Boeing "МАУ" не МН17: експерти прокоментували визнання Ірану

Влада Ірану, на думку експертів, вчинила максимально розумно в цій ситуації

Влада Ірану визнала, що причиною авіакатастрофи літака "Міжнародних авіаліній України" під Тегераном 8 січня стала "людська помилка, допущена в період кризи, що виникла через авантюрні дії США". А саме – запуск ракет ("під час польоту літак опинився в безпосередній близькості від одного з важливих військових об'єктів Корпусу вартових ісламської революції (елітні частини ЗС Ірану) за формою і висотою польоту нагадував ворожий об'єкт").

Експерти висловили виданню "Коментарі" думки щодо можливих наслідків цього запізнілого визнання.

Директор Центру вивчення української політики Максим Семенов називає рішення Ірану визнати свою помилку найбільш розумним в такій ситуації.

"При розслідуванні інциденту, очевидно, не вдалося б приховати факт ураження літака зенітною ракетою. Про це вже відкрито заявляли керівники та представники розвідок західних країн, - нагадує експерт. - Як наслідок, визнанням провини Іран прагне послабити ймовірні санкції. Американські "яструби" явно будуть тиснути і далі. Однак і Україна, і Європа, судячи з усього, задовольняться офіційними вибаченнями Ірану, виплатою компенсацій і покаранням винних".

На думку Семенова, визнання Тегераном своєї провини дозволить Україні та Ірану і далі розвивати двосторонні відносини, що було б неможливо в разі глухої відмови іранської сторони.

Експерт вважає, що Іран своїм визнанням зняв тему авіакатастрофи літака "МАУ" з близькосхідного порядку денного.

"Я б звернув увагу на заяву іранської сторони про те, що після визнання своєї провини, Тегеран відновить свою систему ППО. Традиційно на цьому ринку сильний вплив Росії, а, отже, роль Москви в якості арбітра в близькосхідних справах лише посилиться", - упевнений Семенов.

Черговий Boeing на рахунку російських "зеніток"

Деякі фахівці проводять паралелі між трагедією в Ірані та знищенням малайзійського "Боїнга" над Донбасом. Нагадаємо, що 17 липня 2014 року в небі над селом Грабово (Шахтарський район Донецької області, підконтрольний бойовикам терористичної "ДНР") зенітною ракетою був збитий літак Boeing-777 "Малайзійські авіалінії", що виконував рейс MH17 (Амстердам - Куала-Лумпур). В результаті тієї авіакатастрофи загинули всі 298 людей, що знаходилися на борту. Пасажирами рейсу були громадяни 10 країн. Спільна слідча група (JIT) довела, що ЗРК "Бук", використаний для запуску ракети, належав 53-й зенітній ракетній бригаді ЗС РФ (дислокується в Курській області). Кремль вперто заперечує свою причетність до трагедії.

Коментуючи визнання Ірану, журналіст Павло Канигін нагадує, що російська влада і особисто Путін вже шостий рік не визнають причетність своїх військових до атаки на рейс МН17.

"Так забрехалися, що і смішно і гірко, і вся ця ганебна спадщина в результаті, судячи з усього, перейде наступному поколінню, якому жити в сором і розплачуватися за позовами", - пише Канигін.

Відповідальність неминуча

Заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдан Петренко зазначив виданню "Коментарі", що, на відміну від РФ, Іран збив літак на території, яку офіційно контролює.

"І за це він понесе відповідальність, навіть якщо офіційно визнав свою провину. Відповідальність юридичну, політичну, і іміджеву, - впевнений Богдан Петренко. - Визнання ж Росією провини у збитті Боїнга MH17, навіть випадковому - це не просто визнання своєї помилки в загибелі 298 пасажирів того рейсу. Це визнання того, що російські війська офіційно беруть участь у війні з Україною та окупації її території. А саме це є більшою проблемою для Кремля".

США позбулися одного козиря

Політолог, керівник Центру аналізу та стратегій Ігор Чаленко також зазначає, що після визнання іранського президента Хасана Рухані фатальний рейс PS752 дійсно став в один ряд з резонансною катастрофою борту MH17 в 2014 році.

"Але я б не поспішав проводити повні паралелі між крахом двох "Боїнгів" в частині фактажу, - каже Чаленко. - Єдине, що їх ріднить на даний момент - це знищення цивільних літаків зенітними ракетними комплексами в зоні ескалації, ймовірна країна виробництва озброєння у двох випадках, а також безпечність служб повітряного руху".

На думку політолога, керівництво Ірану прекрасно розуміло, що подальше заперечення причетності до інциденту з PS752 призвело б до додаткового геополітичного напруження, а також дало б США додаткові козирі в тиску на офіційний Тегеран.

"Безумовно, я переконаний, непряму роль у визнанні Ірану зіграв кейс MH17 в тому розумінні, що крах 2014 року став приводом для введення низки санкцій проти Росії, - продовжує Чаленко. - Плюс - PS752 був збитий безпосередньо біля Тегерану, а не де-небудь в Іраку. Як би цинічно це не звучало, але Іран в цій ситуації вирішив обійтися "малою кров'ю", фактично знявши трагедію з інформаційного порядку у середньостроковій перспективі. Тепер іранській владі достатньо провести показове розслідування, покарати винних, принести офіційне вибачення і оперативно виплатити компенсації сім'ям загиблих".

Експерт не виключив судових розглядів, але їх підтримка на рівні держав буде невелика.

Як повідомляв сайт "Коментарі", Верховний лідер Ірану Алі Хіменеі пообіцяв, що результати розслідування катастрофи літака "МАУ" будуть оприлюднені.