Блог

Поддубная Алина: Реалізація «Партнерства Біарріц» та ґендерно-орієнтованого бюджетування

Передумови впровадження ҐОБ

1

comments3309

Поддубная Алина

Эксперт-международник

Помощник-консультант народного депутата Украины 8 и 9 созыва, помощник-консультант депутата Киевского областного совета 7 и 8 созыва, член Украинской Асоциации внешней политики.

Лектор и спикер на образовательных платформах.

С 2011 работает в государственном секторе, возглавляла международное и инвестиционное направление в Киевской областной государственной администрации. На данный момент работает в Министерстве социальной политики Украины

11 вересня 2020 року за ініціативи Першої Леді Олени Зеленської Україна отримала офіційний статус учасниці «Партнерства Біарріц» – міжнародної ініціативи рівних прав і можливостей для всіх.

Приєднання України до цього Партнерства – це  визнання зусиль України у напрямку утвердження рівних можливостей для чоловіків і жінок.

Партнерство Біарріц для гендерної рівності – це ініціатива голів держав Групи семи (G7), яку започаткували 25 серпня 2019 року у місті Біарриц (Франція). Основна мета Партнерства – боротьба з гендерною нерівністю і об’єднання зусиль міжнародної спільноти щодо досягнення гендерної рівності. Для цього Консультативна рада Партнерства визначила 79 найкращих практик-законів щодо гендерної рівності  у таких сферах (насильство, економічне зміцнення, освіта, охорона здоров’я та подолання дискримінації) та закликала лідерів G7 та інших країн впровадити прогресивне законодавство щодо гендерної рівності, спираючись на рекомендації найкращих практик.

 

Що це означає?

 

  • - припинення насильства на основі гендеру;
  • - забезпечення чесної та якісної освіти та охорони здоров’я;
  • - сприяння розширенню економічних можливостей жінок;
  • - забезпечення повної рівності між чоловіками та жінками в державній політиці.

 

У межах Партнерства за Планом, який сьогодні підтримав Кабінет Міністрів Україна готова виконати зобов’язання у п’яти сферах:

 

  • - реформування законодавства у сфері соціальних відпусток, пов’язаних із народженням дитини та доглядом за нею - батько і мати матимуть однакові можливості по декрету; 
  • - розвиток інклюзивного та ґендерно чутливого публічного простору, дружнього до сімей з дітьми та маломобільних груп населення - люди з особливими потребами матимуть рівний доступ до інфраструктури;
  • - наскрізну інтеграцію ґендерного компоненту в освітній процес - хлопці та дівчата матимуть однаковий доступ до освіти незалежно від вибору професії;
  • - забезпечення ефективної реалізації законодавства у сфері протидії домашньому та ґендерно зумовленому насильству - держава готова стати на захист постраждалих через створення нових притулків, кімнат кризового реагування та надання різного виду допомоги; 
  • - зменшення розриву в оплаті праці жінок і чоловіків - за один вид діяльності має бути рівна оплата праці незалежно від статі.

 

Що ж таке ҐОБ або ґендерно-орієнтоване бюджетування?

 

Врахування інтересів, потреб, можливостей та досвіду різних груп жінок та чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства лежить в основі ґендерно-чутливої політики країни. Одним із дієвих інструментів впровадження ґендерно-чутливої політики є ґендерно-орієнтоване бюджетування.

ҐОБ – це застосування комплексного ґендерного підходу в бюджетній політиці та бюджетному процесі на державному й місцевому рівнях, що включає розподіл бюджетних коштів за ґендерним принципом, а також спричиняє посилення прозорості та підконтрольності.

ҐОБ – це спосіб бюджетування, у центрі якого конкретні люди – жінки та чоловіки з різних соціальних та демографічних груп. Основними складниками процесу ґендерно-орієнтованого бюджетування є:

1) ґендерний бюджетний аналіз;
2) зміни в програмах та бюджетах;
3) системна інтеграція ҐОБ у бюджетний процес.

Ключовим компонентом у процесі впровадження ґендерно-орієнтованого бюджетування є ґендерний бюджетний аналіз.

 

Передумови впровадження ҐОБ

  •  
  • - усвідомлення того, яке значення для суспільства мають ґендер та ґендерні відносини, а також як їх оцінює Уряд. Такий принцип є відправною точкою в роботі щодо подолання ґендерної нерівності та сприяє побудові рівноправного суспільства
  •  
  • - суттєві недоліки щодо збору даних перешкоджають проведенню ґендерно-чутливого аналізу. Дані з розбивкою за статтю є необхідною передумовою для оцінки впливу ґендерної політики
  •  
  • - прозорість, партнерство і співробітництво між фахівцями з бюджетування та експертами у галузі ґендерної рівності, а також участь зацікавлених сторін, окрім Уряду, громадянського суспільства та зовнішніх експертів на всіх етапах діяльності
  •  
  • - політична воля продемонстрована політичними лідерами, означає встановлення бачення та забезпечення роботи із ґендерної рівності в довгостроковій перспективі

 

Проєкт «Ґендерне бюджетування в Україні» (далі – ҐОБ) розпочав свою роботу в Україні ще у 2013 році, завершення реалізації – 2018 рік, з подальшим продовженням до 31 грудня 2021 року.

Проєкт реалізується за фінансової підтримки Уряду Королівства Швеції через Шведське агентство міжнародного розвитку (SIDA) для забезпечення консультативної підтримки Міністерства фінансів України у процесі впровадження ґендерно-чутливого бюджетування в України.

На сьогодні це найбільший проєкт у світі із впровадження ґендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі, метою якого є підвищення економічної ефективності і результативності видатків бюджету, що враховують потреби чоловіків і жінок та їх різних груп. Системний підхід до застосування ҐОБ на державному і місцевому рівні поєднує фінансовий та соціальний аспекти бюджету, а також сприяє скороченню ґендерних розривів в Україні.

 

У ході реалізації заходів Проєкту забезпечено:

 

  • - проведення навчальних заходів, нарад та консультацій з питань практичного впровадження ґендерно орієнтованого підходу в бюджетному процесі, на місцевому рівні;
  • - проведення ґендерного аналізу, підготовка пропозицій та рекомендацій щодо запровадження ҐОБ на рівні місцевих бюджетів, у тому числі пропозицій стосовно внесення змін до нормативно-правових актів;
  • - вивчення міжнародного досвіду у сфері впровадження ҐОБ;
  • - здійснення інформаційно-просвітницьких заходів.
  •  

Впродовж 2015-2019 років у всіх областях (крім Луганської і Донецької - інший формат співпраці) та м. Києві створено за розпорядженням голів ОДА робочі групи, які здійснюють ряд заходів щодо впровадження ҐОБ в їх регіонах:

 

  • - проводять ґендерний аналіз програм (цільових, бюджетних), які фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів;
  • - за результатами аналізу розробляють рекомендації і пропозиції щодо врахування ґендерних аспектів у нормативно-правових актах, які регулюють відносини у відповідних галузях, програмах, статистичній та адміністративній звітності та документах, що застосовуються в бюджетному процесі. Врахування цих пропозицій та рекомендацій дозволить зробити видимим те, як по-різному заходи бюджетних програм впливають на людей залежно від їх статі, віку, місця проживання, а також дозволить виміряти вплив цих заходів на скорочення ґендерних розривів;
  • - проводять різні заходи щодо поширення знань про ґендерно орієнтований підхід серед інших учасників бюджетного процесу.

 

Крім того, при Секретаріаті Кабінету Міністрів України існує Секторальна робоча група «Гендерна рівність», що наразі займається впровадженням ҐОБ.

 

Про роботу Секторальних робочих груп можете ознайомитись у цій статті https://comments.ua/ua/blog/kak-vyglyadit-koordinaciya-mezhdunarodnoy-tehnicheskoy-pomoschi-v-ukraine-562.html

  •  

 

 

 

 

 



comments

Новости партнеров

comments

Другие материалы автора


Новости

Подписывайтесь на уведомления, чтобы быть в курсе последних новостей!