"Геноцид чи панацея": думки про припинення руху громадського транспорту в Києві
Експерти оцінили рішення влади зупинити громадський транспорт у столиці
У зв'язку з епідемією коронавіруса в Києві з понеділка припинено перевезення пасажирів у громадському транспорті (виняток зробили тільки для працівників критичної інфраструктури). Експерти висловили виданню "Коментарі" думки щодо правильності цього рішення.
У вихідні градоначальник столиці Віталій Кличко заявив, що з 23 березня громадський транспорт Києва буде перевозити виключно пасажирів, які їдуть на роботу на підприємства, що забезпечують критично важливі сфери життя міста. Мова про медпрацівників, рятувальників, правоохоронців, працівників сфери ЖКГ, продуктових магазинів та аптек, а також співробітників стратегічних підприємств. Для їх перевезень розроблені спецмаршруты громадського транспорту.
"Жорстко, але необхідно"
Політичний експерт Олег Петровець впевнений, що київська влада робить все можливе, щоб убезпечити мешканців столиці від зараження коронавірусом.
"Припинення громадських перевезень – це серйозна, але необхідна превентивна міра, щоб уповільнити інфікування міста, – підкреслює політексперт. – Медики і вчені багатьох країн попереджають: повністю зупинити поширення COVID-19 поки неможливо, а ось мінімізувати контакти людей один з іншим – цілком. І громадський транспорт – це те місце, де люди частіше всього заражаються ГРВІ та грип через порушення правил перевезень. Такі ж ризики існують і з новим коронавірусом, адже він вкрай контагіозний".
Дотримуватися відстань 1,5-2 метри один від одного в транспорті і метро пасажири не в змозі, підкреслює Олег Петровець.
"До того ж, враховуючи наш менталітет в дусі "авось пронесе", деякі навмисно ігнорують і будуть ігнорувати основні правила, піддаючи себе та інших небезпеці, – продовжує експерт. – Так, поки ситуація з громадськими перевезеннями вкрай складна. Але для працівників стратегічно важливих соціальних структур (лікарень, аптек, супермаркетів, ЖКГ, поліцейських і пожежних ділянок тощо) в звичайному режимі курсуватиме транспорт. Кияни повинні усвідомити, що всі обмежувальні заходи – це лише заради їхнього здоров'я. Карантин – це не канікули. Фраза "смерть – це те, що буває з іншими" в даному випадку не пройде".
"Свідома геронтофобная політика"
Політолог, кандидат історичних наук Андрій Ганжа вважає рішення про припинення в Києві транспортної перевезення пасажирів в громадському транспорті "геноцидним актом, зведеною в ступінь банальну дурість".
"Геноцидний – бо що навіть не запропоновано логістика життєзабезпечення тих груп населення, які входять у концентраційну (вибачте, карантинну) зону, – пояснює політолог. – Насамперед малозабезпечених верств, які позбавляються доступу до дешевих продуктових ринків, вторинної та третинної медичної допомоги. Як, наприклад, жителю Лівого береги Києва тепер дістатися в Центр мікрохірургії ока на Комарова, центрам соціального забезпечення тощо подібне? Все це нагадує свідому геронтофобную політику".
А що до дурості, то як інакше, за словами експерта, оцінити подібне рішення в умовах відсутності інформації про реальну епідеміологічний стан в країні.
"Адже про те, що у нас немає в достатній кількості навіть тест-систем, не говорила тільки ледача "говорящая голова" на телеекрані, – зазначає Ганжа. – Зате більшість таких "голів" з азартом виправдовували закриття метро. Зупинити-то просто, але хоча б хтось прорахував, як і за які гроші його будуть потім "заводити"? А це зовсім недешево. А ще з великим задоволенням демократи ненудною ЗЕ-команди шукають шляхи "зрубати грошенят по легкому". Це я про штрафи і терміни нового карантинного законодавства. Я рідко погоджуюся з запропонованими формулюваннями, але з формулою "боротьба з коронавірусом обійдеться Україні дорожче втрат від вірусу" – не посперечаєшся".
"Раніше треба було думати"
На думку політичного і економічного аналітика Дениса Гаєвського, правильне рішення, прийняте не вчасно, є помилковим.
"Скорочувати транспортний повідомлення в Києві необхідно було два-три тижні тому, – впевнений Денис Гаєвський. – В умовах, коли в країну повернулися десятки (якщо не сотні) тисяч людей з осередків епідемії без всяких перевірок та дотримання режиму карантину, а також, зважаючи на відсутність достатнього кількості тестів для визначення коронавіруса, припинення транспортного повідомлення буде малоэффективым інструментом стримування епідемії".
На думку експерта, це рішення виглядає зняттям відповідальності з центральної та місцевої влади за епідеміологічну обстановку.
"В кінцевому підсумку економічні і соціальні ризики через кілька тижнів переважать ризики епідеміологічні, – вважає Гаєвський. – Мені здається, що, говорячи про наземний транспорт, необхідно було збільшувати кількість рейсів для недопущення надмірного скупчення людей у ньому. А що стосується метро, то можна було обмежитися скороченням годин роботи і перервами (для проведення санітарної обробки), недопуском людей без масок і зменшенням інтервалу ходіння поїздів".
Як повідомляв портал "Коментарі", з понеділка, 23 березня, громадський транспорт в Києві буде перевозити виключно тих пасажирів, які їдуть на роботу на життєзабезпечуючі підприємства.