"Привід для війни з краху літака зробити складно": експерти про авіакатастрофу в Ірані
На думку експертів, той факт, що "Боїнг" авіакомпанії МАУ впав на території Ірану - у багато разів ускладнює ситуацію. У той же час жодна з сторін, що беруть участь в конфлікті на Близькому Сході, не була зацікавлена в даній катастрофі літака. А тому найбільш імовірною причиною падіння є технічна несправність лайнера
Катастрофа пасажирського лайнера Boeing 737 авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) в Ірані (за даними РНБО України, на борту літака, яким керував український екіпаж, було 168 пасажирів) деякі пов'язують із загостренням ситуації в регіоні. Експерти розповіли виданню "Коментарі", які наслідки може мати ця катастрофа, і чи не спробують світові лідери, зацікавлені в тому, що відбувається на Близькому Сході, обіграти цю ситуацію у своїх інтересах.
Пошуки "російського сліду"
Експерт-міжнародник Олександр Мішин підкреслює, що авіакатастрофа українського Boeing, що здійснював переліт Тегеран-Київ, в небі над Іраном - велика трагедія, в результаті якої загинули громадяни семи країн (в основному - з Ірану і Канади). Зараз розпочато слідство щодо реальних причин сумного інциденту. Будь-які спекуляції на цій темі до з'ясування всіх деталей та причин падіння літака є безвідповідальними і блюзнірськими, впевнений Мішин.
"Дійсною складністю виступає той момент, що події розгортаються на території Ірану – країни, що опинилася у центрі міжнародної уваги через ескалації конфлікту з США, - підкреслює експерт. - Як відомо, Тегеран за кілька годин до катастрофи українського борту PS 752 здійснив ракетний удар відплати" по двом базам в Іраку, де знаходилися американські військові. І це підвищило градус протистояння. Тепер навіть з'явилися ризики регіональної війни".
У такому конфлікті, за словами Мішина, найбільші фінансові вигоди могла б отримати Росія через зростання цін на нафту. Але теж до пори, до часу.
"Будь-які дестабілізуючі події навколо Ірану зараз несуть вигоди Москві, ще і в частині поставок газу на ринок країн ЄС, - продовжує експерт. - Але чи був "російський слід" в історії з катастрофою авіалайнера МАУ, може встановити тільки експертиза уламків. Хоча вже зараз є фотоматеріали, на яких видно отвори, нехарактерні для простої катастрофи при падінні об землю. Їх походження викликає серйозні питання. Також є сумніви, що Іран буде проводити об'єктивне слідство у справі про катастрофу українського цивільного повітряного судна".
"Причина - точно не у помилці пілотів"
Голова Інституту публічної політики та консалтингу (ІНПОЛІТ) Сергій Биков впевнений, що зараз рано говорити про версії. Для початку потрібно розшифрувати самописці.
"Це може бути як технічна несправність, так і будь-яка інша причина. Але точно - не помилка пілотів, - підкреслює Биків. - Це найбільш масштабна авіакатастрофа в історії цієї моделі Боїнга. Не здивуюся, якщо західні країни намагаються прив'язати авіакатастрофу до загострення ситуації в Ірані і до конфлікту з США".
Заступник директора Українського інституту аналізу політики та менеджменту (УІАМП), політичний експерт Кирило Молчанов відзначає, що ситуація на Близькому Сході дуже напружена у військовому плані, а також серйозно політизована. І закликає не впадати в конспірологію, до якої дуже схильна українська громадськість.
"Казус беллі (привід для війни) або роль сакральної жертви через літак зробити вкрай складно, - пояснює експерт УІАМП. - На борту не було громадян США, тож їм це не грає на руку для початку бойових дій в районі Перської затоки. Ірану ж немає ніякого мотиву збивати літак біля свого аеропорту - та ще й з більшістю своїх громадян. У них і так є маса приводів для продовження ударів по американським базам в Іраку. Той же фактор Сулеймані (командувач спецслужбами "Аль-Кудс" іранського КВІР Касем Сулеймані, знищений минулого тижня ракетним ударом американців в районі аеропорту Багдада – прим. ред.). Тож, якщо відкинути конспірологію і геополітику, все йде до того, що це дійсно технічна несправність літака. Швидше за все, ця версія залишиться базовою для офіційно слідства".
Для МАУ, точніше для її власника, за словами Молчанова, в черговий раз стане питання компенсації за збитки з боку держави.
"Очевидно, що найближчим часом пасажиропотік у МАУ впаде через страх пасажирів", - підсумував Молчанов.