Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Експерти розповіли виданню "Коментарі", як у зв'язку з падінням цін на нафту на світових ринках може змінитися вартість пального в Україні.
Згідно з останніми даними, мінімальна ціна на дизпаливо в Україні вже нижче 18 грн/л, бензину А-92 – нижче 19 грн/л, за А-95 – нижче 19,5 грн/л. З початку року ціна на бензин опустилася в нашій країні, як і в середньому в Європі, на 28%. Враховуючи лихоманку на нафтовому ринку, де надлишок нафти призвів до її рекордного знецінення, не виключено, що вартість пального буде знижуватися і далі. Правда, в Україні – свої особливості.
"Якщо б в Україні був конкурентний ринок пально-мастильних матеріалів (ПММ), то від зниження цін на нафту, яке позначається і на ціні пального, виграв би покупець, споживач, – говорить голова правління Центру стратегічних досліджень Павло Жовніренко. – Але у нас на ринку бензину, солярки, скрапленого газу – монополії. Як і на всіх великих ринках. Так що особливого зниження цін на пальне чекати не варто, навіть якщо нафта "просяде" ще більше".
Ще один фактор, за словами голови правління ЦСД, – фактична відсутність вітчизняного пального.
"Наші нафтопереробні заводи (НПЗ) стоять. А тому і ціна на бензин буде куди дорожче, ніж у тій же РФ, де є і нафта, і НПЗ. Чи в Білорусі, де немає нафти, але є НПЗ, – пояснює Павло Жовніренко. – Так що якщо у РФ ціна на бензин цілком може знизитися в два-три рази, у нас, думаю, опуститься відсотків на десять".
Ще один момент – довгий ланцюжок між нафтою і баком авто в Україні. І на кожній ланці цього ланцюжка стоять фірми, люди, які хочуть отримувати свій відсоток.
"Але головна біда – монополії. І відсутність з боку держави боротьби з ними, – підкреслює експерт. – Що не дивно, враховуючи, що у нас всім заправляють олігархи. Саме тому Антимонопольний комітет України (АМКУ) – просто фікція. Це державний орган. А так як державний лад – олігархократія, на всі пости розставлені зручні олігархам люди. Й в АМКУ, й у "жирних" міністерствах, й у Конституційному суді, й у Верховному суді, й у Верховній Раді".
Фінансовий експерт, експерт інституту Growford Олексій Кущ підкреслює, що падіння цін на світових нафторинках з ф'ючерсів (контрактів з поставкою в майбутньому періоді) є реакцією фінансових спекулянтів. Саме вони при стисненні ринку нафти першими потрапили під удар.
"Природно, що ситуація з видобутком нафти на тлі пандемії та розгортання кризи – досить напружена. З урахуванням специфіки видобутку, її важко привести у співвідношення до нинішнього невеликого попиту. Тому в тих же США нафту продають навіть з доплатою, – зазначає експерт. – Але це – короткостроковий тренд. Думаю, вже влітку ринок більш-менш стабілізується. І ціна нафти встановиться в районі 20-30 доларів за барель".
Олексій Кущ звертає увагу, що у вартості нафтопродуктів (бензин, дизпаливо) ціна сирої нафти становить 50%. А інше – логістика, податки і так далі.
"Відповідно, якщо ціна на нафту впала на 50%, то діапазон падіння цін на заправках не буде перевищувати 15-20%. Інше буде з'їдено податками та іншими витратами", – пояснює експерт.
За словами Олексія Куща, виграють від падіння цін на нафту країни, які мають резервуари для її зберігання, потужності для переробки. Вони зможуть придбати дешеву нафту, завантажити сховища, а переробляти її за мірою активізації попиту на нафтопродукти.
"Україна, на жаль, у число таких країн не входить, – зазначає експерт. – У нас немає ні відповідної логістики (продуманих маршрутів), ні потужностей для зберігання. З 3,8 мільйон тонн одиниць зберігання нафтового еквівалента, які у нас були, зараз залишилося близько 1,2 млн тонн, з яких лише 400 тисяч тонн – можливості із зберігання самої нафти. Так що ми не можемо багато завести і багато зберігати. А ті поодинокі підприємства, які можуть переробляти нафту, так само як вітчизняні нафтотрейдери, будуть максимально стримувати падіння цін. Ситуацію могли б змінити державні інституції, той же АМКУ. Але у нас вони фактично не працюють. Так що зниження на пальне в Україні буде, але далеко не таке, як на світових ринках".
Експерт ринку нафтопродуктів, гендиректор ТД "SunOil" (мережа з 140 АЗС) Леонід Косянчук підкреслює, що котирування нафтових ф'ючерсів (саме вони стрімко летять вниз) мають таке ж відношення до ціни нафтопродуктів, як морська свинка до моря.
"Ціни на нафтопродукти в Україні залежать тільки від двох чинників: ціни на нафтопродукти європейського ринку та курсу НБУ (гривня до долара і євро), – пояснює експерт. – Ціни ж на нафтопродукти залежать від ряду обставин, останнє з яких – нафтові котирування. Визначальним у ціноутворенні є співвідношення попит/пропозиція".
За словами Леоніда Косянчука, котирування травневих і червневих ф'ючерсів (а саме цими цифрами зараз всіх лякають, говорячи про обвал цін на нафту) мають лише непрямий вплив на ціни нафтопродуктів європейського ринку. І то – через 45-60 діб після фізичного надходження сирої нафти на НПЗ.
"Зазвичай фізична нафта травневих ф'ючерсів починає надходити на НПЗ після дати експірації (виконання своїх зобов'язань контрагентами із строкових ф'ючерсних контрактів). Тобто – після 21 числа, – каже експерт. – Як правило, тільки 1% ф'ючерсних контрактів закінчується їх фізичної реалізацією. Простіше кажучи: фінансові спекулятивні ігри на нафтовій біржі ніяк не впливають на ціноутворення в Україні".
Леонід Косянчук прогнозує: якщо НБУ надалі не буде девальвувати гривню, а волатильність (мінливість) цін на європейському ринку буде незначною, то ціни на пальне в Україні суттєво не зміняться.
"Якщо ж ціни, наприклад, на А-95, на європейському ринку знизяться (при незмінному курсі НБУ), то і ціни на АЗС зміняться з часом з розрахунку 0,47 грн/літр на кожні 20 доларів за тонну зниження від нинішньої середньої ціни 200 $/тн, – зазначає експерт. – Те ж відбудеться і якщо гривня втратить 1 грн/$. До речі, котирування європейського ринку нафтопродуктів знову "просіли": бензин =119 $тн, дизель = 159 $тн. Якщо ця ціна протримається хоча б тиждень-два, а НБУ гривню не зруйнує, то це – мінус 2-2,5 грн/ літр".
Нагадаємо, ф'ючерси на нафту марки Brent знижуються на тлі паніки на ринку.
Новини партнерів
Новини