Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
Верховна рада України схвалила у
другому читанні законопроект
№1059 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України
щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", який
визначено президентом Володимиром Зеленським як невідкладний.
Експерти в інтерв'ю виданню "Коментарі"
оцінили цей "стимулюючий" закон.
Експерт з питань політики та
економіки Всеволод Степанюк вважає, що бажання звільнити забудовників від
внеску на розвиток інфраструктури негативно позначиться на інфраструктурі міст,
яка і зараз знаходиться у жахливому стані. Крім того, можуть бути проблеми із заселенням вже побудованих будинків – через не готовність інфраструктури.
"Аргументи, що потрібно рости у рейтингу Doing Business – це взагалі "клініка", оскільки показує, що для "Слуг"
важливіше зовнішня вивіска, а не добробут громадян. Аргумент, що такого немає в
Європі, для України з її дефіцитними бюджетами – маревний. Наприклад, в одному з
кантонів Швейцарії на рік було скасовано деякі податки, бо нікуди було
витрачати гроші. Тобто – бюджет був суперпрофіцитним", – зазначає Всеволод
Степанюк.
Експерт сумнівається, що забудовник
знизить на 4-10% ціни, а не капіталізує ці гроші. Наприклад зниження ЄСВ у два
рази не призвело ні до підвищення зарплат, ні до збільшення витрат на модернізацію.
На його думку, законопроект відображає
лише інтереси великого бізнесу і перекладає частину витрат підприємців
на українців.
Економіст, координатор громадянської
ініціативи "Рух бізнесу України" Андрій Гарнат вважає, що питання
економічного розвитку, а саме залучення зовнішніх та задіяння
внутрішніх інвесторів, на сьогоднішній день, є ключовим і
основоположним, на базі якого будуть просуватися й інші важливі реформи. У цьому контексті уряд вийшов з ініціативою у вигляді законопроекту №1059 "Про
внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо
стимулювання інвестиційної діяльності в Україні".
На перший погляд, законопроект несе
позитивний момент у частині скорочення витрат забудовників, а саме скасування
обов'язкової сплати пайового внеску у розвиток інфраструктури населеного пункту,
яка скасовується з 2021 року.
Також передбачається скасувати
обов'язкове проведення експертної оцінки земельних ділянок, що передаються у
якості застави. При цьому в 2020 році діятиме перехідний період, з
фіксованою ставкою пайової участі.
Експерт зазначає, що при більш
детальному розгляді, відразу виникають питання.
"Будь-яка нова будівля – це
додаткове постійне навантаження на наявні діючі комунікації і
мережі, а, якщо брати до розгляду столицю, то межа наявної інфраструктури
вже давно вичерпана і система працює з критично високим навантаженням. При
діючих нормах, реконструкція і зведення нових будівель несе з собою
оновлення прилеглої території, що вкрай необхідно фактично у будь-якому
районі і в будь-якому місті України. Варто зауважити, що "громадське навантаження",
насправді, лягає на кінцевого покупця, так як забудовник закладає
його в ціну квадратного метра", – говорить Андрій Гарнат.
Проблеми девелоперів також потрібно
вирішувати, а вони, найчастіше полягають у тому, що поточні норми і вимоги використовувалися
держчиновниками для маніпуляцій у видачі дозволів, з метою отримання
неправомірної вигоди, зазначає експерт. Ефективність зборів в поточному вигляді також
була досить низькою, так як з передбачуваного обсягу надходжень до бюджету
приходило, в кращому випадку, лише третину від запланованого обсягу. Варто
враховувати, що з точки зору макроекономіки, чим менше держава
перерозподіляє ресурси, тим вище інвестиційна активність.
"Таким чином, рішення у сформованій
ситуації повинне бути зважене, і лежати в площині нормалізації
адміністрування наявних норм, виключення "плаваючої вилки" в установці
розміру внеску та посилення контролю і відповідальності чиновників, які видають
дозволи", – говорить Гарнат.
Директор "Українського інституту
аналізу та менеджменту політики", політолог Руслан Бортник зазначає, що законопроект
№1059 потрібно розглядати в комплексі із законопроектом №1052. Ініціаторами
(лобістами) цих документів виступила будівельна група всередині "Слуги народу".
Мова про людей, які представляють будівельний бізнес в лобістських колах.
Мета цих законів – максимальне спрощення ведення будівельного бізнесу.
Одним з ключових елементів такого
спрощення є скасування так званого "соціального внеску" (пайового
внеску), який закріплений в законодавстві України і становить 10% для
нежитлових приміщень і 4% – для житлових. Таку частину отриманих коштів необхідно
було забудовникам виділяти місту, де ведеться будівництво. А місто, у свою
чергу, повинне було використовувати ці кошти для розвитку інфраструктури
(труби, дороги і все інше) і для реалізації соціальних програм (видача
тих же безкоштовних квартир сиротами, ветеранами війни). З 2020 року
пропонується цей внесок не брати. Повинен бути перехідний період протягом декількох
років.
"Пайовий внесок в тому ж бюджеті Києва
– 500 млн грн. Значна сума. Будівельники кажуть, що це корупційна
складова, елемент тиску. Але мені здається, що потрібно боротися з корупцією
як такою, а не з формою соціальної участі будівельних компаній у розвитку
міської інфраструктури. Таким чином, після ліквідації пайового внеску
місцеві бюджети втратять частину коштів. А будівельники повинні отримати
можливість зменшити вартість квадратних метрів. Або збільшити частку свого прибутку", – говорить Бортник.
Експерт відзначає, що в законопроекті
№1052 все ще цікавіше. Пропонується взагалі відмовитися від багатьох норм ДБН
(Державні будівельні норми, – ред.) і перейти від принципів встановлених
параметрів (наприклад, ширина проїжджої частини дороги – 6 метрів) до принципів
доцільності.
"Всі стандарти ДБН, які зараз існують, перетворяться в зону вільної творчості для наших будівельників. Думаю, на нас чекає бурхливий політ фантазії і дивовижні будівництва в Україні, куди не те, що заїхати – зайти не можна буде. Все "з метою доцільності", економії площ, а по суті – збільшення прибутку будівельних компаній. Якісь позитивні речі в таких законах, звичайно, є. Спрощувати ведення бізнесу необхідно. Але не можна перетворювати цю сферу в тотальну безконтрольність, позбавляти бізнес соціального навантаження в умовах нефункціонування контролюючих органів, які зобов'язані забезпечувати українцям можливість банально отримувати безпечне житло. Подібні лібетаріанські новели нової влади швидко можуть перетворитися в інструмент величезних будівельних спекуляцій і перетворення частини наших районів, частини будівництв в нові європейські фавелли – нетрі", – вважає Бортник.
Раніше "Коментарі" писали, що мораторій на будівництво у Києві торкнеться лише новобудов та об'єктів, будівництво яких порушує певні правила або законодавство України.
Новини партнерів
Новини