"Золоте дно "Укразалізниці": топ сумнівних тендерів

В «Укрзалізниці» заробляють на сумнівних тендерах для підприємства буквально на всьому

Коли кажуть про корупцію на будь-якому державному підприємстві, передусім, мають на увазі порушення при здійсненні закупівель за рахунок коштів компанії. Саме на останні припадає левова частка "виведення" коштів з компанії, хоча останні і здійснюються за спеціальною процедурою, але чиновники давно навчилися її обходити. Зрозуміло, що "Укрзалізниця" в цьому сенсі не виняток, пише журналіст "Коментарів".

Заробляють на сумнівних тендерах для підприємства буквально на всьому.

Так, восени 2018 року "УЗ" провела тендер на 3,98 млн грн., на які планувалося провести "модернізацію окремих частин інтер'єрного оздоблення електропоїздів HRCS2" або простіше кажучи, облицювання 180 унітазів у поїздах. Як виявилося, переможець тендеру ТОВ "Світ постачання" просто не мав штатних співробітників, необхідних для проведення робіт і тому Державна аудиторська служба заявила про невідповідність переможця умовам тендеру. Однак сама "Укрзалізниця" подала позов в Окружний адміністративний суд Києва з вимогою скасувати висновок держаудиторів.

Здавалося б, дрібниця, туалети, а хтось стоїть за спиною фірми з двома працівниками та отримав держзамовлення на 4 млн грн. і, судячи з позову "УЗ" до Держаудитслужби, цей "хтось" явно має відношення до держкомпанії.

Ще більш скандальний тендер відбувся восени 2019 року, пов'язаний з технічним переобладнанням залізничної станції Козятин-1 на суму в 30 млн грн. Так, у вересні "УЗ" оголосила тендер, переможцем в якому опинилося ТОВ "Ноєр систем груп", в якому, як виявилося, налічувалося всього 7 співробітників, з яких 5 були субпідрядниками. Рішення було скасовано, проте вже в жовтні тендер пройшов і знову переможцем стало ТОВ "Ноєр систем груп", надавши довідку, що роботи буде виконувати субпідрядник ТОВ "ВП-957" в складі 4 працівників. Однак цього разу це нікого не збентежило і з ТОВ "Ноєр систем груп" був укладений договір на 30,12 млн грн., які підприємство правда отримає лише на підставі актів виконаних робіт.

Враховуючи, що за 6 місяців 2019 року витрати "Укрзалізниці" склали 11,5 млрд грн., можна тільки припустити, скільки коштів держкомпанії пройшло через сумнівні тендери подібні зазначеним вище.

Втім, іноді підприємство блокує вже проведені тендери за власною ініціативою, як це трапилося влітку 2019 року, коли була припинена купівля суцільнокатаних залізничних коліс на загальну суму майже 196 млн грн. У компанії пояснили це бажанням переможця – ТОВ "Інтерпайп Україна" – підняти ціну на 30%.

Але буває і так, що "УЗ" купує потрібні деталі й в 5 разів дорожче, і це не бентежить керівництво компанії, як це сталося з закупівлею запчастин для локомотивних швидкостемірів загальною вартістю 25,5 млн грн. За даними ЗМІ, мало того, що швидкісномер виявився виробництва РФ, так ще й ціна на нього була завищена у 5 разів.

Раніше "Коментарі" написали про головні корупційні скандали "Укрзалізниці".