Реорганізація митниці: експерти оцінили зміни в законі
Українські експерти дали оцінку об'єднання митниці в одну юридичну особу
Верховна Рада України прийняла в цілому законопроект № 2318-1 про об'єднання нової митниці в єдину юридичну структуру. Експерти оцінили для видання "Коментарі" цю ініціативу.
"Поділ структур - удар по корупції"
Правознавець, громадський діяч у галузі забезпечення діалогу влади і громадянського суспільства, державний управлінець в сфері забезпечення національної безпеки Ігор Печенкін вважає в цілому зрозумілою мотивацію законодавців, які виражають думку владної більшості (і не тільки в парламенті).
"Розділити об'єднані раніше неприродним способом в одну структуру (митників досить давно злили з фіскалами, щоб зручніше було качати гроші з митниці) - справа правильна і справедлива, - пояснює експерт. - Кожна з цих структур - окрема галузь контролюючої діяльності. Перетинаються вони тільки в ряді супутніх функцій. А в цілому у кожної - своя історія, мотивація, спектр завдань".
За словами Ігоря Печенкіна, поділом структур буде завдано удар по корупції. В існуючому раніше відомстві, підкреслює правознавець, упор робився на об'єднанні зборів від контрольної діяльності та централізації потоків.
"На жаль, тут позитив закінчується, - продовжує експерт. - Як і багато що за усталеною негативною традицією, робиться для "галочки", непрофесійно, з порушенням закону. Про це пишуть і юристи Головного науково-експертного управління (ГНЕУ) Верховної Ради. Але хто ж з нардепів дивиться їх висновки?", задається питанням експерт.
"Багато зміни носять спірний характер"
Так, прийнятим законом вносяться 120 змін в інші закони України, серед яких є і вельми сумнівної якості і мотивації.
"Наприклад, для стимулювання зарплат митників введено таке нове поняття як "командна премія", поняття про яке немає в трудовому законодавстві, - зазначає Печенкін. - Крім цього, пропонується зробити територіальні підрозділи не самостійними юридичними особами публічного права, а просто підрозділами. Але в той же час - представити їх главам повноваження окремими юридичними документами. Це призведе до неминучого порушення як норм закону, так і соціальних та інших форм гарантій".
За словами експерта, з 13 пунктів зауважень ГНЕУ ВР і пропозицій доопрацювати даний законопроект, не було виконано нічого.
"У такій редакції цей закон шкідливий і порушить безліч норм українського законодавства, - впевнений правознавець. - Для благої справи спрощення виконання різними службами їх функцій, прозорості діяльності, поліпшення діалогу з громадянами шляхом запровадження відкритих онлайн послуг – потрібно залучати до написання законів компетентних фахівців. І відмовитися від штурмівщини. Адже те, що робиться в турборежимі, доводиться потім виправляти дуже довго".
"Можливості митниці в регіонах будуть обмежені"
Політичний оглядач, магістр державного управління Володимир Воля вважає, що ідея законопроекту, який вже став законом, виникла через наміри підвищити керованість митними органами, контроль їх діяльності, в тому числі – над фінансами.
"Автори закону вважають, що приймаючи рішення щодо дій митниці по Україні з одною юрособою в Києві, легше вирішувати питання виконавчої дисципліни у всіх митницях. У тому числі – контролювати їх фінансові витрати, - пояснює політексперт. - Також закон намагається врегулювати деякі питання, пов'язані з майбутньою територіально-адміністративною реформою. Правда, цей мотив недостатньо прописаний в самому законопроекті".
Володимир Воля підкреслює, що прийнятий закон не відповідає низці норм законодавства у різних напрямах (та ж "командна премія", яка ніде не прописана). До того ж, на думку експерта, створення єдиної юрособи, створює низку проблем для функціонування митниць в регіонах.
"Вони не зможуть укладати будь-які договори і бути суб'єктами бюджетного процесу. Їх можливості в управлінні фінансовими ресурсами обмежуються, - пояснює Воля. - Якщо виникають якісь проблеми на регіональному рівні у взаєминах юросіб і фізосіб з митницею, то не маючи стаус юрособи, регіональна митниця не може бути повноцінним відповідачем або виступати в ролі заявника. Все - через Київ. Взаємовідносини митників з місцевими органами влади також стануть менш ефективними".
У законі є положення про те, що керівник Держмитної служби може делегувати певні повноваження нижчестоящим керівникам. Але цей момент, вважає експерт, є досить спірним. Тому що повноваження, закріплені за главою ГТС, та не можуть, згідно з іншим законом, бути делеговані кому-небудь.
"Ми бачимо бажання авторів зробити митні органи більш доступними для скарг юридичних та фізичних осіб. Щоб у тих, хто має претензії до митниці, було більше гарантій, що їх скарги будуть розглянуті у встановлені терміни - і відповідальніше, ніж раніше. Схоже, автори законопроекту прагнули посилити напрям роботи, пов'язаний зі зверненнями, скажімо так, "споживачів послуг митниці". Але в законі занадто багато недоліків і суперечностей. В результаті намір посилити контроль за ефективністю використання коштів і виконавської дисципліни вилилося в те, що ігноруються питання, пов'язані з ефективністю взаємодії митних органів в регіонах з місцевими органами влади і юрособами та фізособами на місцях. Керованість митними структурами на місцях підвищується, але страждає їх маневреність і ефективність".
Як повідомляв портал "Коментарі", раніше глава митниці Максим Нефьодов скаржився, що рахунки ГФС щодня блокуються судовими позовами.