Рубрики
МЕНЮ
Член ради асоціації "Земельна спілка України" Сергій Біленко розповів виданню «Коментарі», які існють тіньові схеми оренди землі, що потрібно зробити, щоб їх подолати, і чи має до цього відношення законопроект №3131, який пропонує введення мінімальної податкової виплати з кожного гектара землі
"Тіньових схем вистачає. Щодо земель приватної власності – дуже часто аграрне підприємство, бажаючи заощадити на податках, укладає з власником землі усний договір оренди – і сплачує орендну плату "кешем". Юридично у такого підприємства права оренди не існує. По-перше, договір оренди укладено не в письмовій формі, а по-друге, право оренди не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Однак фактично договір діє, підприємство вирощує на земельній ділянці сільськогосподарську продукцію, а власник отримує готівкою орендну плату. Письмово це ніяк не оформляється. Юридично землю використовує фізична особа – власник землі, а фактично – приватна структура.
Є також випадки тіньової оренди земель державної власності. Мова йде про землі держпідприємств, які передані їм державою у постійне користування. Земельне законодавство не надає постійному користувачу права передавати свої землі в оренду, він повинен використовувати їх самостійно. Однак часто йдеться про тисячі гектарів, які передавалися держпідприємству в постійне користування ще в радянський час.
Зараз ресурсів використовувати цю землю своїми силами у підприємства часто вже немає. Тому укладаються різні угоди "квазі-оренди": договори про спільну діяльність, про спільне обробленні земельної ділянки, інвестиційні договори і т. д. За цими договорами фактично право використання землі переходить до приватної структури, а держпідприємство отримує за це певні гроші (плюс до цього його керівник часто кладе певну суму собі в кишеню). Юридично землю використовує держпідприємство, а фактично – приватна структура.
Таких випадків досить багато (як багато і, відповідно, тіньового зерна, вирощеного на таких схемах). У зв'язку з економією на податках, собівартість такого зерна істотно нижче, що дає підприємствам, які використовують такі схеми, конкурентні переваги порівняно з аграріями, які працюють "в білу". Ну, і, звичайно, суттєві збитки в даній ситуації у бюджетів, які недоотримують податки.
Що стосується законопроекту №3131, то він вводить мінімальне податкове навантаження на 1 га, незалежно від того, чи використовується земля чи ні. Тобто, використовує землю власник чи ні, він повинен заплатити в бюджет певну суму податків. Якщо ця особа працює "в білу", його інтересів це не торкнеться, він і так ці податки платить. А ось ті, хто передає землю в оренду без документів, будуть переходити на офіційну оренду, тому що ніякого "бонуса" від неоформленої оренди вони не отримають.
Ідея досить проста. Звичайно, є маса деталей, які потрібно передбачити, щоб закон працював. Наприклад, це не повинно стосуватися невеликих ділянок, на які громадяни вирощують с/г продукцію для власних потреб. Є питання по землі для садівництва, яка де-юре теж є землею сільськогосподарського призначення, але де-факто часто це – дачні ділянки. Є ще багато нюансів, які потрібно врахувати. Але в цілому головна мета законопроекту, – стимулювати легальне використання землі, – правильна".
Новости партнеров
Новини