Закон про децентралізацію: експерти розповіли, чого варто очікувати від публічних обговорень

Експерти висловили думку стосовно того, що може змінити децентралізація в Україні


У Києві стартували публічні обговорення раніше двічі відкликаного з парламенту закону про децентралізацію, зі змінами до Конституції. Обговорення проходять за участю органів державної влади, експертів та представників громадськості. Експерти висловили виданню "Коментарі" думку щодо можливих змін та наміри влади прийняти закон до цих місцевих виборів.

Зазначимо, що конституційні зміни щодо децентралізації, на думку представників партії "Слуга народу", можна провести до місцевих виборів – прийняти в першому читанні на поточній сесії, а у другому і остаточно – до початку четвертої сесії, 2-4 вересня.

Зміни у сфері децентралізації давно назріли

Аналітик, фахівець з політичного PR в ToShoNado.Agency Андрій Попов вважає, що зміни у сфері децентралізації давно назріли.

"Населення України з 1991 року помітно скоротилася, виникла проблема Криму і Донбасу, Асоціація з ЄС та інше, – відзначає аналітик. – Важливо, щоб під час реформи поняття не підмінювалися; децентралізація не перетворювалася на централізацію, а укрупнення – в примусове поглинання. Особливо це стосується прав префектів, які мали необґрунтовано широкі повноваження у попередній версії законопроекту".

Також Попов вважає за необхідне реальне залучення людей з регіонів в процеси обіцяного народовладдя. Для цього потрібні механізми прямої демократії – референдуми, яких поки що ніхто не планує.

"Є вимоги Європейської хартії місцевого самоврядування, де багато вже нюанси прописані – винаходити "велосипед" не треба, – упевнений експерт. – Ігнорування цього досвіду, серед іншого, і стало причиною критики попередніх "децентралізаційних ініціатив" Офісу президента України з боку ЄС, посольств Німеччини, Швеції та Канади, місцевих рад. Коли ще 55 мерів міст робили єдине звернення до президента? Це явна ознака, що щось пішло не так... Влада поспішає під місцеві вибори, і це, насправді, добре. І без того майже 30 років "мусолим" це питання. Пора його вирішувати. Але і турборежим тут не вихід. До прийняття закону на цій сесії не вірю – документа як такого немає, старий варіант президент відкликав, а новий не погодили. Плюс, Верховна Рада надовго загрузла в земельному питанні. Думаю, раніше осені ми закінчення реформи не побачимо".

Андрій Попов підкреслює, що необхідний баланс думок, комунікація з суспільством і місцевими органами влади, а також здоровий глузд.

"Інакше, – прогнозує аналітик, – можливий місцевий бунт по всій країні. Те, що трапилося в Нових Санжарах (протести проти приїзду евакуйованих з Китаю українців, – ред.) показало, що ситуація на місцях вибухонебезпечна з-за величезної кількості накопичених проблем".

Чекають тривалі переговори

Політолог Максим Джигун підкреслює, що децентралізація – тривалий і складний процес, що вимагає серйозної підготовки і консультацій зі всіма зацікавленими сторонами. І в цьому сенсі монобольшінство зараз все робить правильно. Хоч слід було з подібних консультацій почати ще раніше.

"Що стосується суті законопроекту Зеленського, то в ньому було чимало неоднозначних нюансів, які зменшували можливість прийняття закону про децентралізацію. І якщо їх не виправити, можуть бути проблеми", – впевнений Джигун.

Першим і, мабуть, самим серйозним каменем спотикання цього проекту є запровадження інституту префекта.

"У разі створення дійсно незалежного інституту префектури в Україні, влада має реальний шанс побороти ту частину криміналізованою місцевої еліти, яка вже давно зрослася з місцевою владою і безперешкодно вирішує власні питання, – зазначає політолог. – Якщо ж цієї незалежності не буде (а такі підозри є), президент значно збільшить свою жорстку владну вертикаль, фактично стаючи головою країни з прямим доступом до діяльності органів місцевого самоврядування. Саме ця загроза і спонукала наших європейських партнерів розкритикувати цей законопроект".

Другою проблемною частиною президентського законопроекту є, на думку експерта, відмова від назв та кількості областей в Україні.

"Це ставить під загрозу територіальну цілісність України і може привести до розростання сепаратистських рухів в країні, – пояснює Джигун. – Більше того, у разі прийняття законопроекту в існуючому вигляді зараз, парламент розв'язує руки більшості щодо ручного управління областями України".

І третій момент – диспропорція впливу та фінансової незалежності округів, яка обов'язково виникне у разі прийняття цього законопроекту.

"Адже укрупнення територіальних одиниць, відповідно до цього законопроекту, відносить до одних округах міста і промислові центри, які мають доходи, фінансову стабільність. А в інші увійдуть села і дотаційні містечка", – каже політолог.

Вплив місцевих виборів

Політичний експерт Євген Магда зізнався: "Відверто кажучи, мене турбує прагнення правлячої партії внести зміни в Конституцію за принципом "Хапай мішки – вокзал відходить". Нагадаю, що процес створення ВІДГ в Україні ще не завершено, а зміни до Конституції, як видається, пов'язані із створенням умов для проведення восени 2020 року місцевих виборів в ОРДЛО".

На думку політексперта, представники "Слуги народу" не розуміють, або роблять вигляд, що не розуміють, символізм проведення виборів в ОРДЛО. І не усвідомлюють, що під час виборів будь-якого рівня український прапор повинен висіти над кожною виборчою дільницею в Україні.

"Відрадно відзначити, що існуючі загрози всі ж розуміють багато представників місцевої влади, а прагнення "переламати через коліно опираються сьогодні для "Слуги народу" – небезпечна ілюзія", – резюмує Магда.

Раніше "Коментарі" писали, що президент Володимир Зеленський відкликав з Верховної Ради законопроект про внесення змін до Конституції України щодо децентралізації. Дане рішення було прийнято під час наради Зеленського з головою та заступниками фракції партії "Слуга народу". "На зустрічі обговорювалися питання, пов'язані із завершальним етапом реформи децентралізації... Розвиток місцевого самоврядування повинен поєднуватися з ефективними конституційними механізмами захисту державного суверенітету і територіальної цілісності, а також конституційних прав і свобод громадян", - йдеться в повідомленні.