Бюджет-2020: експерти оцінили підготовлений урядом законопроект

Експерти назвали плюси і мінуси підготовленого до другого читання проекту бюджету-2020

Кабінет міністрів України представив проект закону про державний бюджет на 2020 рік до другого читання вніс його до Верховної Ради. Експерти висловили виданню "Коментарі" думки щодо поліпшення/погіршення головного фінансового документа, порівняно з первісним варіантом. Також спрогнозували шанси проходження закону про держбюджет через парламент.

Бюджет-2020: консервативність

Директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський називає проект бюджету на 2020 рік консервативним.

"Суттєвого зростання або зменшення окремих статей не спостерігається, все відбувається у межах інфляції і передбаченої індексації заробітних плат у бюджетній сфері, – пояснює експерт. – Саме такий підхід буде свідчити міжнародним партнерам України про сталість нашої бюджетної політики та відповідність критеріям, які були закладені раніше і сформували фундамент для макроекономічної стабільності".

Несходовський нагадує, що наступний фінансовий рік для бюджету є важким, враховуючи значні зовнішні зобов'язання, які Україна повинна погасити в 2020 році. Зазначимо, що обслуговування держборгу – найбільша стаття витрат у державному бюджеті (наступного року на це піде близько 141,5 млрд грн.).

"Окремо слід виділити збільшення витрат на будівництво і ремонт дорожньої інфраструктури. Збільшення цих витрат позитивно впливає на зростання національної економіки, а також створює умови для приходу в Україну стратегічних інвесторів, – підкреслює директор ІСЕТ. – Що стосується темпів зростання економіки (в найближчі три роки зростання ВВП за консервативним сценарієм очікується на рівні 3,7, 3,8 і 4,1%, за оптимістичним сценарієм – на 4,8, 5,5 та 6,5% відповідно, – ред.), то закладений показник використовується для прогнозу податкових надходжень, тому завищений показник збільшив тиск на бізнес".

Бюджет-2020: чого невистачає

Глава Директорату Асоціації франчайзингу України, віце-президент Асоціації інвесторів в Україні Андрій Кривонос звертає увагу на те, що чергова редакція проекту бюджету повертається в парламент вчасно.

"Дві з половиною тисячі поправок на суму більше двох мільярдів дали зміни в показниках +/- 10-15% за різними статтями. Загальне враження – відбулися дійсно редакційні зміни. Можна припустити, що на більшість пропозицій народних депутатів і міністерств і відомств Мінфін написав "враховано по суті". Між днем прийняття першої редакції та сьогоденням парламент в режимі затухаючого, але ще божевільного принтера поприймали ще ряд законів, які мають відображення в бюджетних статтях".

З позитивних тенденцій Кривонос зазначив:

- не пройшла божевільна спроба "2020 рік – по новій податковій базі";
- не зупинені інфраструктурні проекти та реформи освіти та медицини, які розпочаті попередниками;
- не вклали всю можливу приватизацію доходи 2020 року;
- не збільшили дефіцит бюджету.

"До речі, з приводу доходів за приватизації є суттєві застереження до розуміння поруч чиновників природи цих засобів і того, як вони відображаються в бюджеті", – підкреслює експерт.

З жалем Кривоніс зазначив, що не відображені в бюджеті:

- консолідація бюджетних витрат на реінтеграцію Донбасу за всіма напрямами видатків – в один розділ;
- деталізація коштів, одержуваних за окремими програмами, і коштів, які спрямовуються на покриття державного боргу.

"Приймаючи цей проект бюджету-2020 (не сумніваюся, що він "пройде зал"), парламентарії повинні пам'ятати, що це останній однорічний бюджет. А далі повинні приймати бюджети з середньостроковим терміном планування (два-три роки), де можна врахувати необхідні нам 5-7% зростання", – резюмує глава Директорату Асоціації франчайзингу України.

Бюджет-2020: особливих змін немає

Експерт з питань політики та економіки Всеволод Степанюк вважає, що ніяких істотних змін до другого читання не сталося.

"Як і раніше, зменшені майже на 20% кошти на фінансування субсидій – при заявах про подорожчання комунальних послуг. Не досить, на мій погляд, передбачено коштів для індексації пенсій. Реально не збільшені витрати (фактично збільшені на відсоток інфляції) на медицину та освіту, – пояснює експерт. – Посадові особи заявляють, що грошей на обіцяне збільшення зарплати вчителям немає. Зате реально збільшені витрати на міністерство оборони та правоохоронні органи. З цього можна зробити висновок, що бюджет-2020 – антисоціальний, а можливе невдоволення громадян влада збирається придушувати силою".

Бюджет-2020: дива не сталося

Доктор економічних наук, генеральний директор групи компаній Advanter Group Андрій Длігач, коментаря запропонований до другого читання варіант, зазначив, що дива не сталося. Бюджет-2020, на його думку, навряд чи можна назвати бюджетом прориву або бюджетом технократів.

"Але і провини уряду в цьому немає – занадто багато зобов'язань залишилося у спадок, – пояснює експерт. – Це і необхідність обслуговувати державні борги, і дефіцит пенсійного фонду, і значні витрати на безпеку. Майже максимум можливого з інвестиційної складової (наприклад, збільшення витрат на розвиток дорожньої інфраструктури) уряд і так передбачив у бюджеті".

Закладене економічне зростання в 3,7% (не 7%, як слідувало б з програми уряду і навіть не 5%) свідчить швидше про реалістичність, ніж про брак амбіцій, впевнений Длігач. До того ж, нагадує він, ключові питання економічного зростання зараз знаходяться в руках Верховної Ради. Це питання ринку с/г землі, ліберальна податкова реформа, судова реформа (і в цілому відновлення довіри інвесторів до держави).

"Верховна Рада сприяла хіба що погіршенню бюджету, повернувши до нього регіональні депутатські "хотілки", в чергове підтверджуючи необхідність на даному історичному етапі відмовитися від мажоритарки", – упевнений Длігач.

Збільшення соціальних стандартів і середньої зарплати і соціальних виплат) в умовах повільного зростання економіки є, на думку експерта, передчасним і свідчить про бажання уряду і парламенту покращувати власні рейтинги.

"Громадянське суспільство, малий і середній бізнес (а іноді й великий) не сприймається владою як опора. Як наслідок – наявний провал комунікації, нехтування інтересами", – говорить економіст.

Андрій Длігач вважає, що позитивно вплинути на перевиконання дохідної частини бюджету й економічне зростання в 2020 році можуть:

- успішна приватизація;
- ліберальна модель ринку землі;
- податкова реформа;
- успіх команди Максима Нефьодова у реформуванні митниці;
- реалізація хоча б частини інвестиційних проектів, активно показуваних останнім часом;
- зниження облікової ставки НБУ (принаймні, рівень 11-12% вже буде достатнім для відновлення активного кредитування бізнесу).

"В цілому як позитивну хотів би відзначити роботу Міністерства фінансів, результатом якої є зменшення дефіциту бюджету, боргового навантаження і тому подібне", – резюмує експерт.

Раніше "Коментарі" писали, що Кабінет міністрів України представив підготовлений до другого читання законопроект про державний бюджет на 2020 рік. Міністри виділили напрямки, які є пріоритетними в їх діяльності і які отримали додаткове фінансування.