Головна Новини Бізнес інфраструктура Створення державної авіакомпанії: які перспективи домовленості Зеленського з ДП «Антонов»
commentss НОВИНИ Всі новини

Створення державної авіакомпанії: які перспективи домовленості Зеленського з ДП «Антонов»

Експерти вказали на нюанси пропозиції президента Володимира Зеленського створити українську державну авіакомпанію спільно з ДП "Антонов"

24 квітня 2020, 13:26 comments4156
Поділіться публікацією:
Створення державної авіакомпанії: які перспективи домовленості Зеленського з ДП «Антонов»

Президент України Володимир Зеленський розповів про домовленості з ДП "Антонов" щодо розробки сучасної української авіакомпанії. Експерти оцінили на прохання видання "Коментарі" ці перспективи.

"Створення державної авіакомпанії потребуватиме величезних коштів"

Керівник політико-правових програм в Українському центрі суспільного розвитку Ігор Рейтерович впевнений, що створювати українську державну авіакомпанію можна і потрібно. Але є нюанси.

"Президент, схоже, не дуже розібрався в питанні. Тому що та ж Turkish Airlines, на яку він посилався як приклад, не є держкомпанією в повному розумінні цього слова. Так, у 1933 році вона створювалася саме як Державна авіаційна адміністрація. Але потім був ряд реорганізацій. І в цей час лише 49% акцій належить державі та 51% – приватним власникам, – зазначає Рейтерович. – у будь-якому разі, процес створення такої авіакомпанії – довгий. І потрібні не тільки політична воля держави, але і – всебічна підтримка. В тому числі на рівні законів, які допомогли б розвитку держсектора авіаперевезень. Враховуючи нашу специфіку, можуть бути й заходи у вигляді дискредитації приватних перевізників – на догоду державній компанії".

Сьогодні сфера авіаперевезень в Україні монополізована, нагадує експерт.

"А монополіст, зрозуміло, не зацікавлений у тому, щоб були конкуренти. Я сумніваюся, що Коломойський з його МАУ буде спокійно спостерігати за тим, як його бізнесу переходять дорогу, – каже Рейтерович. – І хоч останнім часом його монополія була трохи розбавлена (в Україну заходили лоукости), все одно МАУ мав свій жирний кус. Зараз, правда, як і у всіх авіаперевізників, у цієї компанії – великі проблеми. Не виключаю, що заява Зеленського зроблено і з цим прицілом. Гіпотетично, якщо та ж МАУ стане банкрутом, держава зможе отримати необхідні борти без особливих вкладень. А потім приєднати крилатий парк до ДП "Антонов". Створювати ж парк з нуля – це величезні гроші. Але навіть і без цього створення державної авікомпанії потребуватиме величезних коштів. Адже авіакомпанія – це не просто літаки, це й інфраструктура, й виробництво, й підготовка кадрів. І навіть якщо плани почнуть реалізовувати, все розтягнеться на куди більший термін, ніж каденція Зеленського. Який, нагадаю, обіцяв, що не буде повторно балотуватися".

"Є матеріальна база, яку не тільки можна, але і потрібно відновити і працювати"

Академік, перший віце-президент Академії економічних наук України Анатолій Пешко підтримує ідею створення державної авіакомпанії. Він також вважає, що українській економіці слід більше інтегруватися з РФ і Білоруссю.

"Раніше наші виробництва були потужно взаємопов'язані. І хоч була своя спеціалізація (в Україні, наприклад, робили двигуни для літаків, вертольотів, ряд комплектуючих), інтегрованість дозволяла випускати продукцію світового рівня, – зазначає Анатолій Пешко. – Після розвалу Союзу у нас залишилися серйозні потужності. І ми навіть зуміли здивувати світ рекордної "Мрією". Але чим далі, тим більше ми втрачали темпи виробництва і ринки збуту. Хоча є великий промисловий потенціал. У Києві, Дніпрі, Харкові зосереджені кадри, які володіють питаннями літако- і ракетобудування. Є матеріальна база, яку не тільки можна, але і потрібно відновити і працювати".

На думку експерта, розвиток українського авіабудування (що передбачається створенням державної авіакомпанії) дозволить забезпечити робочими місцями людей, які поповнили зараз армію безробітних. А таких, за різними оцінками, у нас від 2,5 до 3 мільйонів.

"Ми могли б створити і зайнятість, і розширювати ринки збуту. Й максимально йти від залежності від того ж Заходу. Важливо, щоб ми самі все вирбляли — і самі могли споживати. Потрібно ставати більш незалежними", – резюмує академік.

"Ідея як маркетинговий хід та інструмент підтримки вітчизняного виробника – добра"

Якби авіакомпанія, про яку говорив Зеленський, не просто з'явилася, але і повністю була укомплектована літаками вітчизняного виробництва, це була б гарна іміджева фішка для просування нашої продукції. Таку думку висловив експерт Українського інституту політики, магістр державного управління Володимир Воля.

"Українські літаки обслуговують міжнародні авіалінії. І демонструють надійність. А створення державіакомпанії з парком вітчизняних літаків – це була б прекрасна підтримка української авіабудування, – каже Володимир Воля. – В тому ж ЄС активно просувають закупівлю літаків саме європейського виробництва. І нам потрібно максимально підтримувати своїх".

У той же час, відзначає експерт, поки Зеленський говорить лише про розробку відповідної ідеї. І це не означає, що вона буде реалізована.

"Розробка може дати ясність, наскільки це економічно може потягнути наша держава. Адже, якщо мова про державіакомпанію, то її доведеться будувати за державний рахунок, – пояснює Володимир Воля. – Можливо, за участю бізнесу, але з контрольним пакетом держави. В нинішній ситуації говорити про серйозні держвливання не доводиться. Але сама ідея як маркетинговий хід та інструмент підтримки вітчизняного виробника – добра. Залишилося зрозуміти фінансові можливості. Та й, безумовно, важливий ефективний менеджмент".

Раніше ми повідомляли, що авіакомпанія МАУ запросила державний кредит на 50 мільйонів доларів унаслідок кризи.

 



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua
comments

Обговорення

comments

Новини партнерів


Новини

?>
Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!