Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
З 1 березня в Україні анонсували "велике будівництво" доріг. На це виділили 75 млрд грн. Експерти розповіли виданню "Коментарі", якою може бути доля цих коштів в рамках ситуації з карантином і його наслідками. А також висловили думки, не варто перерозподілити кошти, враховуючи ситуацію з розповсюдженням коронавірусу.
Аналітик, фахівець з політичного PR в ToShoNado.Agency Андрій Попов вважає, що карантин поки став для нашої країни більшою проблемою, ніж сама епідемія.
"Хотілося б сподіватися, що масових жертв в Україні і не буде. Але як би ситуація не повернулася, стимулювати економіку рано чи пізно доведеться. І найпростіший варіант – масштабні інфраструктурні проекти, – упевнений аналітик. – Причому бажано з соціальним та PR-ефектом для підняття рейтингу влади. Дороги ідеально підходять для цих цілей".
Суми, які на це будуть виділені називалися дуже різні: від 30 до 113 млрд грн. Зараз звучить сума в 75 млрд грн.
"Як бачимо, це не 113 млрд, про які раніше заявляв представник "Укравтодору" Юрій Голік. Але і не 25 млрд – як за уряду Гройсмана свого часу, – зазначає Андрій Попов. – Цікаво, що першим таким "антивірусним будівництвом" стане дорога в Луганській області – від Сєвєродонецька до Станиці Луганської. Тендер на 2,3 млрд грн вже стартував. Цікаво і те, що це сталося через кілька днів після зустрічі президента з олігархами – Рінатом Ахметовим, Ігорем Коломойським, Віктором Пінчуком та іншими, де між ними розподілили області, які вони начебто мають рятувати від коронавіруса. До цього він обговорював цю тему з Олександром Ярославським, і той, до речі, вже заявив про готовність будувати дороги".
На думку експерта, старт масштабного дорожнього будівництва за державний кошт – це така "послуга" у відповідь від влади, на якій великий бізнес зможе компенсувати втрати, витрачені на підтримку населення в період карантину.
"Таким чином, будівництво доріг – це спроба вибудувати формат win/win між владою, великим бізнесом і населенням, яка має простимулювати економіку, і рейтинги під місцеві вибори підняти, і дружні відносини з фінансово-промисловими групами налагодити, – припускає Андрій Попов. – Цікава теорія, але подивимося, якою буде реалізація".
Дороги в Україні повинні будувати за графіком
У питанні будівництва доріг важливо розуміти, що замовником і розпорядником грошей є "Укравтодор" та його територіальні органи в областях, зазначає експерт з питань держрегулювання і місцевого самоврядування Інституту публічної політики і консалтингу Ігор Дивчур.
"Будівництво доріг – це індикатор інвестиційної привабливості та забезпечення економічних зв'язків між регіонами, – говорить експерт. – Незважаючи на форс-мажорні обставини з епідемією короновірусу, будівництво доріг має продовжуватися згідно графіку, так як це ще і доходи будівельної галузі. Питання ж цільового використання грошей – це питання професійного управління проектами та ефективна робота Госаудитслужби".
Кошти в будівельній галузі потрібно залишити, упевнений Ігор Дивчур.
"Не можна перерозподіляти їх на забезпечення медицини. Медицину потрібно дофінансувати за рахунок коштів, які заплановані на погашення зовнішніх боргів. Це моя професійна позиція, – зазначає експерт. – Дорожнє сполучення між регіонами – один з пунктів "зшивання" країни".
Політичний консультант, технолог, спеціаліст з GR Андрій Бодров нагадує, що масштабне дорожнє будівництво, початок якого тепер вже екс-прем'єр Гончарук анонсував з 1 березня, було заплановано відразу з кількох причин.
"Перша – збереження підтримки в суспільстві. Місцеві вибори (важливість яких важко переоцінити і у зв'язку з результатами децентралізації, і у зв'язку з відсутністю низової основи нової політичної команди) повинні були відбутися наприкінці другого року повноважень Зеленського. І президенту було ясно, що до цього терміну потрібно буде продемонструвати якісь зримі досягнення, – пояснює політконсультант. – Друга причина – Гончарук "підгледів" у Рузвельта цей хід як засіб для створення нових робочих місць і підтримки економіки в кризові періоди".
Але пандемія коронавірусу створила безліч ефектів. І один з них – у багатьох урядів відпала необхідність винаходити аргументи для пояснення своїм виборцям погіршень в економіці та соціальній сфері.
"Зарезервовану на дорожній проект суму в більш ніж 75 млрд гривень (30 млрд – дорожній фонд, 20 – кредити під держгарантії, 26,4 млрд – місцеві бюджети і гроші МФО) явно чекає інша доля, – вважає Андрій Бодров. – З моєї точки зору, "вціліти" є шанси лише в частині коштів дорожнього фонду. Вони мають цільовий характер, нормативка забороняє витрачати їх на інші цілі. Але що таке нормативка, коли "ворог на порозі"? Введення надзвичайної ситуації і градус напруги в суспільстві можуть дозволити перерозподілити ці кошти через безліч механізмів. Всі інші складові заявленої суми, думаю, з високою ймовірністю змінять своє призначення. Кредити під держгарантії держави, що балансує на грані дефолту? Вважаю, що навіть для реалізації планів протистояння вірусу кредити нам доведеться брати, обіцяючи досить високі відсотки (ситуація з рівнем ризиків не передбачає іншого)".
Місцева влада, за словами експерта, теж чудово розуміє, що дороги були б відмінним передвиборчим козирем в інших, більш спокійних умовах.
"А зараз фокус уваги виборця змістився, – продовжує Бодров. – І у місцевої влади є відмінний привід "надати цільову допомогу тисячам виборців. І зробити це під власним брендом, накопичивши передвиборчі бали для себе, коханого. Думаю, "дорожній проект" ще з'явиться на наших екранах. Наприклад, для відновлення економіки у "поствіруснй" період. Але є в цій перспективі два великі питання: коли закінчиться пандемія, і в якому стані вийде з карантинного стану економіка країни".
Раніше "Коментарі" писали, що "Укравтодор" отримає 19,3 млрд гривень на будівництво доріг в 2020 році.
Новини партнерів
Новини