Рубрики
МЕНЮ
Сергей Медведев
Сьогодні, 16 квітня, відбудеться позачергове засідання верховної Ради (ВР) України. Буде розглянуто низку законопроектів, зокрема – зміни до регламенту ВР для можливості прийняття т. н. антиколомойского (банківського) закону.
Нагадаємо, що законопроект № 2571-д (він же – аниколомойский або банківський) про внесення змін до деяких законодавчих актів України з окремих питань функціонування банківської системи було прийнято 30 березня за основу. В ньому прописана заборона повернення колишнім власникам націоналізованих банків, а також заборона повернення на ринок збанкрутілих банків, власники яких через суди домоглися скасування постанови Нацбанку про свою неплатоспроможність. Прийняття цього закону – одна з ключових вимог Міжнародного валютного фонду (МВФ) для одержання Україною нової кредитної програми.
Ряд експертів стверджує, що в закон внесли норми, що дозволяють "рейдерить" банки – "віджимати" їх фактично безперешкодно. При цьому НБУ нібито отримує потужні важелі впливу на ситуацію, а суди стають "пустушкою".
Між першим і другим читанням до законопроекту подано рекордні близько 16,5 тисячі правок. Це робить неможливим прийняття його найближчим часом без змін у закон про регламент роботи ВР.
Політичний аналітик Сергій Лозовський підкреслює, що закон, навколо якого зараз ламається стільки копій, варто було б назвати не "антиколомойским" або "банківським", а – законом проти приватної власності.
"Незалежно від того, хто надихає нардепів на прийняття цього марення, документ у такому вигляді руйнує основи вільного світу і підприємництва, – відзначає аналітик. – Згідно прописаних там "нормам", хтось (в нашому випадку – за допомогою НБУ), поза рішень суду, може позбавити вас власності. І ви не можете цього навіть толком оскаржити. Поки що взагалі не ясно, чи є можливість домогтися хоч якоїсь компенсації за те, що у вас просто "відіжмуть" той же банк, ті ж внески і так далі".
Лозовський не бачить нічого дивного в тому, що подібні "ляпи" (неусвідомлено, а швидше за все – усвідомлено) потрапили в закон, заради ухвалення якого нардепи готові переформатувати регламент.
"Чи варто дивуватися, якщо наші парламентарі гордо надягають на себе футболки з написом "Маю право на помилку". Як би захищаючи викладачів, які роблять "ляпи" під час онлайн-уроків. Але ж потрібно розуміти, яку посаду ти займаєш! Навряд чи хтось із нардепів зрадів би, побачивши в таких футолках, наприклад, лікаря, до якого прийшли на прийом, – каже політексперт. – Що стосується намірів парламентаріїв переосмислити регламент... Я і раніше говорив, що їх нездоровий ентузіазм у прийнятті незаконних рішень весь час пручався в нескінченне порушення регламенту. І найпростіший варіант – скасувати регламент. Немає закону – немає порушень. І сьогодні, на жаль, "слуги народу" можуть прийняти будь-яке рішення".
При цьому, підкреслює Сергій Лозовський, той напис про право на помилку, як численні порушення закону з боку влади, наштовхнули на думку про інший напис.
"Українцям пора випускати футболку з написом "Без права на помилку". Та помилка, яку ми зробили в минулому році, привівши до влади цих людей, повинна бути виправлена, – упевнений експерт. – Причому виправлена в найкоротші терміни, поки ще ми – ті, хто може одягти ту саму футболку – "Без права на помилку".
Політолог, політичний консультант Володимир Фесенко вважає, що переформатувати регламент вдасться, якщо вдасться знайти компроміс з низкою опозиційних депутатів (1-2 опозиційних фракцій 1 депутатська група).
"Необхідно 20-30 додаткових голосів, – пояснює політолог. – Може бути, вистачить і 15-ти. Компроміс може стосуватися лише прискореної процедури розгляду поправок до законопроектів, за якими подано величезну кількість поправок (наприклад, понад 1000). Без відповідних змін регламенту нормальна робота парламенту і весь законодавчий процес будуть під постійною загрозою зриву через використання брудної технології спамових поправок".
Якщо приймуть зміни до регламенту, це дозволить прийняти і антиколомойский закон, впевнений Фесенко. А це, в свою чергу, дозволить відновити співпрацю з МВФ і отримати від Фонду антикризову програму фінансування.
"Теза про рейдерство банків я вважаю маніпулятивним аргументом противників цього закону, – зазначає експерт. – Цей закон стосується вже націоналізованих банків (тому термін рейдерства некоректний), в які вкладено фінансування держави. І було б несправедливо повертати колишнім власникам банки, в порятунок і рекапіталізацію яких держава вклала мільярди доларів. Головним чином це стосується Приватбанку".
Зміни регламенту вже назріли, тому що всі бачать, як за допомогою внесення правок можна паралізувати роботу ВР. Зараз чи пізніше, але цю проблему доведеться вирішувати, впевнений політолог Кирило Сазонов.
"А от законопроект про регулювання банківської сфери, під який і змінюють регламент, став фактично пасткою для депутатів. І він несе загрозу не стільки Коломойському, скільки всій банківській системі України, – зазначає Сазонов. – Якщо депутати приймуть цей закон, вони дадуть владі важелі тиску на банки, аж до рейдерських захоплень. В ситуації, коли саме через банки іноземці зможуть купувати землю – це важко назвати випадковою помилкою".
Якщо ж закон не приймуть, ми залишимося без кредиту МВФ і ризикуємо отримати до осені дефолт, пояснює політолог.
"Так що законопроект прописали таким чином, що Україна програє в будь-якому випадку", – резюмує Сазонов.
Новини партнерів
Новини