Як Україна збирається справлятися з кризою після коронавірусу: оцінка програми Кабміну зі стимулювання економіки

Експерти прокоментували презентування Кабінету міністрів України програми зі стимулювання економіки для подолання кризи після пандемії коронавірусу

На засіданні українського уряду 27 травня була представлена програма стимулювання економіки для подолання кризи після пандемії COVID-19. Експерти оцінили це презентування для видання "Коментарі".

"Питань багато. Відповідей мало"

Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзін звертає увагу, що деталізована доопрацьована програма буде через три дні. Поки є тільки обмежений інсайд з приводу того, що пропонується.

"Але, хто ще не знає, що потрібно робити? Хто ще сумнівається, що потрібно забезпечити доступ до дешевих кредитних ресурсів, ввести мораторій на збільшення податкових ставок, забезпечити автоматичне відшкодування ПДВ, не збільшувати тарифи Укрзалізниці та портові збори, і так далі", – відзначає експерт

Питання, на думку Олега Пендзіна, не в тому, що потрібно робити, а в тому – як це зробити?

"Як знайти політичну волю держзакупівлі, щоб забезпечити пріоритет вітчизняного виробника? Як захистити внутрішній ринок від тих товарів, які можемо виробляти самі? Питань багато. Відповідей мало", – констатує експерт.

"Програма спрямована виключно на перерозподіл бюджетних потоків"

На думку аналітика, кандидата економічних наук Володимира Коваля, нова програма уряду, спрямована на боротьбу з коронакризою, швидше за все, – пустушка.

"Прем'єр позначив всю міць, неоднозначність і новизну загрози. Це так. А ось запропоновані методи відповіді – на рівні ХХ століття, – відзначає аналітик. – "Здоровий економічний націоналізм" – новомодний термін, за яким не стоїть нічого. Пріоритет українського виробника проголошувався ще при Кучмі-прем'єрі. Але от питаннячко, а якщо іноземний товар у десятки разів ефективніше, менш витратний, та й плюс гарантія на нього в два рази більше, ніж на український аналог, тоді що? Як стимулювати "здоровий економічний націоналізм" національного виробника? Так ніяк... "Регуляторна гільйотина" – ще один гарний термін. Мікробізнес хочете позбавити бухгалтерів? Супер! Але все це я чув ще до "податкового майдану". А віз і нині там".

Всі чиновники і політики говорять про необхідність "спростити" ведення бізнесу. Але практично нічого для цього не роблять, підкреслює Володимир Коваль.

"Скасування перевірок – це, звичайно, добре. Але це не вирішує глобальних проблем, – упевнений експерт. – Уряд, насамперед, має згадати, що головний фіскальний орган повинен виконувати не лише контрольну, а й стимулювальну функцію. А розуміння цього немає, схоже, на ментальному рівні".

Анонсоване прем'єром Денисом Шмигалем входження в ТОП - 30 "Дуїнг Бізнес" аналітик називає такою собі самоціллю для будь-якого нового уряду.

"Кожне просування в рейтингу підноситься ледь не як прорив реформ. І багато хто забуває, що цей рейтинг складається з декількох показників і далеко не однозначний, – зазначає Володимир Коваль. – Ще одне різонуло. Прем'єр розповів, що над програмою працювало 7 секторальних і 6 функціональних груп. Начебто логічно, за галузями, за видами бізнесу. Але хто об'єднував, хто синхронізував їх роботу? Якась колективна безвідповідальність виходить. У кожної конкретної і реальної програми реформ є автор. А коли відповідає колектив – це колгосп. А де колгосп – там голод".

Експерт пропонує дочекатися цифр, які обіцяли подати протягом трьох днів. Але підкреслює, що вже зрозуміло – програма спрямована виключно на перерозподіл бюджетних потоків. Новими підходами, новими стандартними рішеннями і не пахне, вважає Володимир Коваль.

"Не можна скоротити податки всім і вся"

Економічний і політичний експерт Борис Кушнірук називає презентовані заходи підтримки загальними слова. Важливо побачити кінцевий документ, упевнений він. Тоді й зрозуміємо, якою мірою він адекватний.

"Перелік тих, хто брав участь у його підготовці – не показник. Нерідко експертів запрошують для того, щоб в кінцевому підсумку зробити все по-своєму. Адже 90% розробників самі по собі не можуть підготувати кінцевий документ, його готують буквально кілька чоловік, – зазначає Борис Кушнірук. – Коли готують люди з різних сфер, все закінчується листом з Простоквашина, які писали хлопчик, кіт і собака, та яке – про все одразу і ні про що конкретно".

На цей момент до озвучених заходів у експерта скептичне ставлення.

"Перераховані всі галузі економіки, які хочуть підтримувати. Але важливо розуміти логічно-слідчу систему. Як і що буде робитися. Не можна скоротити податки всім і вся... Адже треба підтримувати соціалку, бюджетників, – говорить Борис Кушнірук. – Важливо зрозуміти алгоритми підтримки, чому саме так. Якщо хочуть запускати промисловість – за допомогою яких інструментів. З того, що говорилося раніше, я бачу, що вони не розуміють, як всі підтримувати. Точно не за допомогою кредитів для бізнесу 5-7-9% (які взяти неможливо) та іпотечного кредитування. Кажуть про впровадження певних загальних функціональних заходів, які посилять секторальні ініціативи. Але не названі ці заходи".

Експерт нагадує, що все в економіці взаємопов'язано. І якщо, приміром, вирішувати проблему з залізничним транспортом, потрібно розділяти вантажні та пасажирські (збиткові) перевезення. Але при цьому пояснювати, як планують підтримувати пасажирські перевезення, які мають величезне соціальне значення.

"Поки я не побачу кінцевий документ не можу говорити про те, що буде якийсь ефект. На цей момент обидва уряди президента Зеленського – і Гончарука, і Шмигаля демонстрували швидше некомпетентність, ніж професіоналізм", – резюмує Борис Кушнірук.

Раніше повідомлялося, що влада вирішила залучити волонтерів до боротьби з коронавірусом: що вони будуть робити.