Рубрики
МЕНЮ
Прийняття законопроекту про управління відходами несе в собі не лише надважливі системні зміни, але й серйозні ризики. Таку думку висловив виданню «Коментарі» директор Асоціації «Укрекоальянс» Максим Барінов
Верховна Рада не прийняла в цьому місяці за основу законопроект №2207-1 про управління відходами. Нардепи відправили його в профільний комітет (з екологічної політики та природокористування) на повторне перше читання. Ось тільки з доопрацюванням законопроекту не все гладко, запевняє директор Асоціації "Укрекоальянс" Максим Барінов:
"Поряд з окремими положеннями, впровадження яких в національне законодавство потребує окремої дискусії, законопроект має на меті забезпечити надважливі системні зміни, запровадивши в національне законодавство такі положення:
- встановлення ієрархії відходів – шлях до циркулярної (кругової) економіки, мінімізації утворення відходів та їх повторного використання;
- затвердження Національного переліку відходів – перехід на європейську класифікацію та облік відходів;
- запровадження системи розширеної відповідальності виробника – повна відповідальність виробника за управління відходами, що утворюються на всіх етапах споживання його продукції;
- врегулювання питання права власності на відходи – чітке визначення власника відходів при їх передачі та відповідальних осіб за екологічно безпечне поводження з ними;
- запровадження роздільного збирання відходів - залучення додаткових обсягів вторинної сировини для рециклінгу, зменшення обсягів захоронення відходів;
- створення інформаційної системи управління відходами – аналіз інформації та підтримка прийняття управлінських рішень на всіх етапах управління відходами: утворення, збирання, перевезення, оброблення;
- запровадження ефективної он-лайн системи звітності - оперативне надходження інформації про рух відходів, унеможливлення незаконного обігу відходів;
- вдосконалення електронних процедур подання декларації про відходи, видачі дозволів – зручність для суб’єктів господарювання, зменшення корупційних ризиків;
- створення ефективної системи планування – національний, регіональні, місцеві, та плани управління відходами підприємств - узгоджені підходи до екологічно обґрунтованого управління відходами на всіх рівнях – держава, область, населений пункт, підприємство.
Але прийняття законопроекту в запропонованої редакції несе в собі серйозну загрозу.
По-перше, законопроект №2207-1 після першого читання повернувся в Комітет і був доопрацьований групою депутатів і представниками Минекоенерго в закритому форматі. Жоден з ключових стейкхолдерів – представників Укрекоальянса, Української пакувально-екологічної коаліції (УкрПЕК), Європейської бізнес асоціації – не залучався до доопрацювання цієї редакції законопроекту. Документ розроблявся теоретиками із урахуванням їх бачення розвитку галузі.
По-друге, в законопроекті йдеться про створення муніципальних систем управління відходами. Незважаючи на те, що у відповідності зі Стратегією управління відходами до 2030 року, прийнятої Кабміном, повинен бути національний, регіональний та місцевий план управління відходами. Тобто, кожен населений пункт вже буде мати план управління усіма відходами.
Наступним кроком в законопроект вводиться поняття оператора муніципальної системи управління відходами (ОМСУВ). Відповідно до цієї редакції законопроекту, їм може бути виключно комунальне підприємство. ОМСУВ передаються повноваження щодо всього спектру послуг. Він є замовником, контролером, виконавцем послуг і призначається, а не обірається на конкурсній основі.
Отже, конкуренція, ринкові відносини, бізнес, який доказав свою дієвість безперебійною роботою навіть в умовах пандемії, ігноруються. І це стосується всіх підгалузей у сфері управління відходами.
Разом з тим, Асоціація "Укрекоальянс" пропонувала доопрацювати відповідний законопроект за участі основних стейкхолдерів – і після цього виносити на перше читання. На жаль, і зараз продовжується розробка законодавчих актів з цього питання закритою групою – кількома представниками від профільного міністерства і групою народних депутатів.
Для галузі це не просто ризики, а критична ситуація, яка приведе до її монополізації. Цей законопроект заміст розвітку може назавжди закрити двері для тих, хто хоче робити ринок цивілізованим, прозорим, конкурентним та інвестіційно привабливим".
Новости партнеров
Новини