Головна Новини Бізнес економіка Пайові внески в будівництво: залучення інвестицій чи лобіювання інтересів забудовників
commentss НОВИНИ Всі новини

Пайові внески в будівництво: залучення інвестицій чи лобіювання інтересів забудовників

Існує думка, що закон лобіює інтереси банків і будівельників, але не громадян України

25 вересня 2019, 14:42 comments2277
Поділіться публікацією:
Пайові внески в будівництво: залучення інвестицій чи лобіювання інтересів забудовників

Верховна рада України схвалила у другому читанні законопроект №1059 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні", який визначено президентом Володимиром Зеленським як невідкладний.

Експерти в інтерв'ю виданню "Коментарі" оцінили цей "стимулюючий" закон.


Пайові внески в будівництво: негативний вплив на інфраструктуру

Експерт з питань політики та економіки Всеволод Степанюк вважає, що бажання звільнити забудовників від внеску на розвиток інфраструктури негативно позначиться на інфраструктурі міст, яка і зараз знаходиться у жахливому стані. Крім того, можуть бути проблеми із заселенням вже побудованих будинків – через не готовність інфраструктури.

"Аргументи, що потрібно рости у рейтингу Doing Business – це взагалі "клініка", оскільки показує, що для "Слуг" важливіше зовнішня вивіска, а не добробут громадян. Аргумент, що такого немає в Європі, для України з її дефіцитними бюджетами – маревний. Наприклад, в одному з кантонів Швейцарії на рік було скасовано деякі податки, бо нікуди було витрачати гроші. Тобто – бюджет був суперпрофіцитним", – зазначає Всеволод Степанюк.

Експерт сумнівається, що забудовник знизить на 4-10% ціни, а не капіталізує ці гроші. Наприклад зниження ЄСВ у два рази не призвело ні до підвищення зарплат, ні до збільшення витрат на модернізацію.

На його думку, законопроект відображає лише інтереси великого бізнесу і перекладає частину витрат підприємців на українців.

Пайові внески в будівництво: роль інвесторів

Економіст, координатор громадянської ініціативи "Рух бізнесу України" Андрій Гарнат вважає, що питання економічного розвитку, а саме залучення зовнішніх та задіяння внутрішніх інвесторів, на сьогоднішній день, є ключовим і основоположним, на базі якого будуть просуватися й інші важливі реформи. У цьому контексті уряд вийшов з ініціативою у вигляді законопроекту №1059 "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні".

На перший погляд, законопроект несе позитивний момент у частині скорочення витрат забудовників, а саме скасування обов'язкової сплати пайового внеску у розвиток інфраструктури населеного пункту, яка скасовується з 2021 року.

Також передбачається скасувати обов'язкове проведення експертної оцінки земельних ділянок, що передаються у якості застави. При цьому в 2020 році діятиме перехідний період, з фіксованою ставкою пайової участі.

Експерт зазначає, що при більш детальному розгляді, відразу виникають питання.

"Будь-яка нова будівля – це додаткове постійне навантаження на наявні діючі комунікації і мережі, а, якщо брати до розгляду столицю, то межа наявної інфраструктури вже давно вичерпана і система працює з критично високим навантаженням. При діючих нормах, реконструкція і зведення нових будівель несе з собою оновлення прилеглої території, що вкрай необхідно фактично у будь-якому районі і в будь-якому місті України. Варто зауважити, що "громадське навантаження", насправді, лягає на кінцевого покупця, так як забудовник закладає його в ціну квадратного метра", – говорить Андрій Гарнат.

Проблеми девелоперів також потрібно вирішувати, а вони, найчастіше полягають у тому, що поточні норми і вимоги використовувалися держчиновниками для маніпуляцій у видачі дозволів, з метою отримання неправомірної вигоди, зазначає експерт. Ефективність зборів в поточному вигляді також була досить низькою, так як з передбачуваного обсягу надходжень до бюджету приходило, в кращому випадку, лише третину від запланованого обсягу. Варто враховувати, що з точки зору макроекономіки, чим менше держава перерозподіляє ресурси, тим вище інвестиційна активність.

"Таким чином, рішення у сформованій ситуації повинне бути зважене, і лежати в площині нормалізації адміністрування наявних норм, виключення "плаваючої вилки" в установці розміру внеску та посилення контролю і відповідальності чиновників, які видають дозволи", – говорить Гарнат.

Пайові внески в будівництво: хто зацікавлений

Директор "Українського інституту аналізу та менеджменту політики", політолог Руслан Бортник зазначає, що законопроект №1059 потрібно розглядати в комплексі із законопроектом №1052. Ініціаторами (лобістами) цих документів виступила будівельна група всередині "Слуги народу". Мова про людей, які представляють будівельний бізнес в лобістських колах. Мета цих законів – максимальне спрощення ведення будівельного бізнесу.

Одним з ключових елементів такого спрощення є скасування так званого "соціального внеску" (пайового внеску), який закріплений в законодавстві України і становить 10% для нежитлових приміщень і 4% – для житлових. Таку частину отриманих коштів необхідно було забудовникам виділяти місту, де ведеться будівництво. А місто, у свою чергу, повинне було використовувати ці кошти для розвитку інфраструктури (труби, дороги і все інше) і для реалізації соціальних програм (видача тих же безкоштовних квартир сиротами, ветеранами війни). З 2020 року пропонується цей внесок не брати. Повинен бути перехідний період протягом декількох років.

"Пайовий внесок в тому ж бюджеті Києва – 500 млн грн. Значна сума. Будівельники кажуть, що це корупційна складова, елемент тиску. Але мені здається, що потрібно боротися з корупцією як такою, а не з формою соціальної участі будівельних компаній у розвитку міської інфраструктури. Таким чином, після ліквідації пайового внеску місцеві бюджети втратять частину коштів. А будівельники повинні отримати можливість зменшити вартість квадратних метрів. Або збільшити частку свого прибутку", – говорить Бортник.

Експерт відзначає, що в законопроекті №1052 все ще цікавіше. Пропонується взагалі відмовитися від багатьох норм ДБН (Державні будівельні норми, – ред.) і перейти від принципів встановлених параметрів (наприклад, ширина проїжджої частини дороги – 6 метрів) до принципів доцільності.

"Всі стандарти ДБН, які зараз існують, перетворяться в зону вільної творчості для наших будівельників. Думаю, на нас чекає бурхливий політ фантазії і дивовижні будівництва в Україні, куди не те, що заїхати – зайти не можна буде. Все "з метою доцільності", економії площ, а по суті – збільшення прибутку будівельних компаній. Якісь позитивні речі в таких законах, звичайно, є. Спрощувати ведення бізнесу необхідно. Але не можна перетворювати цю сферу в тотальну безконтрольність, позбавляти бізнес соціального навантаження в умовах нефункціонування контролюючих органів, які зобов'язані забезпечувати українцям можливість банально отримувати безпечне житло. Подібні лібетаріанські новели нової влади швидко можуть перетворитися в інструмент величезних будівельних спекуляцій і перетворення частини наших районів, частини будівництв в нові європейські фавелли – нетрі", – вважає Бортник.

Раніше "Коментарі" писали, що мораторій на будівництво у Києві торкнеться лише новобудов та об'єктів, будівництво яких порушує певні правила або законодавство України.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!