Головна Новини Бізнес економіка Бюджет-2020: експерти оцінили підготовлений урядом законопроект
commentss НОВИНИ Всі новини

Бюджет-2020: експерти оцінили підготовлений урядом законопроект

Експерти назвали плюси і мінуси підготовленого до другого читання проекту бюджету-2020

6 листопада 2019, 13:16 comments3474
Поділіться публікацією:
Бюджет-2020: експерти оцінили підготовлений урядом законопроект

Кабінет міністрів України представив проект закону про державний бюджет на 2020 рік до другого читання вніс його до Верховної Ради. Експерти висловили виданню "Коментарі" думки щодо поліпшення/погіршення головного фінансового документа, порівняно з первісним варіантом. Також спрогнозували шанси проходження закону про держбюджет через парламент.

Бюджет-2020: консервативність

Директор Інституту соціально-економічної трансформації Ілля Несходовський називає проект бюджету на 2020 рік консервативним.

"Суттєвого зростання або зменшення окремих статей не спостерігається, все відбувається у межах інфляції і передбаченої індексації заробітних плат у бюджетній сфері, – пояснює експерт. – Саме такий підхід буде свідчити міжнародним партнерам України про сталість нашої бюджетної політики та відповідність критеріям, які були закладені раніше і сформували фундамент для макроекономічної стабільності".

Несходовський нагадує, що наступний фінансовий рік для бюджету є важким, враховуючи значні зовнішні зобов'язання, які Україна повинна погасити в 2020 році. Зазначимо, що обслуговування держборгу – найбільша стаття витрат у державному бюджеті (наступного року на це піде близько 141,5 млрд грн.).

"Окремо слід виділити збільшення витрат на будівництво і ремонт дорожньої інфраструктури. Збільшення цих витрат позитивно впливає на зростання національної економіки, а також створює умови для приходу в Україну стратегічних інвесторів, – підкреслює директор ІСЕТ. – Що стосується темпів зростання економіки (в найближчі три роки зростання ВВП за консервативним сценарієм очікується на рівні 3,7, 3,8 і 4,1%, за оптимістичним сценарієм – на 4,8, 5,5 та 6,5% відповідно, – ред.), то закладений показник використовується для прогнозу податкових надходжень, тому завищений показник збільшив тиск на бізнес".

Бюджет-2020: чого невистачає

Глава Директорату Асоціації франчайзингу України, віце-президент Асоціації інвесторів в Україні Андрій Кривонос звертає увагу на те, що чергова редакція проекту бюджету повертається в парламент вчасно.

"Дві з половиною тисячі поправок на суму більше двох мільярдів дали зміни в показниках +/- 10-15% за різними статтями. Загальне враження – відбулися дійсно редакційні зміни. Можна припустити, що на більшість пропозицій народних депутатів і міністерств і відомств Мінфін написав "враховано по суті". Між днем прийняття першої редакції та сьогоденням парламент в режимі затухаючого, але ще божевільного принтера поприймали ще ряд законів, які мають відображення в бюджетних статтях".

З позитивних тенденцій Кривонос зазначив:

- не пройшла божевільна спроба "2020 рік – по новій податковій базі";
— не зупинені інфраструктурні проекти та реформи освіти та медицини, які розпочаті попередниками;
— не вклали всю можливу приватизацію доходи 2020 року;
— не збільшили дефіцит бюджету.

"До речі, з приводу доходів за приватизації є суттєві застереження до розуміння поруч чиновників природи цих засобів і того, як вони відображаються в бюджеті", – підкреслює експерт.

З жалем Кривоніс зазначив, що не відображені в бюджеті:

- консолідація бюджетних витрат на реінтеграцію Донбасу за всіма напрямами видатків – в один розділ;
— деталізація коштів, одержуваних за окремими програмами, і коштів, які спрямовуються на покриття державного боргу.

"Приймаючи цей проект бюджету-2020 (не сумніваюся, що він "пройде зал"), парламентарії повинні пам'ятати, що це останній однорічний бюджет. А далі повинні приймати бюджети з середньостроковим терміном планування (два-три роки), де можна врахувати необхідні нам 5-7% зростання", – резюмує глава Директорату Асоціації франчайзингу України.

Бюджет-2020: особливих змін немає

Експерт з питань політики та економіки Всеволод Степанюк вважає, що ніяких істотних змін до другого читання не сталося.

"Як і раніше, зменшені майже на 20% кошти на фінансування субсидій – при заявах про подорожчання комунальних послуг. Не досить, на мій погляд, передбачено коштів для індексації пенсій. Реально не збільшені витрати (фактично збільшені на відсоток інфляції) на медицину та освіту, – пояснює експерт. – Посадові особи заявляють, що грошей на обіцяне збільшення зарплати вчителям немає. Зате реально збільшені витрати на міністерство оборони та правоохоронні органи. З цього можна зробити висновок, що бюджет-2020 – антисоціальний, а можливе невдоволення громадян влада збирається придушувати силою".

Бюджет-2020: дива не сталося

Доктор економічних наук, генеральний директор групи компаній Advanter Group Андрій Длігач, коментаря запропонований до другого читання варіант, зазначив, що дива не сталося. Бюджет-2020, на його думку, навряд чи можна назвати бюджетом прориву або бюджетом технократів.

"Але і провини уряду в цьому немає – занадто багато зобов'язань залишилося у спадок, – пояснює експерт. – Це і необхідність обслуговувати державні борги, і дефіцит пенсійного фонду, і значні витрати на безпеку. Майже максимум можливого з інвестиційної складової (наприклад, збільшення витрат на розвиток дорожньої інфраструктури) уряд і так передбачив у бюджеті".

Закладене економічне зростання в 3,7% (не 7%, як слідувало б з програми уряду і навіть не 5%) свідчить швидше про реалістичність, ніж про брак амбіцій, впевнений Длігач. До того ж, нагадує він, ключові питання економічного зростання зараз знаходяться в руках Верховної Ради. Це питання ринку с/г землі, ліберальна податкова реформа, судова реформа (і в цілому відновлення довіри інвесторів до держави).

"Верховна Рада сприяла хіба що погіршенню бюджету, повернувши до нього регіональні депутатські "хотілки", в чергове підтверджуючи необхідність на даному історичному етапі відмовитися від мажоритарки", – упевнений Длігач.

Збільшення соціальних стандартів і середньої зарплати і соціальних виплат) в умовах повільного зростання економіки є, на думку експерта, передчасним і свідчить про бажання уряду і парламенту покращувати власні рейтинги.

"Громадянське суспільство, малий і середній бізнес (а іноді й великий) не сприймається владою як опора. Як наслідок – наявний провал комунікації, нехтування інтересами", – говорить економіст.

Андрій Длігач вважає, що позитивно вплинути на перевиконання дохідної частини бюджету й економічне зростання в 2020 році можуть:

- успішна приватизація;
— ліберальна модель ринку землі;
— податкова реформа;
— успіх команди Максима Нефьодова у реформуванні митниці;
— реалізація хоча б частини інвестиційних проектів, активно показуваних останнім часом;
— зниження облікової ставки НБУ (принаймні, рівень 11-12% вже буде достатнім для відновлення активного кредитування бізнесу).

"В цілому як позитивну хотів би відзначити роботу Міністерства фінансів, результатом якої є зменшення дефіциту бюджету, боргового навантаження і тому подібне", – резюмує експерт.

Раніше "Коментарі" писали, що Кабінет міністрів України представив підготовлений до другого читання законопроект про державний бюджет на 2020 рік. Міністри виділили напрямки, які є пріоритетними в їх діяльності і які отримали додаткове фінансування.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua
comments

Новини партнерів


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!