Рубрики
МЕНЮ
Максим Иванов
Катастрофа пасажирського лайнера Boeing 737 авіакомпанії "Міжнародні авіалінії України" (МАУ) в Ірані (за даними РНБО України, на борту літака, яким керував український екіпаж, було 168 пасажирів) деякі пов'язують із загостренням ситуації в регіоні. Експерти розповіли виданню "Коментарі", які наслідки може мати ця катастрофа, і чи не спробують світові лідери, зацікавлені в тому, що відбувається на Близькому Сході, обіграти цю ситуацію у своїх інтересах.
Експерт-міжнародник Олександр Мішин підкреслює, що авіакатастрофа українського Boeing, що здійснював переліт Тегеран-Київ, в небі над Іраном — велика трагедія, в результаті якої загинули громадяни семи країн (в основному — з Ірану і Канади). Зараз розпочато слідство щодо реальних причин сумного інциденту. Будь-які спекуляції на цій темі до з'ясування всіх деталей та причин падіння літака є безвідповідальними і блюзнірськими, впевнений Мішин.
"Дійсною складністю виступає той момент, що події розгортаються на території Ірану – країни, що опинилася у центрі міжнародної уваги через ескалації конфлікту з США, — підкреслює експерт. — Як відомо, Тегеран за кілька годин до катастрофи українського борту PS 752 здійснив ракетний удар відплати" по двом базам в Іраку, де знаходилися американські військові. І це підвищило градус протистояння. Тепер навіть з'явилися ризики регіональної війни".
У такому конфлікті, за словами Мішина, найбільші фінансові вигоди могла б отримати Росія через зростання цін на нафту. Але теж до пори, до часу.
"Будь-які дестабілізуючі події навколо Ірану зараз несуть вигоди Москві, ще і в частині поставок газу на ринок країн ЄС, — продовжує експерт. — Але чи був "російський слід" в історії з катастрофою авіалайнера МАУ, може встановити тільки експертиза уламків. Хоча вже зараз є фотоматеріали, на яких видно отвори, нехарактерні для простої катастрофи при падінні об землю. Їх походження викликає серйозні питання. Також є сумніви, що Іран буде проводити об'єктивне слідство у справі про катастрофу українського цивільного повітряного судна".
Голова Інституту публічної політики та консалтингу (ІНПОЛІТ) Сергій Биков впевнений, що зараз рано говорити про версії. Для початку потрібно розшифрувати самописці.
"Це може бути як технічна несправність, так і будь-яка інша причина. Але точно — не помилка пілотів, — підкреслює Биків. — Це найбільш масштабна авіакатастрофа в історії цієї моделі Боїнга. Не здивуюся, якщо західні країни намагаються прив'язати авіакатастрофу до загострення ситуації в Ірані і до конфлікту з США".
Заступник директора Українського інституту аналізу політики та менеджменту (УІАМП), політичний експерт Кирило Молчанов відзначає, що ситуація на Близькому Сході дуже напружена у військовому плані, а також серйозно політизована. І закликає не впадати в конспірологію, до якої дуже схильна українська громадськість.
"Казус беллі (привід для війни) або роль сакральної жертви через літак зробити вкрай складно, — пояснює експерт УІАМП. — На борту не було громадян США, тож їм це не грає на руку для початку бойових дій в районі Перської затоки. Ірану ж немає ніякого мотиву збивати літак біля свого аеропорту — та ще й з більшістю своїх громадян. У них і так є маса приводів для продовження ударів по американським базам в Іраку. Той же фактор Сулеймані (командувач спецслужбами "Аль-Кудс" іранського КВІР Касем Сулеймані, знищений минулого тижня ракетним ударом американців в районі аеропорту Багдада – прим. ред.). Тож, якщо відкинути конспірологію і геополітику, все йде до того, що це дійсно технічна несправність літака. Швидше за все, ця версія залишиться базовою для офіційно слідства".
Для МАУ, точніше для її власника, за словами Молчанова, в черговий раз стане питання компенсації за збитки з боку держави.
"Очевидно, що найближчим часом пасажиропотік у МАУ впаде через страх пасажирів", — підсумував Молчанов.
Новини партнерів
Новини