Блог

Алексей Буряченко: Безпекова архітектура України перезавантажується. Відсторонення та усунення Венедіктової і Баканова

Давайте будемо відверті, до повноцінної реформи правоохоронних органів, окрім створення нових, ні у минулої, ні у теперішньої влади так руки і не дійшли.

6

comments7335

Алексей Буряченко

Политолог, кандидат политических наук, доктор философии, юрист, финансист

Исполнительный директор Ассоциации органом местного самоуправления "Международная ассоциация малых громад"

Архітектура правоохоронних органів зараз не органічна з перетинанням ряду повноважень та не прихованою конкуренцією між її очільниками. Особливо, ці проблеми загострились під час війни, коли до всього вищесказаного додався ще і відвертий колабораціонізм. Також, цікавою тенденцією стало і те, що чим закритіший правоохоронних орган для перехресного та громадського контролю, тим більше фактів колабораціонізму там виявляються, але здебільшого уже по-факту.

 

Так, станом на сьогодні зареєстровано 651 кримінальне провадження щодо державної зради та колабораційної діяльності працівників органів прокуратури, органів досудового розслідування та інших правоохоронних органів:

- у 198 кримінальних провадженнях відповідним особам повідомлено про підозру.

- зокрема, понад 60 працівників органів прокуратури та СБУ залишилися на окупованій території та працюють проти нашої держави.

 

Останнім яскравим прикладом стало затримання колишнього начальника головного управління СБУ в Криму Олега Кулініча: він входив до злочинного угруповання, яке передавало росіянам секретні дані. Такий масив злочинів проти основ національної безпеки держави та зв’язки, які зафіксовані між працівниками силових структур України та спецслужбами Росії, ставлять дуже серйозні запитання до відповідних керівників. Кожне з таких питань отримає належну відповідь. Я, глибоко переконаний, що саме в цьому полягає причина таких, рішучих, публічних та різких рішень Президента України Володимира Зеленського.

 

Тобто, іншими словами, далі терпіти такого розбрату в правоохоронних органах уже ніхто не буде і ефективність роботи кожного правоохоронного органу буде належним чином оцінена з прийняттям відповідних організаційних та кадрових рішень. В країні немає недоторканих, чи тих хто стоїть вище за інших, якщо навіть ти був в команді президента з самого початку, чи є його другом дитинства!

 

Правоохоронні органи - це частина великої державної машини, а не автономні утворення, які живуть своїм життям, а іноді, окремі працівники ще і дозоляють собі злочинні контакти з ворогом. "Усе, ігри завершені" - ось, що таким рішенням сказав усім правоохоронцям Зеленський, у нас війна і дозволяти собі неефективну роботу, це надзвичайно велика розкіш.

 

На шостому місяці повномасштабної війни ми продовжуємо виявляти в правоохоронних органах - СБУ та прокуратурі - осіб, які співпрацюють із ворогом, передають йому інформацію з обмеженим доступом, діють злочинною групою. Від керівників прокуратури та СБУ Президент очікував радикальних, відчутних та вагомих результатів по очищенню цих органів від колаборантів і агентів ворога. Вочевидь, таких результатів ми не маємо. Саме тому було ухвалене рішення про відсторонення Генерального прокурора і усунення голови СБУ.

 

Про юридичну казуїстику даних рішень сказано уже багато, тому прокоментую ці питання максимально тезово та без "філософських відступів". Чи означають ці рішення Президента України, що Венедіктова та Баканов звільнені зі своїх посад, звичайно ні і це законно та абсолютно логічно. Перед тим як "махати шашкою" потрібно в усіх аспектах ґрунтовно розібратися. Повторюю, президент діяв у повній відповідності до чинного законодавства, у тому числі з ЗУ "Про правовий режим воєнного стану" та ЗУ «Про дисциплінарний статут Збройних сил України». Так, ЗУ "Про правовий режим воєнного стану" закон дозволяє Президенту України відсторонити Генерального прокурора України від виконання своїх обов’язків. А голова СБУ був усунутий від виконання обов’язків, згідно положень ЗУ «Про дисциплінарний статут Збройних сил України». Оскільки голова СБУ військовий, а СБУ підпорядковане саме Президенту України. Нагадаю, що саме Президент України, згідно ч.2 ст.13 ЗУ "Про службу безпеки України", як призначає, так і звільняє голову СБУ своїм указом. 

 

Обидва цих рішення, як відсторонення, так і усунення, носять виключно тимчасовий характер. На сьогодні у провадженні перебувають кримінальні справи відносно співробітників СБУ та прокуратури. Відсторонення та усунення, абсолютно логічно, необхідні для того, щоб виключити вплив керівників відомств на ці слідчі дії. Тобто, як наслідок, за результатами перевірок і слідчих дій Президент України має ухвалити рішення про подальшу долю цих керівників. А саме, рішення про подання чи не подання до Верховної Ради України на звільнення Генерального прокурора і керівника СБУ та призначення нових кандидатур на дані посади. Переконаний, що так і буде. Подальша доля цих осіб буде залежати від результатів інспекції правоохоронних органів і органів прокуратури, та результатів розслідування наявних кримінальних проваджень.

 

І на пряму відповідаючи на панічні крики деяких "експертів" та громадських діячів, про, нібито, порушення президентом Конституції України при звільненні Баканова та Венедиктової. Відповідь дуже проста - ніякого "звільнення" не було, а було "відсторонення" та "усунення", а такі дії в повноваженнях Президента України, передбачені чинним законодавством України. Уважно читайте документи.

 

Резюмую. Добре, що окрім таких рішучих дій по відношенню до членів своєї команди, Президент України Володимир Зеленський, під час свого звернення, дав ще і чіткі відповіді по мобілізації роботи конкурсної комісії по призначенню, за результатами конкурсу, голови САП та подальшому проведенню конкурсу на обрання голови НАБУ. Це і є відображенням тієї самої "політичної волі" президента, про яку усі так багато та давно говорять, але мало хто із Президентів України демонстрував. 

 

Володимир Зеленський рішуче перетворюється на сучасного українського Лі Куан Ю і це надихає. Що ж, будемо чекати подальших дієвих кроків Зеленського по будівництву нової ефективної правоохоронно-безпекової архітектури держави, а потім і створення "Українського Економічного Дива"! Усе тільки починається, епоха великих потрясінь та викликів, може стати для України епохою можливостей та успіхів! Разом до Перемоги!



comments

Новини партнерів

comments

Інші матеріали автора


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!