ДУМКИ

Віктор Скаршевський : Що може завадити стимулювати створення індустріальних парків в Україні

16-04-2021 16:04

0

Віктор Скаршевський

віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців

Під час позачергового засідання Верховної Ради, ввечері 15 квітня, був прийнятий за основу законопроект № 4416-1 про внесення змін до Закону України "Про індустріальні парки", спрямований на залучення інвестицій в промисловий сектор економіки шляхом впровадження стимулів в індустріальних парках. Своєю думкою про запропоновані зміни зокрема і індустріальні парки в цілому з виданням "Коментарі" поділився віце-президент Українського союзу промисловців і підприємців, експерт Growford Institute Віктор Скаршевський

Для розвитку економіки, промисловості, експорту в багатьох країнах застосовуються такі інстурментаріі як індустріальні парки (ІП). Причому вони не просто створюються, для них передбачаються різні стимули. Такі парки існують в Китаї, Південній Кореї, Польщі. У Туреччині їх 415, в Угорщині - 210. До речі, в Угорщині 30% ВВП формують саме індустріальні парки.

В Україні закон про ІП прийнятий давно. Але там не було прописано особливих стимулів. Відповідно - не було особливої зацікавленості для їх розвитку. У нас зареєстровано 48 індустріальних парків, а працюють - всього 7. Їх внесок в економіку - мізерний. Тому і виникла ініціатива у нардепів (хоч логічніше було б, щоб вона виходила від уряду) - прийняти ряд законопроектів для стимулювання створення ІП. Перший прийнятий зараз в першому читанні. Ще два, де прописані митні і податкові стимули - поки на розгляді. Без прийняття всіх трьох, в комплексі, ІП у повну потужність не запрацюють.

У тому законопроекті, що прийнятий 15 квітня, є ряд істотних стимулів. Так, передбачається компенсація 50% витрат підключення і приєднання до електромереж. В Україні це - одна з болючих тем при створенні нових промислових підприємств. Також передбачається компенсація процентних платежів по кредитах (в залежності від частки експорту продукції власного виробництва в загальному доході від їх господарської діяльності). Це важливо з точки зору стимулювання експорту. Чим більше експорту, тим більше компенсаційний відсоток по кредитах. І третій стимул - часткова компенсація інвестицій учасників ІП у створенні виробництва, здійснених протягом перших трьох років господарської діяльності в межах індустріального парку.

Все це - правильні стимули. Але є побоювання щодо перспектив прийняття законопроектів в цілому. І цього, і тих двох, що ще не проголосовані в першому читанні. І перешкоджати цьому можуть наші міжнародні зобов'язання перед МВФ, ЄС, а також Світовою організацією торгівлі (СОТ).

Так, після прийняття законопроекту про локалізацію в першому читанні, була бурхлива реакція з боку ЄС і США. Мовляв, не можна віддавати пріоритет національному товаровиробнику, зокрема машинобудуванню. Це нібито порушує міжнародні зобов'язання, взяті на себе Україною.

Це ж може повторитися щодо законопроектів про стимулювання створення ІП. Та ж СОТ може говорити про порушення принципів конкуренції. А МВФ, хоч ІП працюють у багатьох країнах і показали свою високу ефективність, цілком ймовірно, буде робити наголос, що пропоновані стимули можуть привести до дефіциту бюджету.

Загалом, реалізацію правильної, хорошою ідеї можуть гальмувати міжнародні структури.



Новости партнеров


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!