Блог

Гончаренко Юрій : Кличко зливає 2 млрд грн. грошей киян, аби підвищити прибутки Епіцентру?

У одному зі столичних спальних районів Києва розпочалось масштабне будівництво нової розв’язки біля найбільшого торгового центру “Епіцентр” на вулиці Полярній. Офіційна вартість розв’язки становить 1,3 млрд грн, утім громадські активісти виявили, що реальна ціна об'єкта — щонайменше 2 млрд грн. Доцільність такого проєкту під час війни — та ще й за умови цілої низки інших недобудов у столиці — під великим питанням. Виглядає, що найбільше цей проєкт потрібен саме власникам “Епіцентру”, щоб поліпшити трафік до свого мегамолу на понад 100 тис. кв. метрів. Але чому тоді не перекласти на них хоча б частину витрат?

0

comments4841

Гончаренко Юрій

Правозахист, медіа, міжнародні стосунки

Співкоординатор Інформаційного центру "Міжмор'я", громадський діяч, експерт з суспільно-політичних питань

Будівництво нової розв’язки на Оболоні на перетині вулиць Полярної та Богатирської стало повною несподіванкою як для місцевих мешканців, так і для громадських активістів. Це підтверджується тим фактом, що декілька петицій про оголошення відкритого конкурсу на проєктування розв’язки або про заборону її будівництва з’явилися в публічному полі не на етапі підготовки, а уже коли на майданчику розгорнулась будівельна техніка. 

Для будівництва є красива легенда. Мовляв, побудувати шляхопровід планували ще у 90 -х- на початку 2000-х, проте, як це часто буває і за нинішньої столичної влади, на місці розв’язки несподівано побудували будинок. Потім спробували поновити будівництво у 2007-му (далі криза 2008-го), третій підхід — уже за Кличка, у 2018-2020 роках — все одно невдало. І ось тепер, у розпал українсько-російської війни, коли в столиці в аварійному стані міст Патона, нескінченно триває ремонт Південного мосту, недобудований десятиліттями Подільсько-Воскресенський мостовий перехід, а також в стані постійної недобудови перебувають ще десятки об’єктів — вирішили вчетверте спробувати побудувати “важливу” розв’язку на Оболоні. Звичайно ж, з велодоріжками й тротуарами. 

Формально вартість закупівлі, яка проходила через тендер - 1,3 млрд грн. Однак активісти проєкту “Пасажири Києва” опублікували офіційний аудиторський звіт, відповідно до якого реальна вартість об'єкта — близько 2 млрд грн. “Що являє сума 1,315 млрд грн, яку закладено у тендер, достеменно не відомо. Можливо це попередня оцінка вартості об’єкта чи лише частина робіт, бо немає опублікованого проєкту. Але це не має особливого значення, бо попереду нас чекає мінімум один тендер, який включатиме завершення робіт з актуальними цінами”, - йдеться у дописі активістів. 

Попри озвучені підрядником строки — до кінця 2024 року, реально роботи будуть вестися щонайменше до кінця 2025 року, вважають активісти. Адже саме на такий строк підписано договір. При цьому чинним планом соціально-економічного розвитку у 2023 році передбачено фінансування робіт на об’єкті лише на 265 млн грн. Тобто потрібні будуть або зміни в бюджеті, або це — черговий довгобуд, який висмоктуватиме з киян мільярди. Активісти об’єднання Ukrainian Modernism, які також виступили авторами однієї з петицій про блокування бездумного і необґрунтованого будівництва розв’язки, слушно нагадують: Шулявський шляхопровід спочатку теж коштував 600 млн грн, а у фіналі вийшли далеко за 2 млрд грн. При цьому, за розрахунками експертів, він економить водієві в дорозі щонайбільше 40 секунд. Та й то, він досі не добудований. 

Цікаво, що, за даними “Пасажирів Києва”, розрахунків ефективності розв’язки на Оболоні так ніхто і не надав. “Або є що приховувати, або просто не рахували”, - роблять висновок активісти. Крім того, вони додають, що розв’язка стане пеклом для пішоходів, особливо з маломобільних груп. “Будь-якій людині шлях і час на перехід вул. Богатирської з одного на інший бік збільшиться в рази. Причому доведеться користуватися сходами чи пандусом, коли зараз це можна подолати швидко без будь-яких підйомів. Людям на візках і так нелегко по місту рухатись, а тут потрібно докласти додаткові зусилля на рівному місці”, - пишуть автори. 

Втім, у розв’язки на Оболоні, схоже, ще більш приземлена мета — зменшити шлях водія до однієї єдиної точки — до торгового центру “Епіцентр”. А отже, 2 млрд грн коштів киян, 2,5 роки корків на північному в’їзді до столиці без жодних гарантій пришвидшення трафіку і з пекельними умовами для пішоходів — все це виключно для того, аби Олександр та Галина Гереги (6-те місце в українському Forbes за 2022 рік зі статками понад $1,2 млрд) і надалі могли заробляти якомога більше на своїй комерційній нерухомості. До слова, це уже не перший раз, коли місто ухвалює транспортні рішення в інтересах “Епіцентру”. Жителям району Саперна Слобідка добре відома історія з розворотом біля магазину “Леруа Мерлен”, прямого конкурента “Епіцентру”, який прибрали, аби покупцям було складніше добиратися до них з лівого берега і вони віддавали перевагу ТЦ Герег. Щоправда, тоді обійшлось просто ліквідацією одного зручного перехрестя. 

Та повернімось на Оболонь. Яку частину від розв’язки на Полярній профінансують власники “Епіцентру”? Чи компенсують вони хоча б частину втрат для економіки міста через корки, в яких будуть стояти автомобілі зі сторони Вишгорода до кінця 2025 року і всі, хто їде з Виноградаря на Оболонь і у зворотний бік? Чи поніс хтось відповідальність за проєктування величезного торгового центру без такої розв’язки? Як взагалі відбувається проєктування доріг в місті, де навіть офіційні показники населення в 1,5-2 рази занижені відносно реальних? І чому ухвалюється рішення будувати нові об’єкти без завершення старих довгобудів? Які ризики того, що розв’язка на Оболоні стане таким самим довгобудом (з огляду на те, що у 2023 році на неї є лише 15% коштів), коли меру / Герегам / власникам інших торгових центрів чи житлових комплексів заманеться за кошти всіх киян побудувати собі нову і таку “необхідну” транспортну інфраструктуру? 

На всі ці питання мер мав би відповісти публічно. Проте публічно він може лише жалітися на дискредитацію і записувати відеоролики з сумнівних об’єктів, тим самим підтверджуючи свою особисту зацікавленість в їхній реалізації. 



comments

Новини партнерів

comments

Інші матеріали автора


Новини

Підписуйтесь на повідомлення, щоб бути в курсі останніх новин!