Законопроекти "слуг народу": експерти пояснили причини відкликання

Українські політологи проаналізували причини відкликання законопроектів з Верховної Ради

Після серйозної критики президент України Володимир Зеленський вирішив відкликати подані зміни до Конституції України щодо децентралізації (фактично звужують прав місцевого самоврядування), а глава фракції "Слуга народу" Давид Арахамія - законопроект про зміни до Регламенту Верховної Ради (їм, зокрема, пропонувалося голосувати за законопроекти тільки в четвер, а також звужувалася роль опозиції). Експерти пояснили виданню "Коментарі" подібні дивні маневри, які, по суті, підривають довіру до влади.

"Роз'єднаність всередині президентської фракції"

Політичний експерт аналітичного центру "Будинок демократії" Анатолій Октисюк вважає, що є, як мінімум, чотири причини подібного пінг-понгу проектами законів.

"Перша - недостатнє опрацювання законопроектів, - зазначає експерт. – Законодавча робота депутатів, уряду, тих, хто пише закони від імені президента – знаходиться на неналежному рівні. У підсумку – проекти виходять слабкі, "сирі". Друга причина – при написанні законопроектів не проводяться належні обговорення з експертами, з тими, хто реально "в темі". У підсумку виходить, що над документами працюють люди, відірвані від розуміння проблем, які вони намагаються законодавчо регулювати. Це і економічні закони, і закон про децентралізацію "від президента", і закон "про ЗМІ", і багато інших. Третє – у монобільшості немає достатньої кількості голосів для прийняття законопроектів. На папері-то вони як би є. А в реалії – ні. Тому що це ніяка не монобільшість. Фракції "Слуга народу" доводиться постійно домовлятися з різними відгалуженнями всередині себе. Ще одна причина – позиція Заходу, який жорстко реагує на деякі речі, які намагається "просунути" Банкова. Як було з тими ж зручними для центральної влади новаціями щодо децентралізації. Довелося відкликати".

На думку Анатолія Октисюка, внесенням "сирих" або явно під себе писаних законопроектів і подальшим їх відкликанням влада "підставляє" себе, демонструючи і некомпетентність, і роз'єднаність.

"Перші півроку було накопичення негативу, а тепер він почав виливатися, проектуватися. Поки що - у вигляді кадрових потрясінь в уряді і все більш явної роз'єднаності партії влади. Але все явно йде до структурної політичної кризи, який може закінчитися навіть достроковими виборами парламенту", - прогнозує експерт.

"У монобільшості знаходиться все менше голосів"

Народний депутат VIII скликання, юридичний і політичний експерт Ігор Алексєєв підкреслює, що реформа децентралізації, яка була запущена в 2014 році першим урядом Арсенія Яценюка, стала однією з найуспішніших в Україні. І відповідні зміни в Конституцію - важливий момент, який повинен закінчити цей процес.

"Але не ті зміни, які пропонує Зеленський, - зазначає експерт. – Ми стали свідками безпрецедентної ситуації, коли президентський законопроект про зміни до Конституції другий раз видаляється з парламенту. Тому що немає ніяких перспектив набрати необхідних 300 голосів (це зміни до Конституції – тут треба конституційну більшість, а не просто парламентську в 226 голосів для ухвалення закону в цілому. У монобільшості все менше голосів знаходиться навіть всередині себе – для прийняття законів 226-ма голосами. А тут – взагалі без шансів. Провал законопроекту в сесійній залі означав би провал всієї президентської команди".

Одним з чинників, які призводять до появи та відкликання такого роду законопроектів, Алексєєв називає абсолютну законодавчу неготовність зазначених документів, а також бажання представників влади взяти парламент "нахрапом". Але якщо в перші місяці роботи Ради це ще вдавалося, то зараз подібне вдається все рідше.

"Якщо все ж у президента і його команди є бажання конституційно закріпити правильну реформу децентралізації (а не централізації, що передбачав запропонований законопроект), потрібно відкривати широку дискусію, напрацьовувати якісні рішення які будуть в першу чергу підтримані місцевими громадами, - упевнений експерт. – Тими самими, які гостро (і по справі) критикували і перший, і другий варіанти президентського законопроекту".

Що стосується ситуації з законопроектом "Слуги народу" щодо регламенту (також відкликаний), то такий документ, на думку Алексєєва, переслідував мету мінімізувати роль і вплив опозиції у процедурі подачі поправок і їх проходження у парламенті.

"Роль групи депутатів подібними нововведеннями зводилася фактично до нуля, - підкреслює експерт. – Прийняття такого закону стало б великим мінусом для парламентаризму, вільнодумства. І те, що його вирішили не вносити, каже, що навіть 226 голосів, навіть всередині провладної фракції, немає".

Нагадаємо, що раніше експерти поділилися з виданням "Коментарі" думкою щодо того, наскільки змінився законопроект про ринок землі - і які його шанси бути затвердженим в цілому.