Рубрики
МЕНЮ
0
Політична та економічна аналітика
Політичний та економічний експерт Growford Institute, магістр державного управління, приватний підприємець. Народився на Черкащині, де впродовж десяти років займався педагогічною діяльністю, в тому числі обіймав керівні посади в закладах освіти та органах виконавчої влади. Є радником митної служби 3-го рангу. У 2005 році здобув ступінь магістра державного управління у Київському національному економічному університеті. З 2004 року консультант з економічних та політичних питань депутатської фракції у Верховній Раді України, помічника-консультанта народного депутата.
Проект до першого читання, довкола якого було вже зламано чимало списів, серед інших показників містить дані про наші боргові зобов’язання. Звісно від них усіх можна було б відмовитися в один день, але це матиме наслідком не просто якийсь там дефолт, а тотальну й всеосяжну економічну й фінансову кризу. Обсяг платежів з погашення державного боргу на 2021 рік прогнозується у розмірі 439,3 млрд грн, що на 93,3 млрд грн більше планового показника на 2020 рік. У наступному році дещо збільшяться виплати на погашення внутрішнього боргу (із 216,3 до 341,6 млрд грн) та зменшяться виплати на погашення зовнішнього боргу (із 129,7 до 97,7 млрд грн). Сумарні платежі за державним боргом досягатимуть 599,8 млрд, з яких обслуговування боргу - 160,5 млрд грн.
В умовах найбільшої з часів «великої депресії» 1930-х років глибокої економічної рецесії владі потрібно максимально залучати фінанси аби просто вижити. За прогнозами падіння світового виробництва в 2020 р. складе 4,9%, при цьому реальний ВВП розвинутих країн зменшиться на 8%, а країн, що розвиваються, і з ринками, що формуються, - на 3%. За підсумками січня-жовтня 2020 р. порівняно з відповідним періодом 2019 р. скорочення промислового виробництва становило 6,8%. Це офіційні дані Держкомстату.
Відтак без запозичень, яких в бюджету на наступний рік передбачено на суму 678,7 млрд.грн. нам НАЖАЛЬ не обійтися.
Варто зазначити структуру таких запозичень: зовнішні запозичення 129,6 млрд.грн. з яких МВФ нам дасть всього 43,2 млрд.грн.; внутрішні запозичення – 549 млрд.грн (облігації внутрішньої державної позики з термінами погашення від 3 місяців до 10 років).
Звертаю увагу, що в структурі запозичень Міжнародний валютний фонд має всього 6% від їх загального обсягу. Але МВФ і справді є необхідним і визначальним маяком для успішності залучення коштів.
Фахівці нашого інституту Growford Institute відзначають, що навіть якщо Україна успішно завершить кредитну програму МВФ і досягне прийнятного рівня міжнародних резервів, пригнічений стан економіки і слабка фінансова система країни ще тривалий час вимагатимуть підживлення бюджету і впровадження інституційних реформ з опорою на ресурси Світового банку, ЄС, урядів держав-партнерів. Тому в стратегічному плані відмовлятися від дешевих довгострокових і стабільних позик офіційних кредиторів, навряд чи, доцільно заради досягнення мети «ринкового фінансування бюджету на привабливих умовах». Адже, таке фінансування в будь-якому випадку буде дорожчим для держави та підлягатиме циклічним коливанням.
Мінфін сьогодні заявив про досягнуті домовленості з Міжнародним валютним фондом щодо проекту бюджету на 2021 рік. Це було однією з головних передумов для початку першого перегляду спільної з МВФ програми Stand-by для України, визначення дати візиту місії Європейського департаменту МВФ та отримання чергового траншу. Наслідком це матиме збільшення довіри до України та до української влади з боку міжнародних партнерів.
Ми всі пильно спостерігали за гарячою дискусією довкола цього процесу, піддавали критиці дії влади і небезпідставно. Але те що офіс Зеленського й Кабмін зуміли отримати схвалення від МВФ на цьому етапі - це вкрай важливо, про що я детально описав вище.
Національний Банк України повідомив, що в цьому році ми не отримаємо черговий транш. І це погано. Бо на носі локдаун й виплати для підтримки підприємців та тих хто втратить роботу через обмеження господарської діяльності.
Втім досягнута домовленість запустить процес оцінки виконання та за необхідності перегляду з МВФ програми Stand-by, визначення дати місії МВФ в Україну і далі вже розуміння дати наступного траншу. Для решти потенційних кредиторів – це зелене світло для співпраці, яка нам нині справді вкрай потрібна.
Ще раз. Світ летить в прірву. Лише Китай за прогнозами того ж МВФ матиме в цьому році несуттєвий ріст ВВП (близько 1,8%). Нам потрібно нині просто вижити. Звісно політики будуть використовувати цю ситуацію для примноження власних дивідендів. Оцінимо потім.
Валерій Клочок, політичний та економічний експерт Growford Institute
Новини партнерів
Інші матеріали автора
Новини