Карантин через коронавірус в Україні: чому влада вводить виборчі обмеження для бізнесу

Експерти спрогнозували для видання «Коментарі», чи є ймовірність, що когось із можновладців з часом притягнуть до відповідальності за встановлені спірні обмеження – нібито з метою протидії поширенню коронавірусної інфекції

Ймовірно, що в середу, 29 квітня, Кабінет міністрів України прийме рішення про можливість відкриття ринків – по певному протоколу, з дотриманням правил безпеки під час епідемії COVID-19. Але втрати ряду фермерських господарств та інших підприємців, посаджених "під замок", вже величезні. Періодично озвучують думки, що відповідні "заборонні" постанови не просто незаконні, але і переслідують певні корисливі інтереси. У опитаних порталом "Коментарі" експертів свою думку на цей рахунок.

Карантин через коронавіруса в Україні: виборчий підхід

Політичний консультант, голова Центру політичних студій "Доктрина" Ярослав Божко згоден з тим, що українська влада дуже вибірково підходять до питань карантину. На його думку, є підстави думати і про корупційну стороні питання.

"Зокрема, вчорашня інформація про працюючих ресторанах нардепа Миколи Тищенка, досі працюють "Епіцентри" по всій країні, ринки які то зачиняються, то відчиняються – показник, що як мінімум не всі поставлені в однакові умови", – каже Ярослав Божко.

При цьому, підкреслює експерт, шансів на залучення представників влади до відповідальності за прийняті заходи практично ніяких немає.

"Складно довести злочинний умисел, – пояснює політконсультант. – І вже тим більше складно – факт корупції, який не документований органами. В кінцевому підсумку, єдині втрати, які понесуть влади – суто репутаційні. У деяких випадках можуть звільнити чиновників, але це буде більше "громовідвід", як і у випадку з тими, хто і так не вписувався у структуру владних відносин".

Карантин через коронавіруса в Україні: робота ринків

Ситуація з продовольчими ринками – наочний приклад втрати ініціативи уряду боротьби з пандемією COVID-2019, впевнений політтехнолог Олег Постернак.

"Якщо раніше Кабмін і Офіс президента працювали на випередження, то протест херсонських фермерів, публічно відкрив сезон "тихого" обурення некоректною стосовно дрібних і середніх підприємців та фермерів політики, став першим дзвіночком для влади, – говорить експерт. – Дзвіночком за несправедливою і виборчої політику щодо бізнесу. Закриття продовольчих ринків перекрило для малих виробників продовольства ринки збуту, тим самим змусивши споживачів звернутися до торгових мереж, які неминуче скористалися нагодою – і підняли ціни на багато позицій. Що цілком природно в разі збільшення попиту з-за штучної корекції пропозиції. До того ж, багато торгові мережі давно протоптали стежку до урядових і місцевим чиновникам – і можуть скористатися оперативно потрібними зв'язками для утримання свого бізнесу від наслідків коронакризиса".

Приклад, на думку політтехнолога, багато в чому показовий. Адже в Україні товаровиробники та інвестори ніколи не були пріоритетом державної політики.

"І це стосується, до речі, не тільки фермерів, але і великих аграрних виробництв, – підкреслює Олег Постернак. – Фермерський бізнес страждає від високих ставок кредитів, поборів і корупції на місцях. При постійному зростанні собівартості продукції із-за цін на паливо і добрив, а також низькою закупівельною ціною, фермери змушені працювати собі в збиток. Велике аграрне виробництво стає ласим шматочком для всіляких державних структур, охочих поживитися на прибутковому справі".

Буквально нещодавно, нагадує експерт, Антимонопольний комітет висунув вимогу агропромислової корпорації МХП не вдаватися до нарощування експорту курятини на зовнішні ринки. Абсолютно не думаючи, що якщо вітчизняні агрофірми нарощують обсяги експорту без шкоди для внутрішнього споживання, то це величезний плюс для бюджету і гарантована завантаженість працівників в умовах збільшення безробіття.

"Прикладів неконструктивний ставлення влади до бізнесу багато. І ми дуже далекі від юридичної відповідальності за подібні кроки, – вважає Олег Постернак. – Хоч і українське противоэпидемиологическое законодавство носить застарілий і загальний характер, що дозволяє органам влади користуватися розбіжностями та протиріччями. Що, власне, й доводить ситуація з забороною на ринки і дозволом для великих торгових мереж. Але, впевнений, за подібну політику однозначно буде політична відповідальність".

Карантин через коронавіруса в Україні: акції протесту

Експерт Українського інституту майбутнього (УИБ) Ростислав Смирнов звертає увагу на те, що до все більш явного відкриття ринків Кабмін підштовхнула акція протесту.

"Тобто, виходить, що це працює. І що немає ніякого карантину, ніяких загроз? Вийшов бунт – ми відкриваємо ринки. Точно так само завтра зроблять перукарі і всі інші", – припускає Ростислав Смирнов.

За словами експерта, УИБ постійно закликає переходити до "розумному карантину". З акцентом на групах рису (65 ). Щоб для цих людей були певні години відвідувань в супермаркетах і так далі. Щоб відкривалися за умови дотримання низки захисних заходів підприємства малого бізнесу.

"Парки, спортмайданчики, салони краси та інше, що зараз "під замком" – все це потрібно відкривати. І це станеться погоджено, або неконтрольовано. І приклади вже є. Уряду пора це зрозуміти, тому що нинішня ситуація викликає дуже багато питань", – підкреслює Смирнов.

Раніше "Коментарі" писали, що Кабінет міністрів України разом із главою держави Володимиром Зеленським розглядають можливість відновлення роботи продовольчих ринків вже на цьому тижні.