"Укрзалізниця" і німці: експерти оцінили ризики та вигоди партнерства з Deutsche Bahn

Експерти на прохання видання «Коментарі» оцінили ситуацію з Укрзалізницею і з необхідністю залучення до її вирішення чергових закордонних «помічників»

Прем'єр-міністр України Олексій Гончарук заявив, що Укрзалізницю "розікрали за великий проміжок часу", і ці проблеми не можна вирішити швидко. Саме тому, запевняє глава уряду, нам потрібна допомога німецької залізничної компанії Deutsche Bahn, з якою нібито ведуться переговори про подальшу співпрацю в операційній діяльності, надання консультаційних послуг".

"Угода з німцями відрізняється закритістю"

Керівник Фундації "Вища школа професійної політики" Олег Вострих впевнений, що Укрзалізниця давно потребує реформування і модернізації, в налагодженні правильних і ефективних логістичних ланцюжків всередині підприємства. А найважливіше, має потребу в професійному та ефективному менеджменті.

"Але новина, яка прийшла до нас з Давосу, про нібито передачу управління цілою галуззю німецькому оператору Deutsche Bahn, викликала резонанс серед експертів, політиків і обивателів, - зазначає експерт. - Український сегмент FB кілька діб дуже активно обговорював цю тему і вправлявся в майстерності гумору, обігруючи сюжети управління німецькою компанією Укрзалізницею. Важливий момент - це кулуарність і закритість угоди. Вона залишила більше запитань, ніж відповідей. Тим більше, що Офіс прем'єра, вже за звичкою, не став відразу коментувати і подавати свою точну інформацію про угоду. Звідси і розбіжності з німецьким оператором, який, як виявилося згодом, буде тільки консультувати Укрзалізницю".

Тоді, вважає Вострих, логічне запитання – а чому не було проведено тендер на відбір консультанта? Чому не було конкурсу на ProZorro? У чому Deutsche Bahn краще інших операторів?

"Які бонуси і хто буде платити німецькій фірмі, за чий рахунок, і ще багато питань, які можна було б зняти якісною підготовкою тендеру з відбору такого консультанта, - продовжує експерт. - І що найважливіше – це довести його необхідність в нинішній ситуації. Адже залізниця у останні роки стала розсадником корупції і витягування коштів з бюджету. Закупівлі комплектуючих і матеріалів за завищеними цінами, премії керівництву, неефективне управління... І багато розмов про продаж в перспективі".

Поки ми бачимо незрозуміле і закрите рішення уряду України, зазначає Вострих. І логіка його для ефективного розвитку Укрзалізниці, на думку експерта, проглядається досить слабо.

"І в яку копієчку це влетить країні (і не ляже на плечі пасажирів і вантажовідправників) - теж залишається таємницею за сімома печатками", - резюмує експерт.

"Deutsche Bahn нам не допоможе"

Ситуація з Укрзалізницею наочно демонструє менталітет української влади за останні 6 років, але особливо - нинішнього уряду Гончарука і його особисто, вважає політолог Микита Трачук.

"Спершу всі кажуть, що держпідприємство розкрадено і збитково (хоча я нагадаю, що голова УЗ Кравцов відзвітував за підсумками 2019 року про рекордний прибуток). Як повернути йому колишню славу? Оновити технічну базу (зношена на 80%), знайти в бюджеті гроші на інвестиції, вивчити і згодом залучити до управління компетентні вітчизняні кадри для ефективного менеджменту? Так, саме так слід вчинити, але це занадто складно і дорого. Зате легко і дешево віддати підприємство "на відкуп" іноземному приватнику (Deutsche Bahn у ФРН, до речі, користується далеко не найкращою репутацією) в надії, що чергова закордон нам в черговий раз допоможе", - зазначає політолог.

Проблема, на думку Трачука, не в тому, що це неправильне і недержавне рішення. Проблема - в самому мисленні.

"Таких людей в західних університетах за грантовими програмами не навчали, що в період нестабільності і перехідного етапу неоліберальні реформи, приватизація та дерегуляція легко призводять до смерті економіки і колапсу держави, - розмірковує політолог. - Їх не вчили, що в таких ситуаціях необхідний жорсткий державний протекціонізм, регулювання і дотації. Не вчили, що такий напрямок як залізничні перевезення - збитковий у багатьох країнах світу (у тих же США це дотується). Але зате вчили, що участь держави в економіці повинна бути мінімальною і що "ринок все вирішить". Звідси й ідеї про фактичну приватизацію держпідприємств, які подаються в красивій обгортці "співпраці в операційній і консультаційної діяльності".

Експерт прогнозує, що Deutsche Bahn нам не допоможе, а УЗ і далі буде приходити в занепад, незалежно від того, хто буде нею керувати: ми чи німці.

"Сліпа надія на західних партнерів ось уже 6 років поспіль дуже нагадує ілюстрацію до відомій приказки "чекати з моря погоди". Не дочекаєтеся", - резюмує Микита Трачук.

"Консалтингові платежі - найгірший варіант"

Віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців Денис Красніков впевнений: наша залізнична індустрія дуже серйозно хвора. І ситуація погіршується, незважаючи на іноземців у наглядовій раді і раніше - на керівній посаді в УЗ.

"Тому підходити до нових партнерів треба вже з урахуванням попереднього негативного досвіду, - упевнений експерт. - Документ УЗ і Deutsche Bahn - це класичний приклад домовленостей, коли кожен думає про своє, щоб перед камерами розповісти всім взагалі прикрашене третє. Схоже, прем'єр був впевнений, що громадяни повірять, що скоро ми будемо їздити в найкрасивіших вагонах з нечуваними швидкостями. А німецькі партнери, що тепер їх консультаційні послуги будуть добре оплачуватися, а заодно можна буде порадити, які закуповувати вагони, які європейські технологічні рішення використовувати".

У будь-якому випадку, зазначає Денис Красніков, в документах немає ні слова про те, що хтось буде брати відповідальність за фінансове оздоровлення УЗ, максимальне завантаження потужностей наших вагонобудівних підприємств, створення більш високооплачуваних робочих місць для українських працівників, підвищення податкових платежів до бюджету від галузі в цілому.

"Треба буде читати фінальний договір, - упевнений експерт. - Найгірший варіант - це просто консалтингові платежі німецьким спеціалістам без відповідальності за результат і з використанням конкурентних вітчизняних технологій. Дуже сподіваюся, що уряд розуміє ризики такої моделі взаємодії".

Як повідомляв портал "Коментарі", Співпраця України з Німеччиною не передбачає продаж або передачу в концесію "Укрзалізниці", вважає прем'єр-міністр Олексій Гончарук.