Рубрики
МЕНЮ
Мария Чиренко
З'явилася інформація, що в Офісі президента провели нараду по підготовці закону про народовладдя (про порядок проведення референдумів в Україні).
Експерти розповіли виданню "Коментарі" про причини, що штовхають владу на прийняття цього закону, про ризики, які він може нести, а також про те, як їх уникнути.
Політолог Володимир Цибулько підкреслює, що коли мова заходить про референдуми, то в Україні ще зберігається стійка асоціація з псевдореферендумами 2014 року, які Росія організувала на Донбасі.
Крім того, за його словами, люди пам'ятають негативний досвід референдуму 2000 року, коли народ підтримав всі винесені на нього питання щодо реформування парламенту, в тому числі скорочення числа депутатів і обмеження недоторканності. Однак результати плебісциту так і не були впроваджені.
Політолог вважає, що на референдум влада планує виносити чутливі для суспільства питання.
"Зелений шалений принтер може видати маніпулятивний закон, навіть гірше часів Януковича. Адже влада має намір маніпулювати двома великими і болючими темами — ринком землі і визнанням окупованих територій з якимось статусом, неприйнятним масово нашими громадянами. Враховуючи маніпулятивний результат останніх виборів, є великий ризик використання також референдумів", — сказав експерт.
На думку Цибулька, єдиною страховкою для втілення результатів такого референдуму може стати законодавча норма про те, що імплементувати результати референдуму має Верховна Рада наступного скликання.
Експерт з питань антикризового управління, юрист, адвокат Михайло Гагаркін вважає саму ідею референдумів хорошою. Інша справа – що саме буде прописано в законі, а також – які теми збираються виносити на референдум.
"Вкрай важливо побачити текст законопроекту про т. зв. "народовладдя". Вивчити його з реальними експертами, які можуть прорахувати всі ризики. На жаль, останнім часом багато законів, поданих до парламенту, не витримували жодної критики. Втім, як і низка ініціатив уряду, де зібралися некомпетентні дилетанти, які роблять помилки в політекономії, в галузі держави і права", — сказав він.
При цьому Гагаркін відзначив саботаж чиновниками середньої і вищої ланки змін в країні і висловив переконання, що "не потрібно ускладнювати ситуацію референдумами, на які можуть виносити розколюють суспільство ідеї".
Політичний аналітик, фахівець з політичного PR в ToShoNado.Agency Андрій Попов наголошує, що закон про народовладдя (референдуми) має вирішити низку проблем, що з'явилися у нової влади. І це побічно доводиться поспіхом, з яким Банкова повернулася до цієї ініціативи.
"Серед таких проблем — легітимізація спірних для суспільства ініціатив (особливий статус Донбасу, легалізація грального бізнесу тощо). Це реакція президента в тому числі і на брак голосів у Верховній Раді під важливі ініціативи. Значить на Банковій допускають, що деякі ініціативи доведеться приймати в обхід депутатів — через інструмент "прямого народовладдя", — підкреслив Попов.
Експерт також не виключив, що прийняття закону є важливим інформаційним приводом, який переб'є негатив від останніх скандалів і вдарить по опонентах влади перед майбутніми місцевими виборами.
Заступник директора Українського інституту аналізу та менеджменту політики, політичний експерт Кирило Молчанов не сумнівається, що закон приймуть, так як це було однією з перших обіцянок в програмі кандидата в президенти Зеленського.
При цьому, на думку експерта, закон буде прийнятий заради виконання передвиборчої обіцянки.
"Важливо прописати, що референдум має носити імперативний характер. Тобто – щоб його результати автоматично імплементувалися на практиці", — пояснив Молчанов.
На думку Молчанова, референдум обов'язково треба проводити з доленосних питань, зокрема, щодо відкриття ринку землі і мирного плану по Донбасу.
Раніше сайт "Коментарі" повідомляв, що фракція "Слуга народу" планує до кінця поточного року подати законопроект про народовладдя.
Новини партнерів
Новини