Рубрики
МЕНЮ
Глава Центру дослідження соціальних перспектив Донбасу, один з учасників політичної підгрупи Тристоронньої контактної групи переговірників в Мінську Сергій Гармаш розповів виданню «Коментарі», навіщо Верховна Рада на цьому тижні на рік продовжила закон «Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей» , і чому відповідні зміни не будуть вносити в Конституцію України
"Імовірність законодавчо закріпити "особливий статус" ОРДЛО в Конституції України - нульова. У Мінських угодах (МУ) немає таких вимог. Це - міф, проросійський наратив, який часто використовують деякі політики і журналісти, лінуючись вивчити МУ. А там вказано, що повинна бути проведена конституційна реформа з урахуванням особливостей ОРДЛО. Усе! Конституційна реформа, децентралізація, з урахуванням особливостей... Яких саме особливостей - це вже питання до наших законодавців. Думаю, що такі повноваження в рамках децентралізації слід дати всім регіонам. Ті ж муніципальні органи правопорядку вже діють в ряді міст.
Цілком прийнятним вважаю і узгодження з представниками місцевої влади призначення глав прокуратури і судів в дані регіони.
Нагадаю, що особливі повноваження, особливий статус вже закріплені законом "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей", прийнятим у вересні 2014 року. І там фактичні враховані всі вимоги про так званий особливий статус, які містяться в Мінському комплексі заходів ( "Мінськ-2", підписаний в лютому 2015 року, після Мінського протоколу вересня 2014 року, відомого як "Мінськ-1"). Підписанти три рази посилаються на цей закон. Саме він є базою Мінських угод, на основі якої буде формуватися модальність нових виборів. Тому змінювати зараз текст цього закону нам не вигідно. Він є, на нього посилаються глави держав нормандського формату. А тому немає сенсу обговорювати це закон з представниками Росії.
Якби ми не продовжили його дію в черговий раз, при цьому зберегли Мінський процес, це б означало, що нам потрібно приймати новий закон. І ось його вже довелося б погоджувати з представниками Росії і ОРДЛО. І текст нового закону міг би виявитися абсолютно неприйнятним для України.
Нинішній закон - рамковий. Він лише позначає особливі повноваження, які в рамках децентралізація і так де-факто мають всі регіони України. При цьому він не наповнює ці повноваження змістом. Не пояснює, якими саме повинні бути ці повноваження, як реалізовуватиметься. А в новому законі це питання Росією ставилося б інакше.
Саме тому важливо було продовжити дію нинішнього закону. Але без включення в нього так званої формули Штайнмайера (ФШ).
Україна в грудні 2019 року, в Парижі, на нормандському саміті, взяла на себе зобов'язання імплементувати ФШ в українське законодавство. І ми готові були внести цю формулу до статті 10 нині чинного закону "про особливий статус". Але оскільки російська делегація заблокувала виконання рішення нормандської четвірки (в тому числі - обговорення внесення ФШ в закон "про особливий статус"), у нас немає можливості зараз її внести. Адже ми не маємо кінцевого узгодженого варіанту.
Тобто, Росія, яка сама наполягає на внесенні ФШ в українське законодавство, сама ж заблокувала цю можливість. Це говорить про те, що РФ розуміє - сама по собі ця формула нічого їй не дає без будь-яких політичних поступок з боку України. Наприклад, нашої згоди на проведення виборів в ОРДЛО до передачі Україні контролю за кордоном. Ми такої згоди давати не будемо, тому ФШ втратила своє значення для РФ. І тому росіяни заблокували всі обговорення, включаючи внесення формули Штайнмайера в наше законодавство".
Новости партнеров
Новини