Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Експерти розповіли виданню "Коментарі", чи здатні Антимонопольний комітет України (АМКУ) і українська влада зупинити спекуляції на фоні ситуації з коронавірусом.
Доктор економічних наук, професор, заслужений економіст України, народний депутат V-VI скликань Олексій Плотніков нагадує, що Київське обласне територіальне відділення АМКУ має намір провести розслідування за фактом звернення громадян щодо підвищення авіакомпанією "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) цін на квитки на рейси перед зупинкою авіасполучення.
"Ситуація з цінами на авіаквитки (є дані, що квиток економ-класу Лондон — Київ на 15 березня коштує 24 тисячі гривень, тоді за добу до цього – близько 10 тисяч) абсолютно потворна з точки зору відносин національного перевізника (навіть якщо він знаходиться в приватній власності) до своїх громадян, які залишилися за межами країни і намагаються повернутися, – упевнений економіст. – І відмовки про якісь розрахунках у зв'язку з ситуацією, що склалася, тут недоречні. При цьому я скептично ставлюся до можливості АМКУ залучити МАУ до відповідальності".
Плотніков нагадує, що АМКУ вже багато разів анонсував гучні розслідування, звертав увагу на ігри монополістів. Але дуже рідко карав призвідців.
"Хотілося б, щоб цю справу довели до кінця – і вона стало уроком для монополістів у тих чи інших сферах діяльності. Намагатися заробити в ситуації – вкрай неетично. Але надії на реальне покарання мало", – зазначає економіст.
На думку Плотнікова, на кризі та антикоронавірусних заходах все ж будуть намагатися заробити.
"Різке скорочення роботи громадського транспорту дозволить заробити таксистам і "тіньовим таксистам", які будуть працювати без "шашечок", – так званим "грачам". Не виключаю, що з'явиться чорний ринок нелегальних міжнародних перевезень. Причому з дуже високим тарифами, – говорить експерт. – Виростуть в ціні послуги кур'єрів, в тому числі щодо доставки їжі. Можуть виникнути якісь альтернативні (дорогі) способи доставки вантажів по країні. Але це вже компетенція не АМКУ, а, швидше податкових і правоохоронних органів".
Голова Національної Ради економічного розвитку й Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко розповів, що крім гучного випадку з МАУ, є окремі випадки підвищення цін на продукти.
"На ті ж лимони ціна піднялася до 48 гривень за кг. Тоді як, приміром, кіло грейпфрута коштує 30 гривень. Цитруси завозять одні й ті ж компанії. Якщо ти піднімаєш ціни на одну продукцію, а на інші ні, це виглядає дивно, – зауважує Дорошенко. – З іншого боку, значно менше лимонів завозиться останнім часом Україну з тієї ж Туреччини. Виріс попит у Європі. Та все ж ми уважно стежимо за ситуацією. Я обговорював об'єднання зусиль з АМКУ щодо запобігання спекуляцій на ринку продуктів харчування. Якщо будемо бачити випадки підвищення цін на продукти першої необхідності, на товари першої необхідності, які будуть продавати в продовольчих супермаркетах, будемо інформувати АМКУ".
У той же час, підкреслює експерт, є фактори, які об'єктивно можуть призводити до підвищення цін.
"Так, підвищення курсу долару може призвести до певних диспропорцій. І якщо тенденція збережеться, через півтори-дві тижні побачимо підвищення цін, – прогнозує Дорошенко. – І воно буде виправдано, адже у нас навіть у вітчизняних товарах є велика частка імпорту. Але на ігри монополістів АМКУ, впевнений, буде реагувати. І штрафи там досить істотні – аж до 10% річного обороту компанії. А це може значно більше річного прибутку, яку та ж компанія здатна отримати. Так що, думаю, великі гравці утримаються від спроб заробити на паніці у зв'язку з обмежувальними заходами, епідемією, кризою. І дрібні гравці тут істотної ролі не грають".
Політичний експерт Світлана Кушнір вважає, що заклик АМКУ залучити МАУ до відповідальності навряд чи буде реалізований.
"З одного боку – можна зараз розслідувати шалене підвищення вартості авіаперельотів. З іншого – після того, коли державі потрібно буде звертатися до цієї ж авіакомпанії, щоб вони організували спецпольоти з метою забрати українців з інших країн, торгами стане як раз таки рішення АМКУ. І якщо компанія буде зобов'язана сплатити величезний штраф, вона може просто не надати свої борти, коли це буде необхідно", – пояснює експерт.
Тож, припускає Світлана Кушнір, швидше за все, ми побачимо лише попередження від АМКУ – й більш нічого.
Раніше "Коментарі" писали, що Нацбанк пояснив, як поширення коронавірусу може вплинути на інфляцію в Україні.
Новини партнерів
Новини