Меморандум між "Укрзалізницею" і Deutsche Bahn: експерти оцінили перспективи співпраці
Експерти розповіли, чим обернеться співпраця між «Укрзалізницею» і Deutsche Bahn
АТ "Укрзалізниця" підписала меморандум про співпрацю з одним із найбільших залізничних операторів Європи, німецькою компанією Deutsche Bahn. Мова йде нібито виключно про консалтинг. Експерти оцінили для видання "Коментарі" перспективи цього співробітництва.
Меморандум між "Укрзалізницею" і Deutsche Bahn: що може змінитися
Економічний експерт Віктор Скаршевський впевнений, що Deutsche Bahn заробить мільйони на консалтингу. У той же час він не впевнений, що німецькі фахівці зуміють порадити УЗ щось особливе.
"Сума угоди не розкривається, але це дорого коштує. Що стосується інвестицій, про це (так само як про модернізацію) мова не йде, – зазначає економіст. – Компанія Deutsche Bahn, яка, як і УЗ, стовідсотково належить державі, отримує щорічно близько 13-14 млрд євро прямих дотацій. Так що, як і у всіх країнах, німецькі залізниці збиткові. І порадити щось таке, що зробить УЗ прибутковою, представники Deutsche Bahn навряд чи зможуть".
Скаршевський підкреслює, що в Україні йде перехресне субсидування: від прибуткових вантажних перевезень – до збитковим пасажироперевезень.
"Тому у нас і завищені тарифи на вантажоперевезення, – пояснює експерт. – А треба, як у всіх більш розвинених країнах, щоб пасажирські перевезення дотувалися з державного і місцевих бюджетів, а не лягали тягарем на УЗ. Другий важливий момент виходу нашої залізниці з глухого кута залежить від спроможності бюджету фінансувати залізничну-інфраструктуру, інвестувати в неї. Як відбувається в тих же Німеччині, Туреччині. Так що нічого нового з точки зору реформ не очікую почути в результаті дії меморандуму. Все очевидно. Німці просто зароблять".
Якщо говорити про корупцію, в тому числі зловживання при закупівлях (що періодично "закидають" УЗ), то за нинішньої відсутності верховенства права зловживання будуть завжди, упевнений Скаршевський. І не важливо, хто консультує ту ж УЗ або навіть управляє нею. Проблема, на думку експерта, лежить на рівні державного управління, правозастосування та дотримання закону усіма, не залежно від статусів і рангів.
Меморандум між "Укрзалізницею" і Deutsche Bahn: потрібні інвестиції
До тих пір, поки не буде реального збільшення припливу інвестицій в галузь, співпраця з Deutsche Bahn мало чим допоможе "Укрзалізниці", вважає політтехнолог Олександр Кондратенко
"Фахівці DB Engineering & Consulting просто непогано зароблять на свої послуги, причому ніякої відповідальності за результат вони не несуть. Реформою української залізниці за останні 22 роки займалися при кожному новому уряді України, і точно так само залучалися різного роду консалтингові компанії для аналізу ситуації, – говорить Кондратенко. – У вересні минулого року президент Зеленський дав доручення розробити план реструктуризації "Укрзалізниці". І якщо підписання меморандуму про співпрацю з німецькою компанією – це все, до чого змогли додуматися, то, боюся, вдихнути нове життя в УЗ не вийде".
У даний час структура компанії не оптимальна ні з точки зору управління, ні з точки зору залучення інвестицій, визнає експерт. Для того, щоб "паровозик" поїхав, а вся українська залізниця не залишилася на запасному шляху, на думку Кондратенко, необхідно:
1. Зменшити масштаби корупції всередині залізничної галузі.
2. Розвивати вітчизняне транспортне машинобудування, а не купувати б/у
машини західних партнерів за завищеними цінами.
3. Впроваджувати європейські стандарти обслуговування пасажирів на різних маршрутах,
аж до невеликих приміських.
4. Скоротити управлінський персонал.
"До адміністративного штату входить майже 50 департаментів та окремих управлінь, а функції багатьох з них дублюють один одного. Знайти відповідального за провали в роботі фактично неможливо, – пояснює експерт. – Цей список можна продовжувати, але дуже б не хотілося через рік-півтора побачити те, що чергове реформування виявилася ширмою, за якою стоять старі і нові схеми по відмиванню грошей".
Що стосується перспектив співпраці з Deutsche Bahn, то помилково вважати його панацеєю від усіх бід залізниць. Не варто очікувати швидкого та істотного прориву, прогнозує Кондратенко.
Раніше "Коментарі" писали,
що прем'єр-міністр України
Олексій Гончарук розповів, що передбачає меморандум про співпрацю
між "Укрзалізницею" і Deutsche Bahn.