Блог

Бондарєв Костянтин: Нове підвищення податків - це катастрофічні наслідки для бізнесу та простих громадян

В результаті нових податкових змін прості українці можуть постраждати найбільше, однак підвищенню податків є реальні альтернативи.

0

comments8658

Бондарєв Костянтин

Народний депутат

Член Комітету Верховної Ради України з питань транспорту та інфраструктури

17 вересня Верховною Радою були прийняті зміни у податковому законодавстві. А саме було ухвалено у першому читанні скандальний законопроект про чергове, історичне підвищення податків в Україні.

 

Несправедливі нововведення в податкову систему, які були ініційовані урядом і підтримані парламентом, мають серйозні наслідки як для бізнесу, так і для простих громадян, які постраждають від цього в першу чергу. Складні проблеми вже вкотре вирішуються пошуком простих рішень, в результаті чого страждають прості українці.

 

Збільшення податків на першу та другу групу ФОП, введення авансових внесків на АЗС та додатковий 1% для ФОП третьої групи – це тільки частина нововведень, які безпосередньо вплинуть на малий та середній бізнес. Зокрема, це може призвести до зростання витрат на товари та послуги, що, в свою чергу, відобразиться на бюджетах громадян. Це створить додатковий тиск на бізнес, який продовжує працювати у складних умовах, і змусити підприємців переглядати ціни, що знову ж таки, вплине на купівельну спроможність українців.

 

Ухвалення нового податкового закону, що передбачає різке підвищення військового збору, податків для ФОПів та нові фінансові обов'язки, взагалі загрожує катастрофічними наслідками для української економіки, яка і так постраждала внаслідок війни. Зокрема, стрімке зростання податків і зборів вдарить по малому і середньому бізнесу, що вже стикається з серйозними фінансовими труднощами.

 

Багато підприємств будуть змушені припинити свою діяльність або скоротити обсяги торгівлі, що призведе до ще більшого безробіття та скорочення економічної активності. Таким чином, нові податкові зміни можуть не тільки загострити економічну кризу, але й сильно уповільнити відновлення української економіки.

 

В умовах фінансових труднощів компанії можуть бути змушені скорочувати штат, що призведе до зростання безробіття та погіршення ситуації на ринку праці.

 

В Україні взагалі спостерігається дуже тривожна тенденція до масового закриття бізнесів. За перше півріччя 2024 року, кількість закритих ФОПів зросла на 54% порівняно з аналогічним періодом минулого року, досягнувши майже 92 тисяч. Темпи закриття компаній з початку року також збільшилися на 15%. Попри це замість підтримки для підприємців їх ще більше обклали податками і така податкова політика націлена на знищення малих і середніх підприємців, а не на підтримку і сприяння.

 

Особливо тривожною ця ситуація є стосовно найменш захищених верств суспільства, особливо пенсіонерів, які вкрай потребують підтримки від держави. Підвищення податків, а отже ріст цін та інфляції, стане для пенсіонерів серйозним ударом.

 

Вони вже і так постраждали від зменшення своїх доходів, оскільки за весь період великої війни пенсіонерам не було надано жодних пільг, не було проведено достатньої індексації, щоб вони не відчували росту цін та інфляції. Як наслідок, купівельна спроможність пенсіонерів ще більше знизиться, а їхні і так мізерні пенсії знеціняться. Підняття податків не враховувало того складного становища, в якому опинилися пенсіонери, не враховує реальних труднощів, з якими їм доведеться стикнутися в подальшому.

 

Взагалі, всі податкові ініціативи уряду, прописані в новому законопроекті, матимуть негативний вплив у першу чергу на легальний бізнес, і несуть високий ризик тінізації економіки. Вже зараз, за оцінками Мінекономіки, частка тіньового сектора у нас досягає мінімум 40%. Введення нових податків однозначно буде сприяти зростанню цього показника, що ще більше ускладнить ситуацію на ринку і зменшить прозорість економічних процесів.

 

Але це суперечить нашому руху до Європейського Союзу, який передбачає боротьбу із тіньовою економікою, а не її розширення через необґрунтоване і бездумне податкове навантаження для найбідніших. Це буде тільки знижувати прозорість економічної діяльності і може призвести до подальших фінансових труднощів та проблем в економіці воюючої країни.

 

Я впевнений, що нам потрібно ретельно оцінити наслідки прийняття норм закону, і знайти більш збалансовані рішення. Які б наповнили казну і не погіршили соціально-економічну ситуацію в країні та фінансове становище громадян та малого і середнього бізнесу.

 

Народні депутати, парламентські фракції, громадськість, представники бізнесу неодноразово пояснювали ризики підвищення податків, і пропонували реальні альтернативи. Однак ініціатори додаткового податкового навантаження цього не чули і не хотіли чути. При бажанні уряду та чиновників застосування альтернативних кроків та рішень дозволило б уникнути ухвалення таких драконівських мір, знайти необхідні кошти без зростання податкового навантаження на звичайних громадян.

 

Потрібно здійснити повний аудит державних витрат, щоб виявити та усунути схеми, які призводять до даремних, непотрібних і неактуальних під час війни витрат бюджету. Проблема не в недостатності фінансування армії, а в неефективному використанні вже наявних коштів. Я вже неодноразово писав про одне зі ключових рішень - це необхідність зменшувати видатки державного бюджету замість підвищення податків для українців. Однак на третьому році повномасштабної війни ніхто взагалі не говорить про оптимізацію державних видатків.

 

Потрібно боротися з тіньовою економікою, необхідно повернути контроль над державними активами. І закрити прогалини в оподаткуванні грального бізнесу. В Україні існує також проблема великої контрабанди та масштабного ухилення від сплати податків у цій сфері. Низька ефективність у використанні ресурсів та надмірні витрати на обслуговування нашого державного боргу також потребують термінового перегляду.

 

Не менш важливою є робота з доходами від заморожених активів країни-агресора. Європейський Союз вже погодився передати Україні доходи від російських активів. Реалізація цих доходів могла б забезпечити значний фінансовий ресурс для армії без додаткового навантаження на простих українців та малий і середній бізнес.

 

Але усі ці кроки потребують політичної волі, відповідальності та ефективних рішень, щоб знайти вихід без обтяження простих громадян. Однак уряд і чиновники, як бачимо, вирішили піти найлегшим для себе, але найважчим для народу шляхом.


comments

Новости партнеров

comments

Другие материалы автора


Новости

Подписывайтесь на уведомления, чтобы быть в курсе последних новостей!