У подальшому за фірми братів взялося ще й СБУ, і поповзли чутки про те, що силовиками розслідуються справи щодо Дубневичів, які свідчать про мільярдні збитки для держави від їх діяльності.
Втім, до зміни влади народним депутатам нічого не вирішувалися пред'явити, лише в травні 2019 року НАБУ заявило, що в закінченій ними розслідуванні фактів заволодіння 93,28 млн грн. акціонерної компанії "Укрзалізниця" є слід участі народного депутата. Мова йшла про закупівлі для підприємства в 2015-2017 роках стрілочної продукції за завищеними цінами з залученням підконтрольних підприємств-посередників. У жовтні генеральний прокурор Рулсан Рябошапка звернувся до ВР з поданням щодо зняття недоторканності і арешт Ярослава Дубневича. Тоді ж рішенні суду було заарештовано майно братів, частина якого брати переписали на синів Юрія і Павла.
Нарешті, 31 жовтня ВР дала згоду на арешт Ярослава Дубневича, втім, він незабаром опинився на волі після внесення застави в 90 млн грн.
Раніше "Коментарі" писали, що експерти оцінили перспективи співпраці між "Укрзалізницею" і Deutsche Bahn.